Hej, har driftsatt anläggningen men har bara mac-adressen på larmet, ip-adressen syns inte. Har sökt efter den med Advanced IP Scanner men hittar den inte. Manöverpanelen visar enligt bifogad bild (nedersta röda blinkar var 1,5 sek ca men man kan inte göra något på manöverpanelen. DHCP delas ut av routern.1.jpg
2.jpg

RilleRock
H hbggroup skrev:
Hej, har driftsatt anläggningen men har bara mac-adressen på larmet, ip-adressen syns inte. Har sökt efter den med Advanced IP Scanner men hittar den inte. Manöverpanelen visar enligt bifogad bild (nedersta röda blinkar var 1,5 sek ca men man kan inte göra något på manöverpanelen. DHCP delas ut av routern.[bild]
[bild]
Du har vänt eller kopplat in bus fel någonstans.

É
Vilka färger brukar man använda som standard i en installation? Om man använder sig av nätverkskabel i första hand.

Detta borde redan vara avhandlat här gissar jag men vet inte riktigt hur man ska söka endast i denna tråd.

B
Blå för plus och vit för jord körde larmfirman med hemma. Vid cat5 så fick det bli blå och blå/vit.

RilleRock RilleRock skrev:
Du har vänt eller kopplat in bus fel någonstans.
Problemet löst, fel på en av kablarna.

Nu till en annan fråga, försöker skapa ett SPC Connect konto men får inga aktiveringsmail. Kan man komma in i Webservern på annat sätt? Försökte med IP-adressen men det gick inte.

RilleRock
É ÉlPontus skrev:
Vilka färger brukar man använda som standard i en installation? Om man använder sig av nätverkskabel i första hand.

Detta borde redan vara avhandlat här gissar jag men vet inte riktigt hur man ska söka endast i denna tråd.
Alltid:
Vit +
Blå -
Turkos sektion
Lila sektion

Nätverkskabel
Vit -
Blå -
Vit +
Orange +
Vit bus
Grön bus
Vit bus
Brun bus

Beror lite på vad du skall koppla in.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
RilleRock
H hbggroup skrev:
Problemet löst, fel på en av kablarna.

Nu till en annan fråga, försöker skapa ett SPC Connect konto men får inga aktiveringsmail. Kan man komma in i Webservern på annat sätt? Försökte med IP-adressen men det gick inte.
Då skriver du fel ip eller inte https://ipadress.

Då skriver du fel ip eller inte [länk].
Får följande meddelande i Chrome:
Webbplatsen kan inte nås
192.168.x.xx kan inte nås för tillfället.
ERR_SSL_VERSION_INTERFERENCE

Jag har aldrig fått det att fungera med chrome men med explorer(eller vad det heter numera) går det bra.

É
Alltid:
Vit +
Blå -
Turkos sektion
Lila sektion

Nätverkskabel
Vit -
Blå -
Vit +
Orange +
Vit bus
Grön bus
Vit bus
Brun bus

Beror lite på vad du skall koppla in.
Sorry hänger inte med här? Jag menar i första hand manöverpanel och magnetkontakt och rörelsedeckare.

Du skriver både vit och blå kan vara -, men sen skriver du vit är +? Och fyra ledare är buss allihopa? Vit skrivs flera ggr men antar du menar nåt med att de är vitrandiga? Vet inte om det blir fel på radbrytningen...

Dem vi har är ju:
Vit/orange
Orange
Vit/blå
Blå
Vit/grön
Grön
Vit/brun
Brun

RilleRock
H hbggroup skrev:
Får följande meddelande i Chrome:
Webbplatsen kan inte nås
192.168.x.xx kan inte nås för tillfället.
ERR_SSL_VERSION_INTERFERENCE
Sök på felkoden så hittar du en fix
.

RilleRock
É ÉlPontus skrev:
Sorry hänger inte med här? Jag menar i första hand manöverpanel och magnetkontakt och rörelsedeckare.

Du skriver både vit och blå kan vara -, men sen skriver du vit är +? Och fyra ledare är buss allihopa? Vit skrivs flera ggr men antar du menar nåt med att de är vitrandiga? Vet inte om det blir fel på radbrytningen...

Dem vi har är ju:
Vit/orange
Orange
Vit/blå
Blå
Vit/grön
Grön
Vit/brun
Brun
1x4x0.5 gällde det första iomed det finns bara den kabeln med de färgerna.

Skriver från mobil så förutsåg att det förstods att det var tex vit/blå-blå när jag skrev
Vit
blå
Ang nätverkskabel.

Man dubblerar trådar för att motverka spänningsfall.
Alltså ett par +, ett par -.
Bus blir ju tur och retur alltså 2 par.

Man drar inte nätverkskabel till ir/mk etc utan 1x4x0.5.

Allright?

• Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
É
Tack nu förstår jag! Jag hade i tankarna att jag skulle ha reserver att koppla vidare till MK vid entren med när jag hade 8 ledare, så tänkte inte på ditt sätt att skriva.
Antar det går endast använda en ledare om avståndet är kort men nu hade jag VP-rör framdraget så drog nu precis i en 4-ledare till MK i samma rör.

• Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Tack! Har nu fått igång systemet!

• Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Byt till dem då så kan du få igång det.

Borde inte varit spänning på Op1-2 heller så något har hänt där.
Det bytet har jag inte helt hundra koll på. Vart flyttar jag + resp -?

Jag har också konstaterat att om EXT- har 11,8V spänning och när den inverteras går en till 13,6V. Nån idé på vad det kan vara?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.