Det här med avstånd mellan trallbrädorna verkar vara ett hett ämne - läser man trådarna framstår ju elforumet som rena söndagsskolan.. :p

Anyway.. :)

Här skall det läggas däck och jag har 120x28 lärk som legat i spänn i ladugården ca ett år.
Frågan är då vilket avstånd mellan brädorna som är lämpligt i mitt fall.

Jag har sågat av två provbitar från samma bräda för lite test:

Torkat under tak 1 år: 118,3 mm (Ladugården är ganska fuktig)
Blötlagt 16 h i vatten: 118,90 mm
Torkat i mikron: 114,8 mm (Känns som rostat bröd nu)

Således har jag en variation på 4,1 mm mellan dyngsurt och snustorrt.

Vad säger de lärde? Ska jag lägga med 1,7 mm springa (120 cc) för att få lite marginal för ytterligare svällning och acceptera 5 mm när det är riktigt torrt, eller..?

Eftersom jag förstår att alla håller på att dö av spänning kan jag nu rapportera att:

Biten i vattenbadet är 119,3 mm efter 24 h, medan den torra biten som legat i köket under dagen svällt till 115,4 mm.

Stay tuned för den rafflande upplösningen!

• Gilla
knicklas och 1 till
  • Laddar…
Och så slutresultatet!

Biten i glasslådan med vatten mäter nu efter 80 timmar 119,8 mm. Det känns ganska tryggt att gissa på att den kommer att landa på nominella 120 mm, dvs virket var helt rått när det sågades.

Den torra biten som legat i köket (26 grader, 45% RH) mäter nu 116,3 mm.

Jag kan alltså räkna med att virket kommer att variera mellan 116 och 120 mm.

Eftersom jag gärna vill ha lite springor i däcket (för vattenavrinningen) även på vintern så har jag fastnat för 121,5 mm cc, vilket jag avsätter på reglarna före läggningen. Under den torraste tiden bör då springorna bli fullt acceptabla 5,5 mm.

Hur det sedan blir i verkligheten får tiden utvisa..

• Gilla
markusla
  • Laddar…
Liten bild på springorna i det nylagda däcket.

IMG_2038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Snyggt!

Ser fram emot dagliga rapporter med virkesbredd, fuktkvot, luftfuktighet, temperatur, antal soltimmar och nederbörd :)

• Gilla
Wisentdual och 2 till
  • Laddar…
Tackar! Det kommer nördiga rapporter så snart det händer något intressant!

Vill gärna ge credit till estwing vars tips i denna tråd visade sig vara ovärderliga för en som lägger däck för första gången.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.