Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?

491k läst  3,3k svar

1. xdigger
    Renoverare · Nivå 10
    Alltså jag kan inte spc specifika delar, jag kan enbart larmteknik, har aldrig jobbat med spc, ska du inte ha extern larmgivare så känns det ganska onödigt att välja en sån som har en sån ingång.

Antar att uterummet är i glas, rörelsedetektor fungerar om man placerar den rätt. Men är det låsbart utrymme så hade jag hellre valt en glaskross.

Om du kör trådlöst så hade jag inte monterat något trådlöst därute, dom drar slut på batterierna fortare i vinter sen.

• Laddar…
  2. A
    Medlem · Nivå 7
    Behövs ingen aktivering. Om du klantar dig kan det däremot behövas en återställning av en nyckel. Det finns hjälp att få här isf. Börja streckläs tråden nu så har du svar på alla frågor :)

• Laddar…
  3. M
    Medlem Nivå 8
  4. C
    Medlem Nivå 2
    Ja, om du vill kunna återställa rök via map eller app måste du kunna bryta strömförsörjningen till detektorn genom att sätta en reläutgång i serie med strömförsörjningen. Dvs utgången du markerat är ett relä som kopplas i serie med 12v.
    Edit: Och använd två motstånd, ett i serie och ett parallellt med detektorn om du vill kunna skilja på larm och sabotage. Koppla så slingan bryts helt om du tar ur detektorn så får du sabotage istället för larm då.

Redigerat 12 jun 21:39
  5. M
    Medlem Nivå 8
    Tänker att det vill man väl. Kunna återställa via appen.

Så strömmen tar jag från 12V > COM (UT) > BRAND (2) och tillbaka till - på E652
    Och Larm på en ingång (I8) med 4,7K i serie vidare till 6 och tillbaka från 4 till E652 (COM)
    Och ett motstånd 4,7K mellan 6 & 4.

6. C
    Medlem Nivå 2
    Yes. Enda lilla nackdelen med att göra så är att du får brandlarm om du plockar ner detektorn. Vet tyvärr inte hur man ska komma ifrån det utan att använda power supervisior relä vilket kanske är overkill? Det hade varit bättre tänker jag om man kunde sätta motståndet mellan 4 och 6 på detektorn istället för i basen, då hade man sluppit det problemet, men jag tror inte det går.
    Edit: Isåfall är det kanske nästan lika bra att bara göra den enkelbalanserad och låta alla avbrott vara larm som du tänkte från början, men jag vet inte...

Redigerat 12 jun 22:56
  7. M
    Medlem Nivå 8
    Ja det hade ju varit smidigt om det fanns en lösning på det. Men nu är det uppe och rullar.

Ingången ligger som brand på område brandvarning och utgången ligger konfigurerad som Område Brandvarning och då Brand. Nu skall det bara testas hur det fungerar i praktiken.

8. ltfrebac
    Medlem Nivå 6
    Hej

Uppgradering av ett SPC, från ver. 3.6.6 | R.21359 till 3.8.5 eller 3.9.1. Kan man uppgradera direkt till dessa nya versioner från 3.6 eller måste man mellanlanda på nån interim-version?

//Fredrik

9. RilleRock
    Medlem · Nivå 11
    Du måste mellanlanda då det är ett nytt filsystem, ta backup innan.
    Alla dokumentation hur du gör finns med i fw-paketet du laddar ner från https://www.spcsupportinfo.com.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: