Jag ställde en lika luddig fråga till skatteverket och fick då svaret att en fastighet som är 2 hektar ska vara klassad som jordbruksenhet (om man inte kan bevisa motsatsen) i mitt fall så använder jag ju större delen till bete samt hugger lite ved. Och nu hamnar jag ju i aftonbladets listor över kommunens största tomter, vilket jag inte riktigt tycker är rättvist då jag anser att en tomt är något man sköter om lite mer än ett vildvuxet sump som jag råkar ha.

Skatten kommer jag ju inte undan men jag undrar ju lite vad som skiljer i 2 ha småhusenhet eller 2000kvadratmeter bostad på en lantbruksenhet..?

Om du hängnar bort en del av den fastigheten kommer runt 95% av taxeringsvärdet vara kvar på bodelen. Taxeringsvärdet på 2ha jordbruksmark är inte många tusenlappar. 10-20 kanske.

Ok..ja men då förlorar jag inget på det men jag vinner inte heller något... mer än att jag faktiskt kan gå vidare och driva ett litet litet lantbruk...o där tjäna en massa pengar.

Inte ofta man hör tjäna pengar och jordbruk samma dag. Lycka till i vilket fall.

Sant...och det är väl dock inte skatterna som är problemet utan dumma producenter och snåla konsumenter..

Skattemässigt kan det bli en liten skillnad. Det kommer att sättas ett taxeringsvärde på, säg, 1,8 ha betesmark eller åker beroende på hur marken ser ut. Det taxeringsvärdet används dock inte till någon beskattning. Men när bostadstomten då krymper från 20000 kvm till 2000 kvm så bör taxeringsvärdet på bostaden minska med minskad fastighetsavgift som följd (om du inte redan är över taket förstås).

En annan skillnad är att om du nu bedriver något slags jordbruk på marken så kan du börja dra en del av dina räntor för fastigheten mot näringsinkomsterna. Detta bör dock inte heller göra dig rik i en handvändning då man schablonmässigt brukar dela upp lånet baserat på taxeringsvärdet. Dvs om privatbostad och tomt skulle taxeras till 980.000 kr och jordbruksmarken till 20.000 kr så skulle du kunna bokföra 2 % av de totala räntorna i företaget.

Taxeringsvärdet på tomten brukar räknas fram baklänges, så skillnaden mellan 2000 20000 m2 behöver inte vara stor.

tt89 skrev:
...En fyrhjuling borde vara det bästa för min del just i att jag bara ska ta ut små mängder skog! ...
Ni som vet, om man som tt89 verkar planera, endast tar ut virke ur den lilla skogsdungen för egen förbrukning i kaminen:
Då kan man väl inte räkna det som näringsverksamhet? Utan att samtidigt få skatta för förmånsvärdet.

Och inte kunna dra av för ATVn, eller för traktorn för att skotta garageuppfarten?

Vad man kan dra av för eller ej är en bedömningsåga, men du måste också ha några inkomster för att det skall vara någon idé.

Ved för eget bruk från samma fastighet är en av de få saker som INTE skall förmånsbeskattas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.