63 919 läst ·
148 svar
64k läst
148 svar
Larmfrågor för ett Siemens SPC 4320 - systembygge
Jag beställde den jag länkade till ovan
Tack för svaren, det verkar ju fungera då.
Och idag kom också hela larmpaketet hem!!! Wow, det verkar vara kvalité på SPC.
Några tips vad en nybörjare skall tänka på vid installation? Någon viss ordning av inkopplingen?
Antar att det första blir att strömsätta centralen och koppla in MAP och ovan nämnda kabel?
Några tips vad en nybörjare skall tänka på vid installation? Någon viss ordning av inkopplingen?
Antar att det första blir att strömsätta centralen och koppla in MAP och ovan nämnda kabel?
Vi har haft en del problem med de routrar som medföljer bredbandet från leverantören som de flesta normalanvändarna sitter på.gol skrev:
Men såklart är det som du skriver.
Koppla in map, strömsätt central.Vespa skrev:Jag beställde den jag länkade till ovanTack för svaren, det verkar ju fungera då.
Följ menyerna i map och konfigurera bus.
Anslut internet.
Därefter logga in i centralen antingen via webläsaren vilket jag föredrar på https://192.168.1.100 alt via spc pro.
Har läst lite mera om sakerna idag. Vill veta vad jag gör innan jag gör det så att säga...
Men hittar inte hur jag kopplar in map till x-bus någonstans? Manualen hänvisar till manualen för map, men det fick jag ingen? Sedan undrar jag om det måste vara jordad sladd till centralen, misstänker att det saknas jord i närmaste uttag.
Men hittar inte hur jag kopplar in map till x-bus någonstans? Manualen hänvisar till manualen för map, men det fick jag ingen? Sedan undrar jag om det måste vara jordad sladd till centralen, misstänker att det saknas jord i närmaste uttag.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
https://www.bewator.com/products/re...20_421_Keypad_Installation_Instruction_in.pdfVespa skrev:Har läst lite mera om sakerna idag. Vill veta vad jag gör innan jag gör det så att säga...
Här finns manualen för k420/421. I princip 1a--2a och 1b--2b från central till map. 12v och com i andra paret.
Du bör sätta en jordad sladd och propp på centralen, men finns ingen jord i uttaget så ska den inte jordas om centralen sitter i "ojordad" miljö. Du behöver alltså inte jorda uttaget, men proppen ska vara det. Finns mängder av liknande trådar i eldelen, sök där, annars flytta frågan dit så får du massor med förklaringar.
Tack Fredrik, letade efter manualen där utan att hitta den. Hänger inte med i snacket om "12v och com i andra paret", andra paret var?
Har ännu inte kopplat något, utan försöker bara sätta mig in och förstå, så hoppas ni står ut med frågorna
Har ännu inte kopplat något, utan försöker bara sätta mig in och förstå, så hoppas ni står ut med frågorna
CA-------MAPVespa skrev:
1a -->>>2a
1b -->>>2b
12V-->>12V
0V-->>>0V
YesVespa skrev:
Och skall du sedan ha fler xbusenheter får du utgå från 1a-b i map till 2a-b i nästa enhet osv.
Viktigt då enheterna förstärker upp signalen imellan varandra.
I en villa har det ingen direkt betydelse.
Kör man stjärnnät så klarar det runt 30-40m busslinga och kör man riktigt så klarar man upp till 400-500m på ett partvinnat par.
Saknar nu bara vettig klammer för kabeln till map, sen jäklar skall det kopplas! Inga fler x-bus enheter planerade. Skall "bara" dra tråd till 3 IR. Resterande IR och MK trådlösta. Visst ja, en inne och en ute siren med blixtljus också...
OK, har kopplat MAP och central nu, men har lite frågor.
1. Vilket IP nummer anges i port forwarding. Porten är 443, och jag satte IP 192.168.2.112 som det står i manualen. Rätt? Eller har centralen ett unikt Id?
2. Försöker logga in på larmet via 192.168.1.100, men var hittar jag user id och password?
1. Vilket IP nummer anges i port forwarding. Porten är 443, och jag satte IP 192.168.2.112 som det står i manualen. Rätt? Eller har centralen ett unikt Id?
2. Försöker logga in på larmet via 192.168.1.100, men var hittar jag user id och password?
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
IP-numret som ska anges är det IP-nummer som centralen har. Av din nästa fråga kan man dra slutsatsen att du ska skriva 192.168.1.100 i portforward. Du vill ju "forwarda" all trafik till ditt larm och ingen annanstans...Vespa skrev:OK, har kopplat MAP och central nu, men har lite frågor.
Som userid skriver du Engineer, med stort E. Password är den installatörskod du har på map:en. default 1111 tror jag.