Z Zodde skrev:
man skapar inte pengar av tomma intet.
Varifrån kommer pengarna man lånade ut?
Glöm inte Riksbankens "de skapade pengarna".

Bankerna kan tillföra nya privata bankpengar till systemet när de ger ut nya lån. ”

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Claes Sörmland
"Bankerna kan tillföra nya privata bankpengar till systemet när de ger ut nya lån. ”

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[länk]
Läs avsnittet privata bankpengar

Det är dessa nyskapade pengar som du sedan för över till säljaren av bostaden. På så sätt skapar nya lån nya pengar i systemet.
Jag ifrågasätter inte att banken ökar penningmängden. Det gör den. Men den kan inte göra det utan att betala för inlåning av lika mycket pengar. Exemplet som görs när en insättning kan skapa jättemycket utlåning antar ju hela tiden att pengarna i varje vända ny utlåning sätts in på banken, vilket är inlåning banken betalar för.
Balansräkningen balanserar ju hela tiden.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
D Dilato skrev:

Bankerna kan tillföra nya privata bankpengar till systemet när de ger ut nya lån. ”
De kommer från
a) inlåning
b) Obligationsmarknaden
C) riksbanken

Självklart tillförs nya pengar (penningmängden ökar) när man lånar ut pengar som andra lånat till banken.

Det är därför det är allvarligt när sparare i stora mängder tar ut sina sparpengar från banken, sk bankrun.

Banken har lånat ut mycket av dessa så då finns risk att man går tom.

Hade man skapat av tomma intet kunde man bara skapa nya.

Likaså, om en låntagare går i kk förlorar banken pengar för att banken fortfarande är skyldig pengar till spararna.

Vem hade banken varit skyldig om pengarna var skapade av luft?

Dennan4 Dennan4 skrev:
Jag ifrågasätter inte att banken ökar penningmängden. Det gör den. Men den kan inte göra det utan att betala för inlåning av lika mycket pengar. Exemplet som görs när en insättning kan skapa jättemycket utlåning antar ju hela tiden att pengarna i varje vända ny utlåning sätts in på banken, vilket är inlåning banken betalar för.
Balansräkningen balanserar ju hela tiden.
Betala till vem?

D Dilato skrev:

Dom kommer ifrån inlåning på exempelvis folks sparkonton...

Bolån finansieras ju främst till exempel av bostadsobligationer som idag kostar ca 3.5% i ränta. varför skulle någon bank betala det om den kunde skapa pengar gratis?

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ni pratar förbi varandra. Det är ingen som tror att banker kan skapa pengar utan en kostnad för banken.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ni pratar förbi varandra. Det är ingen som tror att banker kan skapa pengar utan en kostnad för banken.
Om man inte betalar räntor till inlåning, obligationsägare eller riksbanken.
Vem betalar man till då? Vilken typ av kostnad har man då?

• Gilla
Dennan4
  • Laddar…
Claes Sörmland
Z Zodde skrev:
Om man inte betalar räntor till inlåning, obligationsägare eller riksbanken.
Vem betalar man till då? Vilken typ av kostnad har man då?
Du talar emot dina tidigare inlägg nu. Det gör inget klarare att du för fram två ståndpunkter samtidigt.

Du talar emot dina tidigare inlägg nu. Det för inget klarare att du för fram två ståndpunkter samtidigt.
Då har du missförstått. Exakt vad har jag sagt som jag nu säger mot?

Claes Sörmland
Z Zodde skrev:
Då har du missförstått. Exakt vad har jag sagt som jag nu säger mot?
I inlägg #124 anger du tre källor för banken upplåning som är associerade med kostnad för banken. I inlägg #128 för du plötsligt fram att ingen kostnad (ränta) är associerad med denna upplåning.

I inlägg #124 anger du tre källor för banken upplåning som är associerade med kostnad för banken. I inlägg #128 för du plötsligt fram att ingen kostnad (ränta) är associerad med denna upplåning.
Då missförstod du 128.
Självklart har man en kostnad för funding/upplåning

Min poäng (och fråga) var vilken typ av kostnad de som tror banken kan skapa pengar av luft har? (Och till vem betalas denna kostnad)
Det kan ju inte vara nån av de 3 jag föreslog i 128

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Z Zodde skrev:
Min poäng (och fråga) var vilken typ av kostnad de som tror banken kan skapa pengar av luft har?
Jag tror ingen sån skribent finns i tråden. Den skribenten finns bara i din fantasi.

(Det är en så kallad halmgubbe du argumenterar emot.)

Jag tror ingen sån skribent finns i tråden. Den skribenten finns bara i din fantasi.

Inlägg #125 är inte klar med att banken behöver betala något till någon:
D Dilato skrev:
Betala till vem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.