RilleRock
B Bygga_Hus_7 skrev:
Jag har en Iphone 12. Ser inte nån option för 3G.
Sen har jag valt Telenor. Hittade täckningskarta här:

[länk]

3G täckning ska vara "mycket god", hmmm

Ang pinkod har jag bytt den via webbinterfacet. Behövs det nån reset/restart efter det?

Larmet jag får är Fel: E43/10
E43: No Sim present
E10: Generic connection failure

• Gilla
Bygga_Hus_7
  • Laddar…
Ok, tack för infon.
Får kolla upp detta imorgon!

Fortfarande samma larm men har gjort följande:

Satt det nya SIM-kortet i en mobil för att "aktivera" det vilket måste göras enligt Telenor. Testade att skicka SMS vilket gick bra.
Kollade att det kopplar upp på 3G vilket gick bra. Sätter tillbaka SIM-kortet i larmets GSM-modul - samma larm som innan!

Ringde Telenorsupporten, ifrågasatte PIN-kod som jag inte behövde ange i telefonen trots att det står en 4 siffrig kod på plastkortet som SIM-et satt i.
Fick besked att SIM-kort levereras med "icke aktiverad" SIM-kod! Så trots att det anges en kod, kan man slippa ange den.

Så tog bort SIM-kod i fältet för detta i SPC:n. - samma larm.

Tog ut SIM-kortet, satte i min Ipad och aktiverade SIM-kort. Startade om Ipad:en för att se att det SIM-kod nu är aktiv.
Anger denna SIM-kod i SPC och återmonterar SIM-kortet - samma larm...

Nu är en isolering nära...

Jag tänkte koppla ett antal rökdetektorer till mitt SPC-system. Kan man på något sätt enkelt deaktivera dem när man t.ex. har fest och kör rökmaskin? Jag har inte hittat någon bra lösning på det eftersom rökdetektorerna är 24-timmarssektioner. Känns jobbigt att behöva gå in och isolera alla en och en.

Enklast är att du bara tillfälligt slår av hela larmet från MAP eller webben. Vill man kan man bara slå enskilda deckare också.

Ett sätt att deaktivera rökdetektorer är att bryta spänningen till dom.

Edit: Genom att låta spänningen till utvalda rökdetektorer går genom ett extra reläutgång så kan vissa rökdetektorer fortsätta vara i drift samtidigt som de andra är ur drift. Fördelen är att man då även kan ha valda delar (som tex garaget) av inbrottslarmet aktivt.

Redigerat:
A andersda skrev:
Enklast är att du bara tillfälligt slår av hela larmet från MAP eller webben. Vill man kan man bara slå enskilda deckare också.
Hmm, larmet är ju inte tillslaget när jag är hemma, men man vill ju ha rökdetektorerna aktiva oavsett om larmet är från eller till (alltså 24-timmarssektioner). Eller missförstår jag något? :)

Eller vänta, kanske en sån där nyckelbrytare som tillbehör och fixa en mapping gate till den? :D

Du kan sätta larmet i engineering mode det slår av allt tex..

R Ryan446 skrev:
Jag tänkte koppla ett antal rökdetektorer till mitt SPC-system. Kan man på något sätt enkelt deaktivera dem när man t.ex. har fest och kör rökmaskin? Jag har inte hittat någon bra lösning på det eftersom rökdetektorerna är 24-timmarssektioner. Känns jobbigt att behöva gå in och isolera alla en och en.
Enklast är troligtvis att följa något av tipsen du redan fått, men annars skulle du via programmodulen SPC Web Gateway kunna fixa tillfällig spärrning av valfria sektioner. SPC Web Gateway kör du på t.ex en Raspberry Pi och så behöver man vara lite programmeringskunnig för att få till den funktion man önskar.

Hej!

Det var länge sedan jag gjorde något med larmet.
Jag kommunicerar med det via sms. Igår var jag vid platsen där jag har larmet och larmade av. Sedan när jag larmade på efter att ha åkt så fick jag aldrig något svar. Jag har skickat status, till och clr men inte ett livstecken.
Jag har kollat att det finns saldo.

Finns det någon idé kring detta? Kan det blivit fullt i något minne i den efter åratal av sms till den? Eller ja, idéer mottages tacksamt då larmet befinner sig på annan ort.

(y):)

RilleRock
S SM6SIF skrev:
Hej!

Det var länge sedan jag gjorde något med larmet.
Jag kommunicerar med det via sms. Igår var jag vid platsen där jag har larmet och larmade av. Sedan när jag larmade på efter att ha åkt så fick jag aldrig något svar. Jag har skickat status, till och clr men inte ett livstecken.
Jag har kollat att det finns saldo.

Finns det någon idé kring detta? Kan det blivit fullt i något minne i den efter åratal av sms till den? Eller ja, idéer mottages tacksamt då larmet befinner sig på annan ort.

(y):)
Kontaktkort?
2G/3G nätet håller på att avvecklas.

RilleRock RilleRock skrev:
Kontaktkort?
2G/3G nätet håller på att avvecklas.
Telia kontantkort.

RilleRock
S SM6SIF skrev:
Telia kontantkort.
Har du kollat att du har pengar på det?

Din sändare behöver bytas ut för att fungera när nedsläckningen når ditt område.

RilleRock RilleRock skrev:
Har du kollat att du har pengar på det?

Din sändare behöver bytas ut för att fungera när nedsläckningen når ditt område.
Jag har pengar på det och det fungerade en timma innan då jag larmade av.

Jag kommer inte åt larmet på två månader för det ska ske asbestsanering så det är avstängt i väntan på att det ska bli klart. Vore jobbigt om de skulle stänga ner så att det inte fungerar då. Hoppas det inte sker i år.

Jag har saldo på. Konstigt om de stänger ner systemet just när jag är där och har larmat av en timma innan ändå. Ja visst kan det vara så men det kanske är något annat.

”När kommer 3G och 2G att släckas i mitt område?

Avvecklingen sker successivt över hela landet och målet är att 3G-nätet ska vara helt nedsläckt till slutet av 2023. Därefter släcks 2G-nätet ner i slutet av 2025. Vi rekommenderar att du redan nu ser över vilken uppkoppling din mobil eller mobilrouter använder för att minska risken för avbrott.”
https://www.telia.se/privat/om/5g/nu-slacker-vi-3g-och-2g-naten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.