1 014 475 läst ·
5 317 svar
1014k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Nej du kan ha vred på insidan. Vid normal drift och man använder vredet så kommer dörren låsas upp för att sedan några sekunder senare låsas.M mlindsten skrev:
Det gör ju inget eftersom det endast ska användas i undantagsfall ... så länge inte motorlåset tar skada av det (?).[/QUOTE]
Precis! Det ska ju endast användas i undantag fall. Förr var motorlåsen väldigt känsliga för att man använde vredet (eller rättare sagt att man använde vredet fel). Det har blivit bättre med dom flesta motorlås som säljs idag.
Dum fråga kanske, men låser den även om dörren är öppen eller först när den har stängs? Antag att jag låser upp med vredet och sedan håller dörren öppen ...T TechChad skrev:
Låser du upp med vredet men inte öppnar dörren så tar det ca 1-2sek så låser den. Använder vredet för att låsa upp och håller öppen så kommer vredet inte att regel i låset att åka ner (låsa), det gör det först när du har den stängd. Det beror på att det sitter en avkänning (magnet) i slutblecket på dörren.M mlindsten skrev:
När du låser upp dörren med kortläsaren så ställer man in hur länge dörren ska vara öppen (oftast 5-10-sek) så man hinner ta tag i handtaget och öppna innan dörren låser sig.
Nja, inte utan en del extra kopplingar. Men du behöver bara komplettera med en magnetkontakt, och den skulle jag rekommendera att du monterar infällt (men det måste i så fall planeras så rör kan förläggas till den innan väggen slås igen samt dörrfoder slängs upp).M mlindsten skrev:
Man monterar en infälld magnet som är till larmet. Sedan för att få signal till KNXen så tar man den från motorlåset styrenhet, då den som sagt har en magnet som sitter i slutblecket. Även funktionen dörr låst/olåst tas från styrenheten till KNXen. Inbrottslarmet behöver normalt inte den informationen om att dörren är olåst, men vill man ha den så tar man den också från motorlåser styrenhet. Det förutsatter att styrenheten har separata utgångar för dörr öppen/stängd, vilket dom flest har (tex Safetron TC CU2) som inte är någon form av Lite variant.
Hej,
Har klickat runt lite här och där men inte hittat det jag är ute efter.
Gå det att via t ex ett externt relä att larma av/larma på SPC4320 system? Hur ska man göra? Har tittat under ingångar - men hittar inget som skulle göra det som jag är ute efter.
Någon Ninja som har koll på detta?
//S
Har klickat runt lite här och där men inte hittat det jag är ute efter.
Gå det att via t ex ett externt relä att larma av/larma på SPC4320 system? Hur ska man göra? Har tittat under ingångar - men hittar inget som skulle göra det som jag är ute efter.
Någon Ninja som har koll på detta?
//S
Det går utan problem.D dvjstefan skrev:
Ingången ska vara "Nyckeltillkoppling" och ha attributen "Nyckeltillkoppling" & "Nyckelfrånkoppling".
Tänk på och att ställa in rätt motståndsvärden på ingången, kör du utan motstånd måste du välja ingen. Men av säkerhetssynpunkt så borde man köra dubbelbalanserat.
Fast i ärlighetens namn så tror jag att man faktiskt skulle kunna köra det mesta utan balansering i en liten villa där man själv släpper in personen som man litar på endast? För sannolikheten för att någon skulle manipulera dina grejer är nog ganska liten. Visst när dom redan är inte så kan dom ju det, men då har ju larmet redan gått... Däremot så borde ju larmfördröjda magneter vara balanserade..
(Nu får vi se ifall någon nappar på att säga emot mig)
Titta vad enkelt allt när man vet vad man ska leta efterT TechChad skrev:Det går utan problem.
Ingången ska vara "Nyckeltillkoppling" och ha attributen "Nyckeltillkoppling" & "Nyckelfrånkoppling".
Tänk på och att ställa in rätt motståndsvärden på ingången, kör du utan motstånd måste du välja ingen. Men av säkerhetssynpunkt så borde man köra dubbelbalanserat.
Fast i ärlighetens namn så tror jag att man faktiskt skulle kunna köra det mesta utan balansering i en liten villa där man själv släpper in personen som man litar på endast? För sannolikheten för att någon skulle manipulera dina grejer är nog ganska liten. Visst när dom redan är inte så kan dom ju det, men då har ju larmet redan gått... Däremot så borde ju larmfördröjda magneter vara balanserade..
(Nu får vi se ifall någon nappar på att säga emot mig)
Standardfunktionen är att det är avlarmat så länge "Nyckeltillkopplingsingången" är öppen. Vid stängning så larmas det på. Går naturligtvis att ändra, men då behöver du nog använda regler i "Orsak&Verkan".D dvjstefan skrev:
Så enkelt var det tydligen inte... Hittar inte "Nyckeltillkoppling" under typ på mina ingångar som jag har lediga som jag tänkte använda mig av...Kanske inte fungera på min 4320 enhet?gol skrev:
Vill inte garantera något, men tror det är tämligen ofarligt när du går åt det hållet.D dvjstefan skrev:
För din kännedom finns det även lösningar för att larma av/på via nätverket från t.ex ett hemautomationssystem. Du slipper då använda relä och larmingång.
Du kan ändra attributen "Normalt öppen" så blir funktionen tvärtom. Så ingen Mapping gate behöver användas.gol skrev:
4320 har inga sådana begränsningar, det har ingen central (in/utgångstyper är samma). Det handlar mer om antal områden och sektioner mappinggates. Inte några funktioner utan antal av varje "funktion".D dvjstefan skrev: