87 206 läst ·
467 svar
87k läst
467 svar
Länsförsäkringar kidnappat mina pengar (clickbait)
Jag tycker det förklaras bra här även om siffrorna kan variera så är principen rätt ( eller så ljuger han).Claes Sörmland skrev:
Om en bank gör en vinst på 500 MSEK, så kan banken välja att dela ut t ex 250 MSEK till aktieägarna. De övriga 250 MSEK tillför man bankens egna kapital, vilket gör att man kan låna ut mer pengar.
Kärnprimärkapitalkravet är 5% och riskvikten för bolån är 25%. Det betyder att 250 MSEK i sparad vinst gör att banken kan öka sin utlåning till bostadsbubblan med 250/(0.05*0.25)=20 000 MSEK eller tjugo miljarder kronor. Skulle man istället gjort en förlust på 250 MSEK skulle man på motsvarande sätt behöva minska sin utlåning till bostadsbubblan med tjugo miljarder.
https://cornucopia.se/2015/10/kapitaltackningskraven-bankerna-behover/
Riktigt tydlig rapport!Dennan4 skrev:
Riksbanken publicerar rapporter som visar storbankernas finansieringsmix. Exempelvis här, [länk] , på sidan 2 och 3.
Där framgår att ca 40% av bankernas totala finansieringen sker via inlåning från allmänheten. och drygt 30% via emitterade värdepapper (obligationer). På sidan 3 tydliggörs finansieringen specifikt för bolån som till 70% finansieras av bostadsobligationer, som är billigare upplåning för banken eftersom det finns säkerhet i form av bostäder i botten.
Så de fyra största bankkoncernerna står för 75% av bolånen vilket motsvarar kring 2550 miljarder kronor. De har alla en liknande finansieringsprofil för sina bolån och den domineras med 70% av säkerställda obligationer (bostadsobligationer) och till en mindre del, 30%, av en blandning av andra skulder och eget kapital.
Och det är väl här det första missförståndet uppkommer hos en och annan i allmänheten, att man tror att eget kapital står för lejonparten av finansieringen av utlåningen. Gissar jag.
Och de där säkerställda obligationerna (bostadsobligationerna) gissa vem som köpte upp dem de senaste åren... Riksbanken!
https://www.riksbank.se/sv/marknader/riksbankens-vardepappersinnehav/sakerstallda-obligationer/
Så kring 419 miljarder av dessa bostadsobligationer (verkar ha varit cirka kring 15% av alla säkerställda obligationer) hade köpts upp av Riksbanken till slutet av 2021. Nu verkar detta vara under avveckling.
Stora pengar i rörelse när kuggarna i vårt ekonomiska system rör sig i tysthet bakom kulisserna.
https://www.riksbank.se/sv/marknader/riksbankens-vardepappersinnehav/sakerstallda-obligationer/
Så kring 419 miljarder av dessa bostadsobligationer (verkar ha varit cirka kring 15% av alla säkerställda obligationer) hade köpts upp av Riksbanken till slutet av 2021. Nu verkar detta vara under avveckling.
Stora pengar i rörelse när kuggarna i vårt ekonomiska system rör sig i tysthet bakom kulisserna.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 881 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 881 inlägg
Ett scenario där banken verkligen kidnappar dina pengar är ju om du har ett vanligt bankomatkort. Alltså inte debet- eller kreditkort. Skull du råka ha 99 kronor på kontot det kortet är kopplat till har du ingen möjlighet att få ut pengarna, eftersom bankerna inte hanterar kontanter längre.
Skit bra den personen vet inte vad sysslar med Heja LF stå på er med dessa enkla frågorJohan Gunverth skrev:
Det är väl knappast LFs fel att reglerna har skärpts? Det är ett flertal banker som har stramat åt de senaste veckorna. Varför låter du dem inte genomföra den hyfsat enkla kontrollen med dig istället? Det tar ett par minuter. Gjorde själv detta i samband med lösen av lån efter arvsutdelning. Frugan gjorde det när hon skulle betala över gränsen för kreditkortsbetalning. Inga konstigheter alls. Har du rent mjöl i påsen och lyssnar på vilka sorts frågor de ställer, förstår du snabbt att det inte är banken som har satt upp reglerna.
Förstår din frustration. Det sjukaste är att det har blivit normaliserat och folk tycker att det är ok…O [old rusty] skrev:Jag vet att vi är några stycken som av olika anledningar har flera banker.
Håll nu koll på vad dom hittar på i hysterin kring bedrägerivågen.
Fick just ställa in ett bilköp för att Länsförsäkringar spårat ut och sänkt överföringsgränsen mellan svenska banker till 50 000 per vecka. :O
Överföringen jag lagt in i veckan stoppades utan förvarning och när jag såg det och ringde igår så var det:
"Tråkigt men så är det ditt kriminella as (viss dramatisering från min sida), vi kan hjälpa dig denna gången (alltså inte ta bort/öka spärren) men då måste vi göra en utredning om penningtvätt och kontrollera var pengarna kommer ifrån".
Där la jag på och började avveckla mitt LF-innehav.
Detta mellan konton i två banker som varje månad ser överföringar i samma storleksordning (skattade och vita pengar som kommer från två stora företag så inga konstiga alibaba-swish-pengar.) så deras spärr-algoritm är stendum.
Vi har haft bland annat lön/spar/ISK på Länsförsäkringar men det avvecklas nu eftersom jag tydligen inte på riktigt äger mina egna pengar där utan ibland får ut lite på nåder av det goda Länsförsäkringar.
Du äger inte dina pengar i banken. Det är inte dina pengar. Det är deras pengar.
Det enda du har är en fodran mot banken de kan hedra eller inte hedra.
Du kan anmäla de till ARN för de måste enligt lag möjliggöra en transaktion som inte är olaglig. Bevisbördan på oskuld står dock på dej att göra.
Din transaktion är olaglig tills motsatsen bevisas.
Normalt är vi oskyldiga till motsatsen bevisas i andra sammanhang, men inte i bankvärlden.
Det är inte banken som skapat detta. Banken vill bara tjäna pengar. Inte agera polis.
Det är politiker och byråkrater i EU som folk har röstat för som skapat detta.
Now eat the shit you voted for! 😆
Det enda du har är en fodran mot banken de kan hedra eller inte hedra.
Du kan anmäla de till ARN för de måste enligt lag möjliggöra en transaktion som inte är olaglig. Bevisbördan på oskuld står dock på dej att göra.
Din transaktion är olaglig tills motsatsen bevisas.
Normalt är vi oskyldiga till motsatsen bevisas i andra sammanhang, men inte i bankvärlden.
Det är inte banken som skapat detta. Banken vill bara tjäna pengar. Inte agera polis.
Det är politiker och byråkrater i EU som folk har röstat för som skapat detta.
Now eat the shit you voted for! 😆
Jag tycker inte om logiken "Har du rent mjöl i påsen". Måste man vrida ut och in på sig själv bara för att visa det. Jag tycker att bankerna alltför lätt går med det som inte upplevs som vänligt eller trevligt för kunden. Dessa handlingar belastar bara vi hederliga, de riktiga ganstrarna ordnar överförting på annat sätt.O [old rusty] skrev:Jag vet att vi är några stycken som av olika anledningar har flera banker.
Fick just ställa in ett bilköp för att Länsförsäkringar spårat ut och sänkt överföringsgränsen mellan svenska banker till 50 000 per vecka. :O
Överföringen jag lagt in i veckan stoppades utan förvarning och när jag såg det och ringde igår så var det:
"Tråkigt men så är det ditt kriminella as (viss dramatisering från min sida), vi kan hjälpa dig denna gången (alltså inte ta bort/öka spärren) men då måste vi göra en utredning om penningtvätt och kontrollera var pengarna kommer ifrån".
Detta mellan konton i två banker som varje månad ser överföringar i samma storleksordning (skattade och vita pengar som kommer från två stora företag så inga konstiga alibaba-swish-pengar.) så deras spärr-algoritm är stendum.
Vi har haft bland annat lön/spar/ISK på Länsförsäkringar men det avvecklas nu eftersom jag tydligen inte på riktigt äger mina egna pengar där utan ibland får ut lite på nåder av det goda Länsförsäkringar.
Det hände mig också skulle överföra 100 tusen från mina sparade pengar till min dotter som hade köpt lägenhet som även hon Länsförsäkringar bank kund men det gick inte för det var spärr 50 per 7 rullande dagar fick veta att betala till företag gränsen 250 tusen men vad händer om man vill köpa en bil 300 tusen med egna sparade och taxerade flera gånger. Sämsta bank någonsin.O [old rusty] skrev:Jag vet att vi är några stycken som av olika anledningar har flera banker.
Köpte nyligen bil för typ kvartsmiljon.O [old rusty] skrev:Jag vet att vi är några stycken som av olika anledningar har flera banker.
När jag skulle skicka pengarna dök det upp en ruta - "Nix - ring 07....."
Ringde, efter 2 minuter var det löst.
Lokal sparbank, men Swedbank som operatör. Proffsigt och trevligt bemötande.
Diggar lokala sparbanker, mer reserverad mot Swedbank 😢
Lika löjligt argument som de som anklagar butiker för att ha priser i ören när vi inte har ören som kontanter längre.UlrikaSpg skrev:
Har du 99kr på ett konto (och det är din enda kundrelation med banken) så överför du dessa 99kr till din huvudbank.
Banken hjälper dig om du vill avsluta din kundrelation (som endast består av 99kr på ett konto) då du är direkt olönsam för dem
Redigerat: