Tack för era svar. Båda varianterna har inbyggd SiWay modul enligt info från Låsshop hemsida.
Så behöver jag extern antenn eller ej? GSM modul ligger redan i inköpslistan.

Skummade igenom installations anvisningen igår på nätta 305 sidor (!)
Räkna med att det kommer att komma en hel del frågor från en Newbie när väl grejerna är hemma.

Slutligen har jag svårt att bestämma mig för vilka IR jag skall ha. Fördelen med trådlöst är ju uppenbar, och då finns det bara 2 varianter att välja på IR160W6-10 eller APM-I12WI. Eftersom vi har en katt, så blir det bara den senare kvar. Men det verkar som att de trådbundna finns i fler olika varianter såsom kombideckare och quad vilka är säkrare än de trådlösa varianterna. Så mycket talar för trådbundna förutom just kabeldragningen. Vad hade ni valt?

Jag tror som sagt att infon om att SiWay-modul skulle ingå är felaktig. Jag fick i alla fall komplettera med en SiWay modul när jag köpte mitt larm. Så kolla detta med låsshop. Troligtvis får du betydligt bättre mottagning med en extern SiWay antenn. GSM-sändarens antenn måste du hursomhelst ha på utsidan av lådan.

Och jag rekommenderar starkt att du använder trådbunda rörelsedetektorer och magnetkontakter där det är möjligt eftersom de är billigare, oberoende av leverantör, du slipper håll koll på och byta batteri och känslan är att de även ger snabbare respons.

//Göran

Redigerat:
Jag skall kolla upp detta med SiWay ingår eller ej.
Men tolkar jag det rätt att jag då behöver 2 antenner?!

Trådbuden detektor kanske jag behöver i vardagsrummet som är ganska stort ca 36m2 samt har en kamin.

RilleRock
probeb skrev:
Tyvärr finns inte pushlarm just nu. Men det kommer säkert.

Ja, det går att få SMS när alla kommer hem. Dock inte styra på vilka.
Kan ju få mailpush med 3.6 och frånkoppling specar vilken användare som frånkopplat/tillkopplat larmet :)

RilleRock
gol skrev:
Hej Vespa!
Tyvärr tror jag att varken SPC 4320-3.1 med plåtlåda eller SPC 4320-3.1-PC med plastlåda innehåller en SiWay mottagare från början, utan måste kompletteras med en sådan. Kolla för säkerhets skull detta med leverantören.
Mottagare W110 med extern antenn kan användas till både plåt- och plastlådan. W112 som saknar extern antenn funkar i plastlådan och kan alternativt även placeras i en manöverpanel.

Sen rekommenderar jag också att du kompletterar med en GSM-sändare.

//Göran
Det finns en PC (plastic cover) modell som har just inbyggd radiomottagare.
Liknar den lilla fm-modulen som sätts i map fast den har 2 små antenner.

Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojojoj, försöker reda ut med Låsshop dom olika centralernas SiWay modul eller ej. Likaså om dom är förberedda för IP larmsändare eller ej. Inte helt lätt, men det går framåt. Vad är en IP larmsändare förresten?

Vad tycker ni om följande setup? Har övergivit trådlösa deckare, men satsar fortfarande på trådlösa MK.

Och om Rillerock har rätt, byter jag ut centralen mot den som heter PC, och tar bort Siway modulen.

Till sist, vilka kablar för tråddragning skall jag köpa. Antar att jag kan köpa dessa på tex Kjell.com eller liknande? Är det samma kablar till allt? Mellan central till MAP, till sirener och till blixtljus?

F
Vespa skrev:
Ojojoj, försöker reda ut med Låsshop dom olika centralernas SiWay modul eller ej. Likaså om dom är förberedda för IP larmsändare eller ej. Inte helt lätt, men det går framåt. Vad är en IP larmsändare förresten?

Vad tycker ni om följande setup? Har övergivit trådlösa deckare, men satsar fortfarande på trådlösa MK.

Och om Rillerock har rätt, byter jag ut centralen mot den som heter PC, och tar bort Siway modulen.

Till sist, vilka kablar för tråddragning skall jag köpa. Antar att jag kan köpa dessa på tex Kjell.com eller liknande? Är det samma kablar till allt? Mellan central till MAP, till sirener och till blixtljus?
4221 har ingen ingång för ethernet, kan inte programmeras eller styras över webben och har följaktligen heller ingen ip-larmsändare. Ett dåligt val alltså, för det skiljer inte mycket i pris till 4320... Tror alla andra modeller i serien har ip.
Jag använde Kabel ELQXB 2x2x0.5 vit 100m
Referens: 50091193 från låsshop. Snygg tunn rund vit kabel. Finns säkert andra varianter hos kjelle, men jag köpte allt på låsshop.
2x2 innebär två partvinnade ledarpar, som alltså fungerar fint även till xbus-kopplingen. Samma kabel till allt!

Jag köpte även larmdekaler, helt ok variant, även om det står teletec på dem...

Lysande Fredrik, tack för ditt svar!
Eftersom inte Låsshop verkar ha koll på olika modeller, så är det 50100926 som är det bättre valet?

F
Vespa skrev:
Lysande Fredrik, tack för ditt svar!
Eftersom inte Låsshop verkar ha koll på olika modeller, så är det 50100926 som är det bättre valet?
Gissningsvis ja. Där finns ip(ethernet), plastlock, men ingen förinstallerad siway.

RilleRock
Det fanns en ipmodell i tidigt skede med pc och inbyggd siway/ 2 små antenner.
Men den verkar ha försvunnit och inbyggd siway finns endast på den utan ip.

Men iomed du skall ha en extern antenn så behöver du inte pc då antennen monteras utanpå kapslingen så ett plåtlock stör inte signalen.

RilleRock
Från låsshop:
" SPC 4220-3.1 har inbyggd SiWay-mottagare för mottagning av trådlösa detektorer."

Lätt att bli lurad då texten står under en 4320 (50100926).
Men 4220 är den Utan ip.

Så ja hade hellre köpt 50100927 som är med plåtlock och lite billigare.

Vad tror ni om iden att ha husdjursimmunitet för att kunna ha självgående dammsugare?

RilleRock
rightnow skrev:
Vad tror ni om iden att ha husdjursimmunitet för att kunna ha självgående dammsugare?
De borde inte vara några problem om den inte hoppar upp i soffan :D

• Gilla
Vespa och 1 till
  • Laddar…
Beställt och klart! Väntar nu på att allt skall komma hem för montering. Det blev SPC till slut. Både trådat och trådlöst i kombination. Skall bli kul det här, och det lär bli en hel del frågor här på forumet...
/Vespa

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.