Penningtvättslagen har rimligen gått på remiss till bankerna, och de har uppenbarligen inte protesterat tillräckligt mot att trakassera sina kunder, eller för övrigt invänt mot denna form av att sila mygg och svälja elefanter.

• Gilla
robhol och 8 till
  • Laddar…
Hade det varit några miljarder du fått från gazprom hade det varit lugnt. Tyvärr är du en vanlig jävla nolla och då får du fylla vackert fylla i en massa blanketter och hoppas att du får skicka dina jordnötter till nån annan nolla.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
robhol och 18 till
  • Laddar…
A
O [old rusty] skrev:
Ursäkta om jag gjorde dig upprörd, handhjärta på dig.

Trevligt att du har många banker. Du verkar ju tycka det är trevligt med telefonköer och svara på pengatvättfrågor ofta, så då lär du nog få din önskan uppfylld.
För det är 50k idag.
Kommer det bli mer imorgon? Inte jättesannolikt.
Jag skickar mail till min bankkontakt. Pratar med henne 1 gång om året. Gjorde en transaktion på enskilt till en annan förra veckan för 60 000. Hon har inte slagit på fingrarna ännu.

Lös nu ditt problem på måndag och byt lönekonto =)

Pengatvättsfrågan svarar man på en gång om året. Kan man ju sköta vid tillfällen man inte gör något vettigt annars att göra.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
För det är 50k idag.
Kommer det bli mer imorgon?
Rimligtvis kommer dom fram till att det kostar för mycket att låta kundtjänst spendera massa tid i telefon för att prata om en massa transaktioner. Efter det kommer vi istället få prata med en AI om den kommer fram till att transaktionen är tveksam.

Så om man kan härleda pengars exakta ursprung borde man i framtiden automatiskt kunna tillåta hur stora transaktioner som helst. Men då måste det på något sätt bli lönsamt för bankerna att införa. Men det räcker ju om en bank lyckas med ett sådant system så kommer resten att följa efter.

Men tills dess kommer snaran säkerligen att dras åt ännu mer.

M MsTake skrev:
Det jag har svårt att förstå är varför du tycks tro att det här är något LF vill göra.

De har ju inget egenmotiv att trilskas med en enkel överföringen. De gör ju det för att de känner att det är ett måste för att leva upp till regelverket.

Bara tänkt dig vad det kostar dem i personalkostnader att hålla på att ställa den här typen av frågor till var och varannan kund.
Som exempel har LF 50kkr per sju dagar och Swedbank per dag. Så Swedbank är dåligt men hanterbart.
Så visst har det med LF att göra.

Detta är inte ett resultat av regelverk utan att gamlingar tydligen kör hela havet stormar med sina pengar så fort någon ringer dom och ber dom skicka sina pengar.

• Gilla
Peribe4 och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Jag skickar mail till min bankkontakt. Pratar med henne 1 gång om året. Gjorde en transaktion på enskilt till en annan förra veckan för 60 000. Hon har inte slagit på fingrarna ännu.

Lös nu ditt problem på måndag och byt lönekonto =)

Pengatvättsfrågan svarar man på en gång om året. Kan man ju sköta vid tillfällen man inte gör något vettigt annars att göra.
Lönekontot är redan på väg. Men du missar fortfarande poängen. Det är en kraftig servicesänkning som i mina ögon inte löser några som helst problem.
Dessutom med alldeles för mycket restriktioner, varför skulle inte jag kunna välja bort denna säkerhetsnivån t.ex.? Den är ju bara till för att skydda mina pengar från mig själv (infört p.g.a. bedrägerier).

Och lönekontot löser ju bara varje-månad-problemet. Om några månader är det extraamorteringarna som ska över, till hösten ska kankse bil bytas, sen är det ny hobbybil, nästa år bergvärmepump köpas.
Varje gång får jag nu istället för att bara lösa det ringa, telefonkö (jag är inte tjenis med min banktjänstförsäljare, så viktig är jag inte) osv osv.

För inte kan det vara så att banken tar alla chanser den får att försämra för oss med flera banker och tvinga in alla konton under den egna bankens paraply igen?

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Det jag har svårt att förstå är varför du tycks tro att det här är något LF vill göra.

De har ju inget egenmotiv att trilskas med en enkel överföringen. De gör ju det för att de känner att det är ett måste för att leva upp till regelverket.

Bara tänkt dig vad det kostar dem i personalkostnader att hålla på att ställa den här typen av frågor till var och varannan kund.
Ja det är hur de tolkar ett regelverk, olika banker olika tolkningar (och lösningar)

O [old rusty] skrev:
trots att jag ringer och säger att jag vill flytta mer pengar mellan MINA EGNA konton.
Fast banken vet inte att det är ditt konto, de skulle i så fall behöva lita på ditt ord.

AndersPS AndersPS skrev:
Fast banken vet inte att det är ditt konto, de skulle i så fall behöva lita på ditt ord.
De kan kontrollera detta. Avanza tillåter till exempel bara uttag till konton som samma person äger. Jag antar det är för att göra det enklare att hålla koll på penningtvätt (de säger att det är för säkerhet).

• Gilla
Peribe4 och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
De kan kontrollera detta. Avanza tillåter till exempel bara uttag till konton som samma person äger. Jag antar det är för att göra det enklare att hålla koll på penningtvätt (de säger att det är för säkerhet).
Jo men då har du ”kopplat” det kontot och verifierat att det är ditt via BankId

Rkarlsson skrev:
Nu var du på allvarligt sätt en löjlig gubbe. Att jämföra detta med misshandlade kvinnor är befängt.

Det är inte supervanligt vill jag tro att folk skickar runt 50k i månaden. Ditt problem är att du vägrar ändra lönekonto av nån anledning. Och sen gubbgnälla på ett forum gör dig ännu mer befängd.

Du har en jätteenkel lösning, du är bara gnällig och bångstyrig som inte vill lösa det. Så man-up och våga ringa.
Jag håller med om att jämförelsen är dålig. En misshandlad kvinna har åtminstone en möjlighet att slå tillbaka. En stackars medborgare har ingen möjlighet att slå tillbaka mot bankerna.

Grundproblemet är att vi inte har kontroll över våra pengar och att snaran dras åt för varje år som går. ”Så länge man har rent mjöl i påsen…”, enligt vem? Vem kommer sitta och bedöma om ditt eller dina barns mjöl är rent om 15 år? Min mor blev nekad att betala av sitt lån hos Swedbank med sparpengar placerade hos Swedbank. Exemplen är otaliga och som sagt, snaran fortsätter att dras åt.

Den som ska bedöma om ditt mjöl är rent, vad kommer den personen betrakta som rent? Kommer det vara okej att köpa en fossildriven bil? Kött? Flygresor? Eller kommer det komma en helt annan politisk inriktning som kommer ligga till grund för vad som är accepterat?

Jag har betalt miljontals kronor i skatt, de pengarna som jag fått över ska banken ge fan i vad jag använder till. Att hantera kriminella är polisens roll. Ett samhälle där alla betraktas som kriminella till motsatsen är bevisad är lika med döden.

• Gilla
Dortmunder DAB och 19 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tydligen hade jag fel där. De har inte protesterat alls. Svenska bankföreningen verkar inte ha något emot att trakassera bankkunder.
[länk]
Och där fick vi förklaringen varför dessa förändringar egentligen sker.

Skärmdump av text om utmaningar i kompetensförsörjning vid Finansinspektionen och personalomsättningens påverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FI har bytt personal till ett gäng nya lite yngre med nya värderingar. Kort sagt den vanliga historien om vad som händer i samhället. Boomers går i pension, auktoritära millennials anställs och den generationen gillar regelefterlevnad, för det har de fått lära sig på universitetet, s. k. funktionell dumhet. Alltså fenomenet att personer i en organisation eller ett företag gör exakt det som förväntas av dem utan reflektion eller kritik. Man gör allting rätt, men formalia och regler kommer i vägen för verklig utveckling.

https://kaw.wallenberg.org/forskning/forskar-om-dumhet-i-organisationer

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Älska
Dortmunder DAB och 24 till
  • Laddar…
KKJ KKJ skrev:
Jag har betalt miljontals kronor i skatt, de pengarna som jag fått över ska banken ge fan i vad jag använder till. Att hantera kriminella är polisens roll. Ett samhälle där alla betraktas som kriminella till motsatsen är bevisad är lika med döden.
Å ”vad fan får jag för pengarna”?

• Gilla
Peribe4 och 4 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Jag vet att vi är några stycken som av olika anledningar har flera banker.
Håll nu koll på vad dom hittar på i hysterin kring bedrägerivågen.

Fick just ställa in ett bilköp för att Länsförsäkringar spårat ut och sänkt överföringsgränsen mellan svenska banker till 50 000 per vecka. :O

Överföringen jag lagt in i veckan stoppades utan förvarning och när jag såg det och ringde igår så var det:
"Tråkigt men så är det ditt kriminella as (viss dramatisering från min sida), vi kan hjälpa dig denna gången (alltså inte ta bort/öka spärren) men då måste vi göra en utredning om penningtvätt och kontrollera var pengarna kommer ifrån".
Där la jag på och började avveckla mitt LF-innehav.

Detta mellan konton i två banker som varje månad ser överföringar i samma storleksordning (skattade och vita pengar som kommer från två stora företag så inga konstiga alibaba-swish-pengar.) så deras spärr-algoritm är stendum.

Vi har haft bland annat lön/spar/ISK på Länsförsäkringar men det avvecklas nu eftersom jag tydligen inte på riktigt äger mina egna pengar där utan ibland får ut lite på nåder av det goda Länsförsäkringar.
Det märkligaste i deras resonemang är att dom måste utreda vart pengarna kommer ifrån när du ska flytta dom, är dom osäkra på pengarnas ursprung så har dom ju gjort fel med att tagit emot pengarna från början.

• Gilla
robhol och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.