Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och där fick vi förklaringen varför dessa förändringar egentligen sker.

[bild]

FI har bytt personal till ett gäng nya lite yngre med nya värderingar. Kort sagt den vanliga historien om vad som händer i samhället. Boomers går i pension, auktoritära millennials anställs och den generationen gillar regelefterlevnad, för det har de fått lära sig på universitetet, s. k. funktionell dumhet. Alltså fenomenet att personer i en organisation eller ett företag gör exakt det som förväntas av dem utan reflektion eller kritik. Man gör allting rätt, men formalia och regler kommer i vägen för verklig utveckling.

[länk]
Ok boomer.

• Haha
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
S sjoelund skrev:
Finns massvis med kreditkort utan årsavgift (t.ex. CarPay). Finns debetkort utan avgift och med EUs insättningsgaranti (t.ex. Revolut).

Men du behöver ett bankkonto hos en svensk bank också...
Okej, är det kort som går att använda i alla sammanhang? Själv har jag ett debetkort (mastercard) utfärdat av av storbankerna. Det kostar några hundra varje år.
En vän som har kreditkort betalar inget för det, men varje bankomatuttag kostar typ 75 kronor.

P
F Franco Franco skrev:
Ok boomer.
Ok, boomer.

• Haha
bakterie och 2 till
  • Laddar…
TheImprovisor
F Franco Franco skrev:
Ok boomer
Där tillförde du verkligen debatten en värdefull synpunkt.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P PatrikBL skrev:
Detta har tillkommit pga alla telefonbedrägerier mot äldre, planerar du köpa något så får du meddela banken i förväg.
Jag hatar det också.
Det är väl egentligen för att Högsta domstolen sagt att banken är ersättningsskyldig även om kunden varit vårdslös och lämnat ut sin kod.

Kritiken var då att bankerna hade kunnat införa spärrar men inte gjort det, nu har dom infört spärrar..
https://www.svt.se/nyheter/manga-lurade-bankkunder-far-ingen-ersattning

Problemet bottnar alltså i att det finns för många personer som är så lättlurade att dom inte borde få ha internetbank.

• Gilla
erikjakan och 5 till
  • Laddar…
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Okej, är det kort som går att använda i alla sammanhang? Själv har jag ett debetkort (mastercard) utfärdat av av storbankerna. Det kostar några hundra varje år.
En vän som har kreditkort betalar inget för det, men varje bankomatuttag kostar typ 75 kronor.
Jag har ett debetkort från LF jag använt en gång de senaste 8 åren (obligatoriskt för att få rabatt på försäkringarna som är mycket större än avgiften). För uttag (i princip endast utomlands) har jag kört med Revolut, och CarPay är kopplat till telefonen som jag blippar för nästan allt i Sverige.

Men det finns fler alternativ. Revolut är gratis uttag och bra växlingskurs, men det är begränsat hur mycket du kan ta ut om du använder gratisversionen. Att göra uttag på kreditkortet kostar så klart, så det gör jag inte.

P PatrikBL skrev:
Detta har tillkommit pga alla telefonbedrägerier mot äldre, planerar du köpa något så får du meddela banken i förväg.
Jag hatar det också.
Nej, finns ingen koppling där. Orsaken är lagen mot penningtvätt och terrorfinansiering. Är heller inget svenskt fenomen utan kom ursprungligen från USA som ett resultat av 9/11.
Alla individer har olika erfarenheter vad detta betyder för dem.
Hur väl banken känner sin kund (KYC) är oftast helt avgörande.
Beloppsgränser är också individuella, banken utgår från schablon men denna är för de allra flesta mycket enkel att ändra (höja).
Sen finns det hos alla banker orutinerade å osäkra anställda som tar i för mycket och hellre nekar nåt lovligt än släpper igenom nåt suspekt. Här löses det oftast genom att snacka med nån senior.

Har själv aldrig blivit nekad nån som helst transaktion. Ej heller har jag hört nån i bekantskapskretsen som blivit det. Så de u tråden som tänker ”händer det mig händer det alla” får nog tänka om.

Det enda lite lustiga som hänt mig var när jag jobbade i bank i annat Nordiskt land å skulle sända hem lön+bonus.
Pga nätbankens beloppsgräns för utlandsbetalning fick jag lägga upp 4 identiska betalningar 4 dar i rad.
Då ringer egna bankens folk upp å vill ha info om betalningarna. De hade alltså inte ens koll på att det var min lön från våran gemensamma arbetsgivare som skulle sändas hem…

Z Zodde skrev:
Nej, finns ingen koppling där. Orsaken är lagen mot penningtvätt och terrorfinansiering.
Konstigt att reglerna skärptes denna månaden då hos både LF och Swedbank och enligt båda pga bedrägerier..
Så dom ljuger! (Eller så gaggar du)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Konstigt att reglerna skärptes denna månaden då hos både LF och Swedbank och enligt båda pga bedrägerier..
Så dom ljuger! (Eller så gaggar du)
Nej, att de skärpt schablon stämmer säkert.
Men det är fortfarande inga problem att få individuella justeringar
Å var det denna sista skärpning som de motiverar med bedrägerier så stämmer säkert det också.
Då missförstod jag.

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är du inte lite överkänslig här?

Det var en liknelse, inte en jämförelse. Och just den asymmetriska maktrelationen som finns mellan män som misshandlar kvinnor och banker och deras konsumentkunder är inte helt tokig på det abstrakta planet. I båda fallen leder den till irrationell lojalitet hos den förtryckte till förtryckaren.
Det finns ingen likhet. Kvinnan får stryk antagligen för att mannen känner tillfredställelse för makten. Banken strular för att man inte svarar på ett par frågor. Så är det inte med fega män.....

P
O [old rusty] skrev:
Dom hörde inte av sig. Överföringen gick bara inte igenom.

Och vid direkt telefonkontakt så gick det lösa en gång i taget. Inte lösa permanent, och sen nämndes i förbigående att pengatvättskontroll kommer göras varje gång.
Vilket inte är ett problem rent tekniskt men tidsmässigt och irriterande.
Så inget "kvickt samtal"
Då har du ingen personlig kontakt? Skaffa det så går det ju snabbare än om du ska ringa telefonbanken och prata med olika om du nu inte ändrar utbetalning av lönen.

Rkarlsson skrev:
Då har du ingen personlig kontakt? Skaffa det så går det ju snabbare än om du ska ringa telefonbanken och prata med olika om du nu inte ändrar utbetalning av lönen.
Varför ska jag ha det?
Jag gör ju allt jobbet ändå undantaget lägga upp nya lån...

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Telefonkö till nätbanken verkar improduktivt. Själv använder jag alltid chat, då kan man fortsätta jobba med datorn å framförallt har du skriftligt på ALLT de lovar…

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rkarlsson skrev:
Det finns ingen likhet. Kvinnan får stryk antagligen för att mannen känner tillfredställelse för makten. Banken strular för att man inte svarar på ett par frågor. Så är det inte med fega män.....
Varför något händer var inte poängen.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Länsförsäkringar är en klass för sig.
Har bolån hos dem och lite försäkringar. En gång per år brukar man få nån hundralapp i vad de kallar "återbäring" som tack för alla tusenlappar de tjänar på en. Denna gick tidigare in automatiskt på det konto som man var tvungen att skaffa för att få ha bolånet. Använde i övrigt inte kontot alls. Rätt vad det var så skulle jag inkomma med uppgifter om vad det var för 500:- som var på kontot. Förklarade för dem att det var deras återbäring och att kontot aldrig någonsin använts på något annat sätt, vilket de så klart kunde se på kontoutdraget med att varje insättning kom från dem själva.

Det godtogs ej och kontot spärrades.

Är så sjukt less på allt detta trams som enbart går ut på att kontrollera folk och deras pengar. För den som missat har EU precis i ett första steg gjort kontantbetalningar på >€10k eller anonyma cryptoplånböcker olagliga. Snart är kontanter helt olagligt, du måste ha dina pengar på godkänt konto. Blir fantastiskt när det införs minusränta, nån ny skatt uppfinns eller man gör som annat EU-land gjort och helt enkelt beslagtar en viss procent av det du har på kontot.

• Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
robhol och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.