Finns det någon dokumentation hur EDP-protokollet fungerar?

RilleRock
krijo210 skrev:
Finns en hel del ang inställningar i konfigurationsmanualen till SPC sen finns bra dokumentation till Gateway.

F
krijo210 skrev:
Det finns ingen öppen dokumentation. Har för mig att gol har fått tillgång till detta av siemens och hans programvara får sedan endast distribueras färdigkomplierad, åtminstone de delar som berör EDP. Resten tror jag är open source med möjligheter att skriva egna plugin och moduler.

För att ta del av specen på EDP-protokollet behöver du skriva under någon form av NDA med Vanderbilt. Vet inte om du kan göra det som privatperson.

Hur som, kör själv Lundix gatewaymjukvara på en virtuell burk här hemma. Än så länge har jag bara experimenterat med REST-API:et samt WebSocket-API:et som gatewayen exporterar. Började knåpa på en binding till openHAB häromveckan, har dock bara stoppat in någon timme i det än så inget är integrerat med hemautomationen än.

Hej!

Sitter här och skruvar lite och funderade på en sak, någon som vet vad "sabotageskydd" innefattar? I vanliga fall så är det ju en brytare mot att någon öppnar lådan eller sensorn som bryter, men jag har en MK 140 som ska ha sabotageskydd enligt dokumentationen men den verkar bara ha en extra plint att fästa motstånd på utan någon funktion att bryta? Det kanske inte spelar någon roll för en infälld magnetkontakt men ändå.

Om jag tolkat andra inlägg om ding-dong så ska det gå bra att konfigurera en dörr så att MAPen låter kort när dörren öppnas.
Jag tycker jag provat alla tänkbara möjligheter men måste förbisett något. Vad mer behöver göras än det jag gjort?

Dörrkontakten är typen in-/utpassering och har attributet ding-dong ikryssat.
Mapen (520) har aukustisk indikering - Dingdong satt till ljudnivå 3

Öppnas dörren med systemet tillkopplat så piper och pratar MAPen inför och piper under larm så det är inkopplat och fungerar i övrigt.

Båda hör till samma område. Fw 3.6

Mvh
Gunric

RilleRock
gunric skrev:
Om jag tolkat andra inlägg om ding-dong så ska det gå bra att konfigurera en dörr så att MAPen låter kort när dörren öppnas.
Jag tycker jag provat alla tänkbara möjligheter men måste förbisett något. Vad mer behöver göras än det jag gjort?

Dörrkontakten är typen in-/utpassering och har attributet ding-dong ikryssat.
Mapen (520) har aukustisk indikering - Dingdong satt till ljudnivå 3

Öppnas dörren med systemet tillkopplat så piper och pratar MAPen inför och piper under larm så det är inkopplat och fungerar i övrigt.

Båda hör till samma område. Fw 3.6

Mvh
Gunric
Du har inte råkat inaktivera Ding dong i map?
Finns en egen meny för den.

RilleRock
user7 skrev:
Hej!

Sitter här och skruvar lite och funderade på en sak, någon som vet vad "sabotageskydd" innefattar? I vanliga fall så är det ju en brytare mot att någon öppnar lådan eller sensorn som bryter, men jag har en MK 140 som ska ha sabotageskydd enligt dokumentationen men den verkar bara ha en extra plint att fästa motstånd på utan någon funktion att bryta? Det kanske inte spelar någon roll för en infälld magnetkontakt men ändå.
Om du tittar på principskissen så visar den att det är för en extra sabslinga för kabeln.

• Gilla
user7
  • Laddar…
RilleRock skrev:
Du har inte råkat inaktivera Ding dong i map?
Finns en egen meny för den.
Finns det någon annan Map-meny än den där man ställer in volymen på ding ding (beskrivs även på sid 122-124 i manualen)? Känns förvirrande isåfall att man både kan avaktivera ding dong resp. sätta volym till 0 för att få den tyst.

RilleRock
gunric skrev:
Finns det någon annan Map-meny än den där man ställer in volymePn på ding ding (beskrivs även på sid 122-124 i manualen)? Känns förvirrande isåfall att man både kan avaktivera ding dong resp. sätta volym till 0 för att få den tyst.
Beror ju på att du både är installatör och användare samtidigt.
Användaren kan inte ändra valen för ding-dong men kan avaktivera den i de områdena den vill och får styra.

RilleRock
Användaren har om den har behörighet till det en meny som heter ding dong.

RilleRock skrev:
Användaren har om den har behörighet till det en meny som heter ding dong.
Äntligen, tack så jättemycket!
Jag hittade den till slut på MAPen. Har helt gått bet på att hitta det via webb-guit och Spc pro även om man kan tro att det borde finnas där också.

RilleRock
gunric skrev:
Äntligen, tack så jättemycket!
Jag hittade den till slut på MAPen. Har helt gått bet på att hitta det via webb-guit och Spc pro även om man kan tro att det borde finnas där också.
Gött de löste sig.
Default är ding dong aktiverad för alla larmområden.

RilleRock
Och det är ju inte bara in/utpasser sektion som kan ha det attributet även rena larmsektioner.

RilleRock skrev:
Och det är ju inte bara in/utpasser sektion som kan ha det attributet även rena larmsektioner.
Ja men det skulle jag nog inte vilja använda utan att det gick att byta ut "beeeeeeeeeeep" mot något annat ljud.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.