RilleRock
Sen kan installatör vara inloggad i central som programtekniker och då skickas larm etc som vanligt tills fullt installatörsläge valts.

Verkar vara som du säger det, att jag har förväxlat dessa två :)
Men borde inte larmen kunna skickas utan att installatör är inloggad som programtekniker i centralen?
Något har jag missat... :)

RilleRock
Hasse1 skrev:
Verkar vara som du säger det, att jag har förväxlat dessa två :)
Men borde inte larmen kunna skickas utan att installatör är inloggad som programtekniker i centralen?
Något har jag missat... :)
Den enda gång inte larm skickas är när centralen är i "fullt installatörsläge".
Om man nu inte har programmerat något utöver default.

• Gilla
Norrlandskusten
  • Laddar…
Hej allihopa, ny som postare men har fått ut mycket matnyttigt från denna tråd när jag installerat mitt SPC4320 (+ ett till SPC4320 hos mina föräldrar), Extra tack till RilleRock för djup kunskap som han gärna delar med sig, och det pedagogiskt!

Nu till problemet med stort P!!!

Jag har i mitt system:
- bara "standard users" som inte haft tillåtelse att "tillåta installatörsläge".
- haft "Engineer" som jag har kunnat logga in via webgränssnitt eller kod på panel. (ej krav på att användare godkänner installatörsläge)
- Haft uppkoppling mot SPCconnect via "Engineer" som user så jag har kunnat köra remote access.

När jag senast loggade ut ur fullt installatörsläge efter att ha tittat igenom inställningar (för att jämföra mot en annan installation) så laddar plötsligt webinloggingen om till ny sida "Error 403:forbidden" (över lokalt nätverk)

Hur jag än gör så så kan jag inte logga in på https://168.x.x.x. (central). Jag kommer så långt att webläsaren ser att det saknas certifikat men istället för inloggningsskärmen så får jag "Error 403:forbidden" dvs jag har inte ens möjlighet att välja någon annan användare.

På knappsatsen så får jag upp "Intstallatörsläge Åtkomst Nekad"....
Då mina användare ej har rättighet att "tillåta installatörsläge" kan jag inte heller tillåta detta denna vägen...

Mig veterligen gjorde jag INGA ändringar när jag var inloggad utan loggade bara in, kollade värden och loggade ut. Det känns ju som jag råkat komma åt någon inställning som har gjort att systemet helt plötsligt kräver godkännande för att aktivera installatörsläge. Något som inte behövdes tidigare...

Så klart kan SPCconnect inte heller ansluta till centralen längre....

Fråga 1) Vilken inställning kan jag råkat komma åt?? finns det någon mer inställning än system-installatörsläge-tillåt?? (Kan inte fatta om jag verkligen råkat komma åt denna, känns osannolikt)

Fråga 2) eller är det kanske ett fel som löser sig om man startar om larmet??? För att starta om larmet, skulle jag kunna isolera sabotageskyddet för larmcentralen (så lådan går att öppna) och prova trycka på resetknappen? har någon råkat ut för liknande tidigare som löst sig med reset?

Fråga 3) om jag gör en full fabriksåterställning via knappen på centralens moderkort tappar jag all data? eller? (usch, jag har 16 fulla sektioner 6 utgångar som kopplar mot husautomation med kalenderstyrning, 4 kameror...vill inte behöva börja om från början, men, men) Det verkar enligt manualen inte som det finns möjlighet att bara återställa installtörskoden/radera alla användare om inte installatörsläge-tillåt är valt?

Fråga 4) Finns det något annat sätt att få installatörsaccess om man har tillgång till öppnad central? Eller någon annan som har något bra trick jag inte tänkt på???

Redigerat:
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Tack Fredrik och Rille för svar ang EOL-motstånden :thumbup:

Rille, finns det någon fördel att köra med de nyare snävare gränsvärdena, köpa lite nya motstånd lär va den billigast utgiftsposten i hela larmsystemet :D

Finns väl nåt skäl att man ändrat på det ?

Jag gissar att systemet kanske blir lite känsligare (på gott och ont?), har det någon betydelse på en villa-anläggning ?

Vill att det ska bli som bra som möjligt!

Mvh/ Mathias

Pointman: jag skulle gissa att du kryssat i att den ska per automatik stänga av installatörs accessen.
Denna kan man aktivera igen om du har en användare som är manager via panelen.
Finns användare som kan ha rättigheterna Installatör / Manager / User
En manager kan aktivera installatörs och tillverkar access. Och installatören kan bara logga in om access är påslagen.

Väldigt händigt att låta installatörs läget avaktivera per automatik för att inte missa detta. Anser jag.

Rätta mig någon om jag har fel.

Janne80 skrev:
Pointman: jag skulle gissa att du kryssat i att den ska per automatik stänga av installatörs accessen.
Denna kan man aktivera igen om du har en användare som är manager via panelen.
Finns användare som kan ha rättigheterna Installatör / Manager / User
En manager kan aktivera installatörs och tillverkar access. Och installatören kan bara logga in om access är påslagen.

Väldigt händigt att låta installatörs läget avaktivera per automatik för att inte missa detta. Anser jag.

Rätta mig någon om jag har fel.
Janne, jag har funderat på detta, men vet 100% att jag inte ändrat dessa inställningar. Jag har haft autoavslut redan tidigare utan att det blivit så här!

Tyvärr har jag ju dumt nog inte någon användare med manager rättigheter. man kan ju tycka att systemet borde varna eller vägra om det hamnar i ett oåterkalligt läge.

Det som ligger närmst till hand är ju att jag råkat kryssa bort system-installatörsläge-tillåt. men då borde jag ju få upp inloggningsrutan via webben och inte Error 403: forbidden.

En teori är att det blir så för att mina användare inte har webinloggningsrättigheter??

F
Kan du logga in med spc pro?

fredrik.johansson skrev:
Kan du logga in med spc pro?
Jag tröttnade efter att reset inte fungerat och fabriksåterställde. Hade ganska bra dokumentation på allt så det gick på 1 1/2 timma att konfigurerar igen....

tror faktiskt att det blev något som blev korrupt i inställningsfilen, insåg jag kunde hållit på lika länge att leta fel...

Nu finns det i alla fall en till manageranvändare. Hoppas nu andra som läser tråden inte råkar ut för samma sak =)

RilleRock
pointman skrev:
Jag tröttnade efter att reset inte fungerat och fabriksåterställde. Hade ganska bra dokumentation på allt så det gick på 1 1/2 timma att konfigurerar igen....

tror faktiskt att det blev något som blev korrupt i inställningsfilen, insåg jag kunde hållit på lika länge att leta fel...

Nu finns det i alla fall en till manageranvändare. Hoppas nu andra som läser tråden inte råkar ut för samma sak =)
Du är inte den första på detta forum som behövt fabriksåterställa centralen pga detta :cool:
Personen i fråga hade som tur var tagit en backup så återställningen tog 2 min.

RilleRock
foppa_mannen skrev:
Tack Fredrik och Rille för svar ang EOL-motstånden :thumbup:

Rille, finns det någon fördel att köra med de nyare snävare gränsvärdena, köpa lite nya motstånd lär va den billigast utgiftsposten i hela larmsystemet :D

Finns väl nåt skäl att man ändrat på det ?

Jag gissar att systemet kanske blir lite känsligare (på gott och ont?), har det någon betydelse på en villa-anläggning ?

Vill att det ska bli som bra som möjligt!

Mvh/ Mathias
Sålänge man håller sig inom gränsvärdena så har du samma känslighet oavsett dock kan du inte ha 2 magnetkontakter på samma sektion om du kör på nya.
Vilket man behöver i vissa anläggningar.
Det kan tex vara ett fönsterparti med limmade glaskrossar, då lägger man inte dem på en varsin sektionsingång.

Jag letar efter ett system som kan kombinera larm med hemmaautomation. Ju längre jag letar desto mer övertygad blir jag att det bästa är att köpa två separata system som pratar med varandra.

Från Siemens/Vanderbilt är jag är primärt intresserad av 4320. Hur kan SPC kommunicera med omvärlden? Kan den tex skicka events via tcp/ip, serieport eller liknande?

F
Den har både serieport och TCP/ip men är inte speciellt kommunikativ i grundutförande. Dessbättre har användaren gol genom sitt företag utvecklat spc web gateway som är en fristående linuxbox som sköter kommunikationen med larmet och omvärlden. Lösningen är är byggd på originalspecarna från siemens och är alltså inget hemmahack utan en professionell produkt.
Tror det finns stöd för fibaro hc2, men stora möjligheter att skapa egna kreativa lösningar finns. Kika här: http://www.lundix.se/smarta-losningar/

fredrik.johansson skrev:
Den har både serieport och TCP/ip men är inte speciellt kommunikativ i grundutförande. Dessbättre har användaren gol genom sitt företag utvecklat spc web gateway som är en fristående linuxbox som sköter kommunikationen med larmet och omvärlden. Lösningen är är byggd på originalspecarna från siemens och är alltså inget hemmahack utan en professionell produkt.
Tror det finns stöd för fibaro hc2, men stora möjligheter att skapa egna kreativa lösningar finns. Kika här: [länk]
Jag har en SPC Gateway (från Lundix) som jag kör tillsammans med ett SPC4320 och en HC2, än så länge har jag inte börjat använda den för att styra nåt i HC2an utan använder främst möjligheten att att få olika events "pushade" till min mobil, vem larmade av när osv ...
Men så fort jag uppdaterat min HC2a till 4.X i firmware så ska jag ta tag i det.
Har tidigare löst det med att använda de fyra programmerbara utgångarna på larmet för att styra olika saker via en Z-wavepuck, det fungerade så där. Dessutom bökigt att man bara kunde få fyra olika saker + att man inte hade lika många val på vad som skulle meddelas.

SPC Gateway är busenkel att installera och konfigurera! Har tuffat på utan problem sen jag drog igång den för ett par månader sedan!

• Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
fredrik.johansson skrev:
Tror det finns stöd för fibaro hc2, men stora möjligheter att skapa egna kreativa lösningar finns. Kika här: [länk]
Skall man köra rs-232 till externt program får man använda 5-6000 centralens serieport 2 (1 är avsett för X10).
Och då inte ha backupmodem 2 i för de delar samma kommunikationskanal.

För att kunna köra Lundix fenomenala SPC Gateway (har själv varit med och betatestat den) så kör man EDP-protokollet
som alla SPC versioner har som är ett mycket bättre alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.