87 206 läst ·
467 svar
87k läst
467 svar
Länsförsäkringar kidnappat mina pengar (clickbait)
Jag ifrågasätter inte att banken ökar penningmängden. Det gör den. Men den kan inte göra det utan att betala för inlåning av lika mycket pengar. Exemplet som görs när en insättning kan skapa jättemycket utlåning antar ju hela tiden att pengarna i varje vända ny utlåning sätts in på banken, vilket är inlåning banken betalar för.D Dilato skrev:
Balansräkningen balanserar ju hela tiden.
De kommer frånD Dilato skrev:
a) inlåning
b) Obligationsmarknaden
C) riksbanken
Självklart tillförs nya pengar (penningmängden ökar) när man lånar ut pengar som andra lånat till banken.
Det är därför det är allvarligt när sparare i stora mängder tar ut sina sparpengar från banken, sk bankrun.
Banken har lånat ut mycket av dessa så då finns risk att man går tom.
Hade man skapat av tomma intet kunde man bara skapa nya.
Likaså, om en låntagare går i kk förlorar banken pengar för att banken fortfarande är skyldig pengar till spararna.
Vem hade banken varit skyldig om pengarna var skapade av luft?
Betala till vem?Dennan4 skrev:
Jag ifrågasätter inte att banken ökar penningmängden. Det gör den. Men den kan inte göra det utan att betala för inlåning av lika mycket pengar. Exemplet som görs när en insättning kan skapa jättemycket utlåning antar ju hela tiden att pengarna i varje vända ny utlåning sätts in på banken, vilket är inlåning banken betalar för.
Balansräkningen balanserar ju hela tiden.
Dom kommer ifrån inlåning på exempelvis folks sparkonton...D Dilato skrev:
Bolån finansieras ju främst till exempel av bostadsobligationer som idag kostar ca 3.5% i ränta. varför skulle någon bank betala det om den kunde skapa pengar gratis?
Då missförstod du 128.Claes Sörmland skrev:
Självklart har man en kostnad för funding/upplåning
Min poäng (och fråga) var vilken typ av kostnad de som tror banken kan skapa pengar av luft har? (Och till vem betalas denna kostnad)
Det kan ju inte vara nån av de 3 jag föreslog i 128