1 014 473 läst ·
5 317 svar
1014k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Det blev deltillkoppling-funktionen istället för område.RilleRock skrev:
Apropå område, jag kryssade i att det bara skulle vara ett område. Så länge jag inte vill larma garage för sig är väl det ingen nackdel?
Finns det något enkelt sätt att testa rökdeckarna, eller ja, det är kombi rök och temp? Kanske får köpa rök på tub som används vid månadsprover och sånt i stora anläggningar.
Gällande brand så har jag kopplat strömförsörjningen via reläutgång NC på en expansionsenhet. För att återställa denna vid larm så bör den då funktionen "larm verfierat" eller hur?
Tack!
En fråga om firmwareuppdateringar - är det alltså så att även om jag som privatperson köper ett Siemenslarm så får jag inte skaffa inloggning hos dem och hämta uppdateringar? (Om jag nu inte har tur och råkar bli godkänd ändå)
Ingen nackdel alls, man kan konfigurera lite som man själv tycker passar bäst vilken är en av spc styrkor.Rena skrev:Det blev deltillkoppling-funktionen istället för område.
Apropå område, jag kryssade i att det bara skulle vara ett område. Så länge jag inte vill larma garage för sig är väl det ingen nackdel?
Finns det något enkelt sätt att testa rökdeckarna, eller ja, det är kombi rök och temp? Kanske får köpa rök på tub som används vid månadsprover och sånt i stora anläggningar.
Gällande brand så har jag kopplat strömförsörjningen via reläutgång NC på en expansionsenhet. För att återställa denna vid larm så bör den då funktionen "larm verfierat" eller hur?
Tack!
Jag har själv har 2 larmområden hemma samt ett deltillkopplingsområde döpt "Natt" som tar sektioner från båda larmområdena.
Larmområden har vissa fördelar om man vill kunna länka ihop dem eller tex tidstyra med automatfrån/tillslag.
Värmedelen testar du enklast med en bra hårfön och rökdelen skulle jag rekommendera
http://roka.se/smokesabre
Extremt effektiv, räcker bara med en lite "puff".
Vet dock ej om de säljer styckvis då vi köper lådvis.
Den här hade ja annars valt.
http://www.sakerhetstorget.se/brandlarm/provutrustning/provutrustning-detektorer?tm=natbutik
TG-1
(Har en ny ståendes hemma såg jag som du kan få köpa lite billigare, pm om det är intressant).
Finns även Solo men gasen är inte lika skitig då den är utformad för en teststav med kammare som omsluter detektorn vilket innebär man får spruta lite fler omgångar.
Utgången som matar brandvarning skall kopplas NO, inverterad i programmeringen samt utgångstyp "Brand" så löser den återställningen själv när du loggar in i map under förutsättningen att sektionen som larmat har ingångstyp "Brand".
Det förutsätter du har fw 3.6+.
Tidigare versioner har det vart lite struliga imellanåt med ovanstående funktion.
Redigerat:
Vet inte riktigt vad de har för policy gällande det men det går ju alltid att lösa här via forumet.svartöra skrev:
Skall kika på gaserna, tack!RilleRock skrev:Ingen nackdel alls, man kan konfigurera lite som man själv tycker passar bäst vilken är en av spc styrkor.
Jag har själv har 2 larmområden hemma samt ett deltillkopplingsområde döpt "Natt" som tar sektioner från båda larmområdena.
Larmområden har vissa fördelar om man vill kunna länka ihop dem eller tex tidstyra med automatfrån/tillslag.
Värmedelen testar du enklast med en bra hårfön och rökdelen skulle jag rekommendera
[länk]
Extremt effektiv, räcker bara med en lite "puff".
Vet dock ej om de säljer styckvis då vi köper lådvis.
Den här hade ja annars valt.
[länk]
TG-1
(Har en ny ståendes hemma såg jag som du kan få köpa lite billigare, pm om det är intressant).
Finns även Solo men gasen är inte lika skitig då den är utformad för en teststav med kammare som omsluter detektorn vilket innebär man får spruta lite fler omgångar.
Utgången som matar brandvarning skall kopplas NC, inverterad i programmeringen samt utgångstyp "Brand" så löser den återställningen själv när du loggar in i map under förutsättningen att sektionen som larmat har ingångstyp "Brand".
Det förutsätter du har fw 3.6+.
Tidigare versioner har det vart lite struliga imellanåt med ovanstående funktion.
Dock tycker jag inte utgången skall vara inverterad. Kör man +12V in på COM på reläet och sedan plusmatningen till deckarna på NC så funkar det med spänning till dem. Om jag inverterar och likadan inkoppling så får jag ingen spänning till dem.
Iaf funkade det inte när jag testade lite snabbt precis.
Rena skrev:Skall kika på gaserna, tack!
Dock tycker jag inte utgången skall vara inverterad. Kör man +12V in på COM på reläet och sedan plusmatningen till deckarna på NC så funkar det med spänning till dem. Om jag inverterar och likadan inkoppling så får jag ingen spänning till dem.
Skrev lite snabbt där såklart skall det vara som du skriver
Dock om det skulle dumma sig så koppla NO och invertera utgången då vi haft det problemet med en expansionsenhet på ett objekt som inte ville återställa sig automatiskt i map när den kopplades NC.Rena skrev:Skall kika på gaserna, tack!
Har ett problem... Jag uppgraderade systemet (till 3.6.5), råkade ha nattillkopplingen på (deltillkoppling A) när jag utförde uppgraderingen vilket jag tror är boven i dramat.
Efter uppgraderingen så såg jag i systemet att det var tillkopplat, men hade ingen möjlighet till frånkoppling. Den var gråmarkerad i webbgränssnittet.
Testade då att öppna dörren, varpå larmet gick. När jag slog min kod i MAP så sade den att områden saknas.
Kunde alltså inte larma från. Testade med installatörskod, får inte access då.
Så det slutade med att jag fick bryta strömmen och skruva upp skåpet och dra batteribackupen för att få tyst på det.
Så vad ska jag göra nu för att få ordning på detta???
Efter uppgraderingen så såg jag i systemet att det var tillkopplat, men hade ingen möjlighet till frånkoppling. Den var gråmarkerad i webbgränssnittet.
Testade då att öppna dörren, varpå larmet gick. När jag slog min kod i MAP så sade den att områden saknas.
Så det slutade med att jag fick bryta strömmen och skruva upp skåpet och dra batteribackupen för att få tyst på det.
Detta hade kunnat hända ändå då det har hänt hos en av våra kunder.emde skrev:Har ett problem... Jag uppgraderade systemet (till 3.6.5), råkade ha nattillkopplingen på (deltillkoppling A) när jag utförde uppgraderingen vilket jag tror är boven i dramat.
I vårt fall hade mapparna 6st tappat sin områdestillhörighet efter uppgradering.
Så våra killar fick lägga in varje mapp i det larmområdet de var placerade i sen fungerade det igen.
I vårt fall var det från 3.1 till 3.6.
I mindre hopp har vi inte märkt någon skillnad.
Men det strular ju till det lite om du inte kan komma in som installatör.
Kommer du in som installatör via datorn?
Börja med att koppla ur plus som går till siren/er innan du startar upp allt igen.
Larma av om möjligt
Kommer du fortfarande inte in som installatör hade jag fabriksåterställt centralen genom att hålla inne samma gula knapp till det börjar pipa i map.
Följ stegen i map.
Jag uppgraderade från 3.2.5 tror jag... är ca 2 år gammalt larmet.RilleRock skrev:Detta hade kunnat hända ändå då det har hänt hos en av våra kunder.
I vårt fall hade mapparna 6st tappat sin områdestillhörighet efter uppgradering.
Så våra killar fick lägga in varje mapp i det larmområdet de var placerade i sen fungerade det igen.
I vårt fall var det från 3.1 till 3.6.
I mindre hopp har vi inte märkt någon skillnad.
Men det strular ju till det lite om du inte kan komma in som installatör.
Kommer du in som installatör via datorn?
Börja med att koppla ur plus som går till siren/er innan du startar upp allt igen.
Larma av om möjligt
Kommer du fortfarande inte in som installatör hade jag fabriksåterställt centralen genom att hålla inne samma gula knapp till det börjar pipa i map.
Följ stegen i map.
Jag har lyckats komma in som installatör via datorn. Där fungerade min användarkod så jag kunde logga in och aktivera installatörsläge.
Har sedan loggat in som installatör, systemet är otroligt segt när jag klickar mig runt.
Har kopplat ur plus redan och startat upp allt. Blinkade system återstart eller liknande i MAP.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut. Systemet känner fortfarande att natt är på, men kan inte slå av det.
Hur går jag igång områdena igen? Hade bara ett innan.
Nu du... jag lyckades frånkoppla som programtekniker, inte som användare eller installatör.
Men när jag logga in som användare igen så står det "Delvis till" istället för natt som det stod innan.
Och när jag är inloggad som Programtekniker så står det "Frånkoppling" och jag kan välja Natt, Deltillkoppling B och Tillkoppling. Under användare finns bara frånkoppling att välja och den är inaktiv så jag kan inte klicka på den.
Som installatör så står det också frånkoppling. Men där är alla alternativ gråa.
Kan fortfarande inte använda MAP då det saknas aktiva områden.
Men när jag logga in som användare igen så står det "Delvis till" istället för natt som det stod innan.
Och när jag är inloggad som Programtekniker så står det "Frånkoppling" och jag kan välja Natt, Deltillkoppling B och Tillkoppling. Under användare finns bara frånkoppling att välja och den är inaktiv så jag kan inte klicka på den.
Som installatör så står det också frånkoppling. Men där är alla alternativ gråa.
En sak i taget.emde skrev:Nu du... jag lyckades frånkoppla som programtekniker, inte som användare eller installatör.
Har map en områdestillhörighet?
Konfiguration/XBUS/Manöverpaneler/Områden >>>Plats och Områden
Du kan göra mer i webgränssnittet så det är inte problemet.emde skrev:
Har du inte bockat i att du skall ha mer än 1 område så kan du inte det.
Och för att kunna göra det måste du välja företag under konfiguration/system/standarder.
Därefter konfiguration/system/systemegenskaper/allmäna inställningar>>>områden
Inställningar för områden finns under konfiguration/områden