999 460 läst ·
5 284 svar
999k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Den stora skillnaden är att den äldre modulen körde 2G och den nya klarar 3G.B Boan skrev:
Båda modemem klarar både GSM och GPRS men det har inget med spcconnect att göra.
Båda modemen kan vara primär eller sekundär ip larmöverföring till ethernet eller hursomhelst man vill konfigurera det.
Har inte själv hunnit testa nya modemet än men borde ligga under kommunikation>modem>primär och då inloggad med användare med rätt behörighet.J jban skrev:
Hittar du det så säg till så övriga med kan få nytta av det.
Hittade det. Man måste göra det från manöverpanel.RilleRock skrev:
Jag letade bara på webinterfacet.
Man gör de under kommunikation>modem>primär. Sen väljer man saldokoll.
Gäller att man ställt in rätt USSD för sitt abb innan.
Nu får jag det ändå inte att lira, men det är nog pga att mitt abb inte verkar stödja USSD koder.
Använder Telenor Telematik Kontant, och USSD *121#.
Skulle behöva en enkelbalanserad fördröjd teknikutgång över en NC kontakt. Ska motståndet ligga i serie eller parallellt över larmkontakten? Får sabotage när jag sluter larmkontakten.
Inkoppling Siren 610
Har kopplat sex trådar från sirenen:
Bild 1: visar centralens uttag
Bild 2 schema
https://drive.google.com/open?id=1_On44eNkD64-xkSrBRexcIDdJs2s8yTX
Var ska dessa dras till i centralen? Just nu blinkar sirenen men låter inte (tack o lov).
1. vit - Beacon
2. gul - siren
3. röd - 13-14.2 Vdc
4. Svart - (-)aux power
5 grön - tamper
6 blå - tamper
grön o blå tror jag jag har rätt på ändå. Lagt i serie med BHO och TR på centralen med ett 4.7 motstånd.
ska röd till vilken + som helst?
svart till - var som helst?
sedan sladd 1 och 2 ska till vad? fler motstånd som ska till?
Har kopplat sex trådar från sirenen:
Bild 1: visar centralens uttag
Bild 2 schema
https://drive.google.com/open?id=1_On44eNkD64-xkSrBRexcIDdJs2s8yTX
Var ska dessa dras till i centralen? Just nu blinkar sirenen men låter inte (tack o lov).
1. vit - Beacon
2. gul - siren
3. röd - 13-14.2 Vdc
4. Svart - (-)aux power
5 grön - tamper
6 blå - tamper
grön o blå tror jag jag har rätt på ändå. Lagt i serie med BHO och TR på centralen med ett 4.7 motstånd.
ska röd till vilken + som helst?
svart till - var som helst?
sedan sladd 1 och 2 ska till vad? fler motstånd som ska till?
Vit = minus från sirenrelä
Gul = Minus från sirenrelä
Röd = aux +
Svart = aux -
Sen sabotage på dom andra kopplat som du vill ha det.
Gul = Minus från sirenrelä
Röd = aux +
Svart = aux -
Sen sabotage på dom andra kopplat som du vill ha det.
Flera anledningar egentligen. Enkelt när flera olika håller på och kopplar i grejorna. Platsbrist i små D-sub-kontakter i viss utrustning med mera.RilleRock skrev:
Kan man få mail och push på teknikutgång eller är det bara sms och larmprotokoll som gäller för den sektionstypen?
Har aldrig kopplat enkelbalanserat utan är det trångt i platsutrustningen så sätter jag seriemotståndet i CA.UPS-tekniker skrev:
Men man borde lägga motståndet över NO kontakten istället för NC.
För då känner CA av motståndet vid normal, vid påverkat läge kortsluts larmet in och vid avbrott blir det sabotage.
Så borde det vara.
SMS och larmprotokoll som gäller för tekniska larm samt email.
Redigerat:
Jasså, man kan få email på tekniska larm? Då får jag prova lite till. Tyckte jag klickade i det mesta.
Jag tycker också enkelbalanseringen ska funka som du beskriver men jag får sabotage på kortslutning. Vill helst ha sabotage på avbrott och antingen larm eller vilande på 4,7 kOhm beroende på NO/NC.
Har mest hållit på med Power tidigare men den här är ju klart schysstare om man får till de här småsakerna.
Jag tycker också enkelbalanseringen ska funka som du beskriver men jag får sabotage på kortslutning. Vill helst ha sabotage på avbrott och antingen larm eller vilande på 4,7 kOhm beroende på NO/NC.
Har mest hållit på med Power tidigare men den här är ju klart schysstare om man får till de här småsakerna.
UPS-tekniker skrev:
Jasså, man kan få email på tekniska larm? Då får jag prova lite till. Tyckte jag klickade i det mesta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel funkar om du lägger motståndet i serie via NC då den blir öppen vid avbrott mao helt värdelöst.UPS-tekniker skrev:
Skall du inte köra dubbel kan du lika gärna köra digitalt dvs ingen Eol och NC.
Hej!
Förstår inte hur jag går tillväga gällande spcconnect. Kör DHCP och skapat två ATS.
En Spc Connect med standard konfiguering. Samt en med mitt namn. Båda är konfade på samma sätt.
Den med mitt namn är status OK
Den med SPC Connect är status Initierar
Hur får jag SPC Connect att bli OK?
Och inne på spcconnect.com, hur vet jag vad mitt centralanvändarnamn och lösenord är?
ATS mitt namn:
23/12/17 13:22:17: Pollsändning OK
23/12/17 13:22:17: FlexC ATS Status: UPPE
ATS SPC Connect:
23/12/17 13:22:38: FlexC anslutningsetablering FEL
23/12/17 13:22:28: TCP anslutning OK
23/12/17 13:22:27: TCP anslutning stängd
23/12/17 13:22:26: Pollsändningsförsök missyckat
23/12/17 13:22:26: FlexC anslutningsetablering FEL
23/12/17 13:22:17: TCP anslutning OK
Vänligen
Förstår inte hur jag går tillväga gällande spcconnect. Kör DHCP och skapat två ATS.
En Spc Connect med standard konfiguering. Samt en med mitt namn. Båda är konfade på samma sätt.
Den med mitt namn är status OK
Den med SPC Connect är status Initierar
Hur får jag SPC Connect att bli OK?
Och inne på spcconnect.com, hur vet jag vad mitt centralanvändarnamn och lösenord är?
ATS mitt namn:
23/12/17 13:22:17: Pollsändning OK
23/12/17 13:22:17: FlexC ATS Status: UPPE
ATS SPC Connect:
23/12/17 13:22:38: FlexC anslutningsetablering FEL
23/12/17 13:22:28: TCP anslutning OK
23/12/17 13:22:27: TCP anslutning stängd
23/12/17 13:22:26: Pollsändningsförsök missyckat
23/12/17 13:22:26: FlexC anslutningsetablering FEL
23/12/17 13:22:17: TCP anslutning OK
Vänligen