1 014 475 läst ·
5 317 svar
1014k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Det finns ingen öppen dokumentation. Har för mig att gol har fått tillgång till detta av siemens och hans programvara får sedan endast distribueras färdigkomplierad, åtminstone de delar som berör EDP. Resten tror jag är open source med möjligheter att skriva egna plugin och moduler.krijo210 skrev:
För att ta del av specen på EDP-protokollet behöver du skriva under någon form av NDA med Vanderbilt. Vet inte om du kan göra det som privatperson.
Hur som, kör själv Lundix gatewaymjukvara på en virtuell burk här hemma. Än så länge har jag bara experimenterat med REST-API:et samt WebSocket-API:et som gatewayen exporterar. Började knåpa på en binding till openHAB häromveckan, har dock bara stoppat in någon timme i det än så inget är integrerat med hemautomationen än.
Hur som, kör själv Lundix gatewaymjukvara på en virtuell burk här hemma. Än så länge har jag bara experimenterat med REST-API:et samt WebSocket-API:et som gatewayen exporterar. Började knåpa på en binding till openHAB häromveckan, har dock bara stoppat in någon timme i det än så inget är integrerat med hemautomationen än.
Hej!
Sitter här och skruvar lite och funderade på en sak, någon som vet vad "sabotageskydd" innefattar? I vanliga fall så är det ju en brytare mot att någon öppnar lådan eller sensorn som bryter, men jag har en MK 140 som ska ha sabotageskydd enligt dokumentationen men den verkar bara ha en extra plint att fästa motstånd på utan någon funktion att bryta? Det kanske inte spelar någon roll för en infälld magnetkontakt men ändå.
Sitter här och skruvar lite och funderade på en sak, någon som vet vad "sabotageskydd" innefattar? I vanliga fall så är det ju en brytare mot att någon öppnar lådan eller sensorn som bryter, men jag har en MK 140 som ska ha sabotageskydd enligt dokumentationen men den verkar bara ha en extra plint att fästa motstånd på utan någon funktion att bryta? Det kanske inte spelar någon roll för en infälld magnetkontakt men ändå.
Om jag tolkat andra inlägg om ding-dong så ska det gå bra att konfigurera en dörr så att MAPen låter kort när dörren öppnas.
Jag tycker jag provat alla tänkbara möjligheter men måste förbisett något. Vad mer behöver göras än det jag gjort?
Dörrkontakten är typen in-/utpassering och har attributet ding-dong ikryssat.
Mapen (520) har aukustisk indikering - Dingdong satt till ljudnivå 3
Öppnas dörren med systemet tillkopplat så piper och pratar MAPen inför och piper under larm så det är inkopplat och fungerar i övrigt.
Båda hör till samma område. Fw 3.6
Mvh
Gunric
Jag tycker jag provat alla tänkbara möjligheter men måste förbisett något. Vad mer behöver göras än det jag gjort?
Öppnas dörren med systemet tillkopplat så piper och pratar MAPen inför och piper under larm så det är inkopplat och fungerar i övrigt.
Mvh
Gunric
Du har inte råkat inaktivera Ding dong i map?gunric skrev:Om jag tolkat andra inlägg om ding-dong så ska det gå bra att konfigurera en dörr så att MAPen låter kort när dörren öppnas.
Mvh
Gunric
Finns en egen meny för den.
Om du tittar på principskissen så visar den att det är för en extra sabslinga för kabeln.user7 skrev:Hej!
Finns det någon annan Map-meny än den där man ställer in volymen på ding ding (beskrivs även på sid 122-124 i manualen)? Känns förvirrande isåfall att man både kan avaktivera ding dong resp. sätta volym till 0 för att få den tyst.RilleRock skrev:
Beror ju på att du både är installatör och användare samtidigt.gunric skrev:
Användaren kan inte ändra valen för ding-dong men kan avaktivera den i de områdena den vill och får styra.