999 347 läst ·
5 284 svar
999k läst
5,3k svar
Larminstallation Siemens SPC, LARMSKOLA!?
Ähh de löser sigT7 skrev:Tack rillerock👍,nu ska jag bara ta mig mod att beställa larmdelarna.....har skummat lite i olika spc trådar och blir lite kallsvettig och undrar om jag har kompetensen att få igång systemet...😢,har jobbat med bilar och bilel i över 25 år men känner mig väldigt osäker här.....😁är instations anvisningarna fortfarande så dåliga som alla skriver? Finns den på svenska??
Mvh Robban
Ja tycker anvisningar är helt okej och yes det finns på svenska.
Sen och andra sidan kollar jag aldrig i dem
Stort tack RilleRock för att du sätter av tid och hjälper oss amatörer och nybörjare. Nu förstår jag bättre. För information så har jag dessutom ett Zwave-system (VeraEdge) med ett större antal brytare och detektorer. Jag har lite tankar på att sen ev koppla ihop SPC-larmet med kommande SPC SmartBox och på så sätt få en utökad styrning av Zwave-enheterna. Mina kameror är idag även kopplade till VeraEdge och appen ImperiHome.
Även jag lär mig en del imellanåt då ni har en hel del intressanta frågeställningar.bengo skrev:Stort tack RilleRock för att du sätter av tid och hjälper oss amatörer och nybörjare. Nu förstår jag bättre. För information så har jag dessutom ett Zwave-system (VeraEdge) med ett större antal brytare och detektorer. Jag har lite tankar på att sen ev koppla ihop SPC-larmet med kommande SPC SmartBox och på så sätt få en utökad styrning av Zwave-enheterna. Mina kameror är idag även kopplade till VeraEdge och appen ImperiHome.
Låter som en trevlig anläggning.
Skall bli kul att få känna och klämma på SPC Smartbox lär den kommer.
Jag har tidigare ställt fråga om CA kan anslutas till elnätet med jordad stickpropp. Jag fick skiftande svar, en del tyckte det var ok, andra inte. En del kopplade det till om det var en klassad anläggning. En del tyckte det var direkt olämpligt och mindre säkert ur stöldsynpunkt med stickpropp. Någon tyckte å andra sidan att en tjuv likaväl kunde bryta strömmen i elcentralen och det finns ju trots allt backupbatteri.
Nu läser jag i manualen för installation och konfiguration:
” En lättåtkomlig godkänd strömbrytare måste vara inbyggd i byggnadens elnät. Den måste koppla bort båda faser samtidigt. Godtagbara enheter är omkopplare, kretsbrytare eller liknande.”
Fråga: Är det någon skillnad ur säkerhetssynpunkt på strömbrytare och stickpropp?
Nu läser jag i manualen för installation och konfiguration:
” En lättåtkomlig godkänd strömbrytare måste vara inbyggd i byggnadens elnät. Den måste koppla bort båda faser samtidigt. Godtagbara enheter är omkopplare, kretsbrytare eller liknande.”
Fråga: Är det någon skillnad ur säkerhetssynpunkt på strömbrytare och stickpropp?
Grejen är att du inte får utföra fasta elinstallationer om du inte är elinstallatör. Alternativen blir då att använda stickkontakt om du ska utföra installationen själv och få ut något på försäkringen eller så får du ta in en elektriker. Du måste hur som helst kontrollera att jord verkligen är jord om du inte har en dubbelisolerad skyddstransformator.
Till DMOL. Jag är väl medveten om att fasta installationer ska utföras av elinstallatör. Frågan gällde mer ur stöldsynpunkt. Kravet på strömbrytare eller liknande enligt manualen gäller ju även vid en fast anslutning om jag har uppfattat texten rätt. I manualen hittar jag inget om krav på fast anslutning. Jag antar att det är placering av strömbrytare eller vägguttag som har betydelse ur stöldsynpunkt.
Ja men du har huvudströmbrytare eller säkringar i elcentralen, det är så det fungerar med alla installationer, att man får stänga av/skruva ut dem. Då blir fasta installationen strömlös.
Det är ju klart att det alltid är sämre att någon kan dra ut en sladd, men har du t.ex. spc-centralen i larmat och låst utrymme så spelar det mindre roll. Beror ju helt och hållet på var du ska montera den och om det finns risk att någon drar ut/ner det från väggen.
Det kan ju pröva med stickkontakt tills du ser att det fungerarar och besluta senare om du vill ha en fast installation.
Det är ju klart att det alltid är sämre att någon kan dra ut en sladd, men har du t.ex. spc-centralen i larmat och låst utrymme så spelar det mindre roll. Beror ju helt och hållet på var du ska montera den och om det finns risk att någon drar ut/ner det från väggen.
Det kan ju pröva med stickkontakt tills du ser att det fungerarar och besluta senare om du vill ha en fast installation.
Jo det stämmer att man med hjälp av SmartBoxen kan använda alla händelser från SPC-larmets rörelsedetektorer och magnetkontakter för att t.ex styra belysning via Z-Wave eller KNX.Boan skrev:
B
Boan
Medlem
· Västra Götaland
· 2 565 inlägg
Boan
Medlem
- Västra Götaland
- 2 565 inlägg
Gällande strömbrytare, är det inte så att brytaren måste vara låsbar om den inte är i direkt anslutning till apparaten som man ev ska jobba med? dvs, en två-polig brykare kan vara av enklare modell om den sitter direkt bredvid, men om den är i annat rum skall det gå att låsa, dvs den som ska göra jobb på enheten måste vara helt säker på att ingen slår på strömmen.. (enligt vad min elektriker förklarade),
Men stickpropp går ju alldeles utmärkt , för står inte varför det skulle vara några problem? SPC sätts ju vanligen på att larma vid strömavbrott. Och alla andra hemlarm som säljs sitter ju i stickpropp... (typ Verisure osv)
Jag är rätt säker på att kravet i manualen INTE har att göra med stöldskydd, utan en säkerhetsfråga vid arbete i CA.
Men stickpropp går ju alldeles utmärkt , för står inte varför det skulle vara några problem? SPC sätts ju vanligen på att larma vid strömavbrott. Och alla andra hemlarm som säljs sitter ju i stickpropp... (typ Verisure osv)
Jag är rätt säker på att kravet i manualen INTE har att göra med stöldskydd, utan en säkerhetsfråga vid arbete i CA.