5 066 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Larm - kod, fjärrkontroll eller RFID
OK, men kommer vi fram till något råd egentligen? RFID, bortsett från risken att nån tekniknörd på stan kopierar taggen, verkar vara bäst ur alla aspekter. Dock är det ju rätt sannolikt att taggen hamnar i samma nyckeknippa som husnyckeln...
Låt mig säga så här: Inbrottstjuven är inte så sofistikerad. Hade du behövt skydda dokument som CIA. KGB och Mossad ville komma åt, då kanske det spelar roll, men inbrottstjuven använder troligen inget mer sofistikerat än en kofot. Målet med ett larm är att se till att du inte är det lättaste offret på gatan, så att han går någon annanstans. I det sammanhanget är alla tre varianterna tillräckligt säkra, med god marginal.
Haha, jo så är det ju faktisktTroberg skrev:Låt mig säga så här: Inbrottstjuven är inte så sofistikerad. Hade du behövt skydda dokument som CIA. KGB och Mossad ville komma åt, då kanske det spelar roll, men inbrottstjuven använder troligen inget mer sofistikerat än en kofot. Målet med ett larm är att se till att du inte är det lättaste offret på gatan, så att han går någon annanstans. I det sammanhanget är alla tre varianterna tillräckligt säkra, med god marginal.
ja kod är ju skitjobbigt, tar man en personlig kod till alla i familjen man har till annat (det har ju de flesta visa kort osv) tar säkert 2 sekunder och knappa in 4 siffror, som man förmodligen aldrig glömmer eller blir av med, enda gången jag kan tycka det är befogat med "tag" hemma är till barn, på större objekt har man ju ofta larmförbikopplingen via passersystem för smidighet att ställa in till och frånkopplingstider och en smidigare logg på vem som larmat på och av osv och då är det också befogat, dock är det alltid att föredra att man slår sin kod på mapen
Fingeravtryckscanner satte jag på jobbet, kanonbra!
http://www.trpteknik.se/index.php/produkter/fingerscan/ekey-home
http://www.trpteknik.se/index.php/produkter/fingerscan/ekey-home
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Tycker diskussionen glömmer en viktig sak.
OM det är professionella tjuvar så skiter dom i om du har ett larm. Trådat, trådlöst, tags eller kod - dom går in, larmet larmar, dom är ute efter 5 minuter med det dom ville ha - done.
Det enda, enligt bla polisen, som hjälper är larm som antingen tjuter så högt att man itne kan vara inne, eller larm typ "Smoke guard" som rökfyller en hel våning på ett par sekunder så tjuvarna inte ser något...
Alternativt en stor hund med grovt skall som inte gillar okända gäster
Har du en tag på dina nycklar finns det en risk om du tappar bort eller får din väska stulen tex - då tjuven får både namn, adress ,nycklar och larm.
Tappar du bara nycklarna bör det vara lugnt, bara att ta bort taggen och beställa nya nycklar + tag (ingen har väl namn/adress på sin nycklar !!)
Annars tycker jag att man har larm av ett par skäl:
1. Avskräcka pundarna, dom väljare kanske hellre ett olarmat hus.
2. Skalskydd när man sover så att inte ngn kan ta sig in obemärkt till familjen.
3. Övervakning så man vet om ngt har hänt om man är borta och kan skicka dit en granne/väktare för att kolla till/stänga dörrar etc
4. Som tillval, brandlarm kopplat till SOS/Väktare så att man kan få en tidig larmning om det skulle börja brinna när man är bortrest.
När det gäller trådat vs trådlöst så har riktiga trådlösa larm idag protokoll som gör dom rätt svåra att störa ut - fördelen med trådade är att det kan bli färre falsklarm - men det gäller främst billiga trådlösa som jag har hört kan lösa ut av massa konstiga störningar..
/K
OM det är professionella tjuvar så skiter dom i om du har ett larm. Trådat, trådlöst, tags eller kod - dom går in, larmet larmar, dom är ute efter 5 minuter med det dom ville ha - done.
Det enda, enligt bla polisen, som hjälper är larm som antingen tjuter så högt att man itne kan vara inne, eller larm typ "Smoke guard" som rökfyller en hel våning på ett par sekunder så tjuvarna inte ser något...
Alternativt en stor hund med grovt skall som inte gillar okända gäster
Har du en tag på dina nycklar finns det en risk om du tappar bort eller får din väska stulen tex - då tjuven får både namn, adress ,nycklar och larm.
Tappar du bara nycklarna bör det vara lugnt, bara att ta bort taggen och beställa nya nycklar + tag (ingen har väl namn/adress på sin nycklar !!)
Annars tycker jag att man har larm av ett par skäl:
1. Avskräcka pundarna, dom väljare kanske hellre ett olarmat hus.
2. Skalskydd när man sover så att inte ngn kan ta sig in obemärkt till familjen.
3. Övervakning så man vet om ngt har hänt om man är borta och kan skicka dit en granne/väktare för att kolla till/stänga dörrar etc
4. Som tillval, brandlarm kopplat till SOS/Väktare så att man kan få en tidig larmning om det skulle börja brinna när man är bortrest.
När det gäller trådat vs trådlöst så har riktiga trådlösa larm idag protokoll som gör dom rätt svåra att störa ut - fördelen med trådade är att det kan bli färre falsklarm - men det gäller främst billiga trådlösa som jag har hört kan lösa ut av massa konstiga störningar..
/K
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden