5 066 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Larm - kod, fjärrkontroll eller RFID
Sida 1 av 2
Hej!
Är i larmfunderingar, men kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska ha kod, fjärrkontroll eller RFID bricka för att larma av och på. Det är ju uppenbart att:
* Koder är billigast, men kan glömmas av
* Fjärrkontroll också ger "panic button"
Larmet gör ju ingen nytta om Fjärrkontroll eller RFID sitter i samma knippa som nycklarna och man inte hinner koda av dem innan tjuven är framme.
Hur ska man resonera, hjälp!
Är i larmfunderingar, men kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska ha kod, fjärrkontroll eller RFID bricka för att larma av och på. Det är ju uppenbart att:
* Koder är billigast, men kan glömmas av
* Fjärrkontroll också ger "panic button"
Larmet gör ju ingen nytta om Fjärrkontroll eller RFID sitter i samma knippa som nycklarna och man inte hinner koda av dem innan tjuven är framme.
Hur ska man resonera, hjälp!
Kod, av det skäl du själv skriver. Om fjärrkontrollen sitter i nyckelknippan eller förvaras på samma ställe är risken att blir du av med båda samtidigt.
Jag tycker RFID. Smidigt att larma av och på. Visst, finns en risk att nyckelknippan blir stulen, men i det fallet måste tjuven in genom den dörren där kodläsaren sitter först. Tjuven måste dessutom veta att det är dina nycklar...
Fjärrkontoll kan du ha i sängen för att slå på skalskyddet på kvällen
Fjärrkontoll kan du ha i sängen för att slå på skalskyddet på kvällen
Implanterad RFID givetvis 
Ja, jag lutar åt RFID också för smidigheten det innebär. Samtidigt så har jag funderat lite på att använda larmet för att också styra lite utebelysning, När man kommer hem sent efter att ytterbelysningen slocknat så vill jag manuellt kunna tända upp lamporna från parkeringen till ytterdörren. Kan inte sätta rörelsedetektor eftersom den skulle reagera på grannen också... Ska man blanda in det i larmet eller är det bättre att hiitta en egen lösning för det?
RFID är säkrast. Och om du skulle bli av med nycklarna så är det bara att koda av den brickan så är den helt värdelös
Och belysningen tycker jag absolut inte att du ska krångla och koppla in via larma och så. hur är det du har belysningen nu då? på ett tidur?
"fjärrkontrollerna" går väl på det trådlösa och det innebär ju en del iofs, Resten av larmet ska i allafall vara trådat eftersom jag inte litar ett skvatt på de trådlösa.
Idag ligger belysningen på skymningssensor och timer samt en rörelsedetektor framför trappan. Problemet är att på höster/vinter så är det en mörk sträcka från parkeringen till trappan på 20 meter. Jag vill helst inte sätta rörelsedeccar där för då kommer den belysningen tändas av diverse djur och när grannen åker förbi. Har därför funderat på nån fjärrmanick att sätta i bilen som tänder belysningen när vi kommer hem och inte andra.
Idag ligger belysningen på skymningssensor och timer samt en rörelsedetektor framför trappan. Problemet är att på höster/vinter så är det en mörk sträcka från parkeringen till trappan på 20 meter. Jag vill helst inte sätta rörelsedeccar där för då kommer den belysningen tändas av diverse djur och när grannen åker förbi. Har därför funderat på nån fjärrmanick att sätta i bilen som tänder belysningen när vi kommer hem och inte andra.
okej du tänker så. isof skulle jag ha satt upp en impuls knapp brevid där du parkerar och satt en trapp automat till belysningen och då får du ju den funktionen att när du trycker på knappen så lyser belysningen en viss tid ( de du har ställt in) och socknar sen. tror inte at fjärrkontrollen kommer att nå från där du parkerar. för vissa fjärrkontroller är bara "kopplade" till enheten som sitter innanför dörren och inte till allt trådlöst. men tror även att det finns sånna som är kopplade i det trådlösa nätet.
A Bergman skrev:
RFID är näst intill lika osäkert som fjärrkontrollen. Dock får man förutsätta att fjärrkontrollen är av typen att ingen kod används mer än en gång. RFID kan rent tekniknisk läsas på avstånd av någon som har rätt utrustning. Både kod, fjärr och RFID är lika lätta att programera bort.
Bäst säkerhet är att blanda Tagg + kod.
Funderar på DSC's system - hur är deras fjärrkontroller? engångskoder?frohike skrev:RFID är näst intill lika osäkert som fjärrkontrollen. Dock får man förutsätta att fjärrkontrollen är av typen att ingen kod används mer än en gång. RFID kan rent tekniknisk läsas på avstånd av någon som har rätt utrustning. Både kod, fjärr och RFID är lika lätta att programera bort.
Bäst säkerhet är att blanda Tagg + kod.
Vad för utrustning behöver man då? Taggen aktiveras ju av basenheten då man sätter den intill denna. Effekten på taggen är ju väldigt låg varvid man måste hålla taggen väldigt nära basenheten (åtminstone på mitt larm). Känns som koden taggen skickar till basenheten borde försvinna i bruset vi har runt omkring oss och därmed väääldigt svårt att läsa av på avstånd, eller?? Allting går iofs kanske...frohike skrev:
Det handlar bara om vilken typ av läsarantenn du använder.Hawkai skrev:Vad för utrustning behöver man då? Taggen aktiveras ju av basenheten då man sätter den intill denna. Effekten på taggen är ju väldigt låg varvid man måste hålla taggen väldigt nära basenheten (åtminstone på mitt larm). Känns som koden taggen skickar till basenheten borde försvinna i bruset vi har runt omkring oss och därmed väääldigt svårt att läsa av på avstånd, eller?? Allting går iofs kanske...![]()
Effekten på taggen beror till stor del på hur läsareheten är konstruerad.
Jag har kört alla tre, och här är mina erfarenheter:
* Kod. För mycket krångel, vilket gör att man oftast inte använder larmet. Använder bara kod för gäster/anhöriga.
* RFID. Min favorit. Jättepraktiskt när man ändå står med nyckelknippan i handen att bara sätta "dutten" mot larmdosan.
* Fjärrkontroll. Testade, men hade en del problem. Dels så fick man ingen tydlig signal från larmet, så man visste inte om det var igång eller inte, dels så gick den inte att ha på nyckelknippan utan att larmet gick igång av misstag ibland.
När det gäller panikknapp så tycker jag inte att det är nödvändigt. Möjligen skulle man kunna lämna över den till en inbrottstjuv och säga "Här, tryck på den när du tycker att du fått tillräckligt med stryk.". För olyckor i hemmet och sånt så har man telefon.
* Kod. För mycket krångel, vilket gör att man oftast inte använder larmet. Använder bara kod för gäster/anhöriga.
* RFID. Min favorit. Jättepraktiskt när man ändå står med nyckelknippan i handen att bara sätta "dutten" mot larmdosan.
* Fjärrkontroll. Testade, men hade en del problem. Dels så fick man ingen tydlig signal från larmet, så man visste inte om det var igång eller inte, dels så gick den inte att ha på nyckelknippan utan att larmet gick igång av misstag ibland.
När det gäller panikknapp så tycker jag inte att det är nödvändigt. Möjligen skulle man kunna lämna över den till en inbrottstjuv och säga "Här, tryck på den när du tycker att du fått tillräckligt med stryk.". För olyckor i hemmet och sånt så har man telefon.
Instämmer. Min måste ligga an mot basenheten, tre centimeter bort är för mycket. När man dessutom har 100 m till tomtgränsen så känns det säkert nog...
RFID och i detta fall EM standarden har ingen kryptering. Lite långtdraget, men det är fysikt möjligt att med rätt utrustning gå runt på stan och kopiera Taggar hos folk.
Men sett ur ett säkerhetsperspektiv är kod alltid osäkrast, därefter kommer fjärrkontroller sen RFID taggar.
Men har man taggen på sin nyckelknippa faller RFID ner till under kod.
Den standard som kommer starkt är Mifare vilket är krypterad och inte går att kopiera utan rätt kodnyckel.
Men sett ur ett säkerhetsperspektiv är kod alltid osäkrast, därefter kommer fjärrkontroller sen RFID taggar.
Men har man taggen på sin nyckelknippa faller RFID ner till under kod.
Den standard som kommer starkt är Mifare vilket är krypterad och inte går att kopiera utan rätt kodnyckel.
Här kan ni se ett exempel på hur smidigt det är att kopiera en rfid-tagg. Dom demonstrerar också varför man inte ska förlita sig enbart på gsm-sändare.
http://video.google.com/videoplay?docid=5642547759793319840#
Med dagens teknik går det att läsa en rfid-tagg på iaf 2 meters avstånd.
http://video.google.com/videoplay?docid=5642547759793319840#
Med dagens teknik går det att läsa en rfid-tagg på iaf 2 meters avstånd.