Skall snart börja programmera mitt SPC 4320 men blir inte riktigt klok på det här med områden.
Såklart vill jag ha möjlighet att skalskydda. Hur fasen skall då det här med område programmeras? Alla MK som skall vara på skalskyddet skall gå som ett område och resten av detektorerna på ett område?

Tack!

Antingen delar du upp i områden som du skrev, eller så använder du funktionen "deltillkoppla".

Med sektionsattributet "uteslut A/B" kan du välja vilka sektioner som inte ska vara aktiva vid deltillkoppling.

VikHe skrev:
Antingen delar du upp i områden som du skrev, eller så använder du funktionen "deltillkoppla".

Med sektionsattributet "uteslut A/B" kan du välja vilka sektioner som inte ska vara aktiva vid deltillkoppling.
Lite trög på detta, men om jag använder deltillkoppla hur vet då centralen vad som skall deltillkopplas? Ställer jag in det någonstans eller får jag välja vilka deckare som skall kopplas till?

Fler frågor från en nybörjare på SPC.
Skall snart starta upp och tänkte börja med att uppdatera firmwaren. Om jag förstått allt rätt skall man även uppdatera i expansionsenheterna. Vart får jag tag i senaste firmware? Är det bara för installatörer eller kommer jag åt den någonstans på SIemens hemsida?

Språkfiler - finns dessa med i systemet från början eller måste jag uppdatera även det?

RilleRock
Rena skrev:
Lite trög på detta, men om jag använder deltillkoppla hur vet då centralen vad som skall deltillkopplas? Ställer jag in det någonstans eller får jag välja vilka deckare som skall kopplas till?
Det väljer du per sektion under dens attribut.
Sen kan du ändra namn på deltillkoppling A/B tex Skalskydd, Natt eller vad som helst.

Det som läggs i deltillkoppling ingår även alltid i sitt huvudlarmområde.

Redigerat:
RilleRock
Rena skrev:
Fler frågor från en nybörjare på SPC.
Skall snart starta upp och tänkte börja med att uppdatera firmwaren. Om jag förstått allt rätt skall man även uppdatera i expansionsenheterna. Vart får jag tag i senaste firmware? Är det bara för installatörer eller kommer jag åt den någonstans på SIemens hemsida?

Språkfiler - finns dessa med i systemet från början eller måste jag uppdatera även det?
Man behöver ha inloggning men har lagt dem här:
https://www.dropbox.com/sh/317xw1u387dyi2e/AAD-jkf2Z7otbZYG1Ay9m1T_a?dl=0

Kör du via webgränsnittet? (är det optimala i mitt tycke sen 3.6)
Använder du spc pro måste den med uppgraderas.

Börja med centralens .fw, sen språkfilen som heter .clng och därefter exp med .pfw.
När du uppdaterat till senaste fw i centralen finns bara engelska i centralen.

Lycka till :)

RilleRock
Ett annat tips är om ni styr något och den utgången ändrar läge när ni går in i installatörsläge så kan man "blockera" detta genom att kryssa i "Utgångar i installatörsläge" under konfiguration, system, systemegenskaper.

I mitt fall styr ja tellstick via ett av mina larmområden och varje gång jag loggade in som installatör så släcktes all belysning inkl min skärm.
Ganska enerverande :cool:

RilleRock skrev:
Man behöver ha inloggning men har lagt dem här:
[länk]

Kör du via webgränsnittet? (är det optimala i mitt tycke sen 3.6)
Använder du spc pro måste den med uppgraderas.

Börja med centralens .fw, sen språkfilen som heter .clng och därefter exp med .pfw.
När du uppdaterat till senaste fw i centralen finns bara engelska i centralen.

Lycka till :)
Tackar! Funkade klockrent!

Nu börjar det roliga :)

En till fråga så länge.
När man går in i installatörsläget på MAP står der fortfarande på engelska trots den skall följa systemspråket. Är det rätt eller hur ändrar jag det?

RilleRock
Rena skrev:
Tackar! Funkade klockrent!

Nu börjar det roliga :)

En till fråga så länge.
När man går in i installatörsläget på MAP står der fortfarande på engelska trots den skall följa systemspråket. Är det rätt eller hur ändrar jag det?
Va bra :)

Ändra det via webgränsnittet.
Den tar inte ändringen i map och ändrar man till svenska i map fattas det bokstäver.
Ja brukar alltid ändra det via webgränsnittet: Användare/installatör/språk

Återkom om du har fler funderingar :)

Redigerat:
RilleRock
Weird, testade igen att byta mellan engelska och svenska i map men nu flöt det på som det skulle.
Men vi har upplevt samma problem som du i vissa anläggningar när man inte gör ändringen direkt via web.

Tack!

Skall testa i helgen! Kommer säkert många fler frågor :)

RilleRock
Rena skrev:
Tack!

Skall testa i helgen! Kommer säkert många fler frågor :)
De hoppas jag :thumbup:

VikHe skrev:
Nu efterfrågade du ju någon annans hjälp, men jag gör väl ett försök ändå.

Blixtljuset kopplar du enligt bilden.
Utgång 3 (reläutgången) ska vara tilldelad funktion "extern siren/blixtljus" som standard, så detta ska du inte behöva ändra.
[bild]
Måste försöka komma igång och koppla färdigt någon gång.
Skall jag verkligen sätta en sladd mellan 0V och COM som ovan? Hur hjälper det blixtljuset?

MAP är också inkopplad på 0V, hur påverkar det MAP om jag sätter sladden enligt ovan mellan 0V och COM?
Blixtljuset är idag inkopplat på 12V och NO, men det funkar inte.

Hoppas på desperat hjälp...

Så här är mina kopplingar idag
Jord
0V till MAP
12V till MAP
SH
SB
2B finns ej
2A finns ej
1B till MAP
1A till MAP
12V till blixtljus
OP6
OP5
OP4
NC
COM
NO till blixtljus
BHO
TR
IN-
IN+
EX-
EX+

Du kan som vanligt lita på VikHe. Du ska koppla 0V till COM om du vill ha 0V på NO när utgångsrelät är draget.

COM i detta sammanhang är alltså inte internt kopplad till varken 0V eller 12V, utan är en "ingång" som du förser med önskad spänning.

//Göran

• Gilla
Hasse1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.