Idag har vi en carport som har ett innermått på ca 3,2m. Vi har planer på att sätta igen carporten till ett garage och gjuta platta o hela den biten. Men det är en liten dealbreaker om man kan bredda nya garaget med befintliga takstolar genom att flytta nya pelarna en bit ut på befintlig takstol?. Annars är jag rädd att det blir för tight när man backar in en bil och ska in med barnvagn, ungar osv. Så tanken var att bredda den ca 25cm per sida. Dvs 50cm extra totalt. Men jag har ingen aning om det går? Bifogar lite bilder så kanske ni kan se och ge tips. Kom gärna med tips och tankar.

• Carportens takstol och belysning i kvällsljus, med en del av husets fasad och skymtande staket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en träregel med en metallplatta för upphängning under ett tak, synlig kabel dragen med klammer längs regeln.
    Skapa konto
  • Takstol med måttband visar konstruktionen av en carport som planeras att breddas för att omvandlas till garage.
    Skapa konto
  • Carport med synligt träbjälklag och en svart bil parkerad under taket. Ljusgrå träpanel på väggarna. Snö syns på bilen och marken.
    Skapa konto
Var hamnar då stolpens utsida i förhållande till brädorna under taket och stuprännan?
Är brädorna 95 mm minus lite omlott?

Har du tänkt förlänga takstolen så taket skjuter ut utanför väggen så väggen skyddas mot väder och vind så som tidigare?
(Det är ju iofs vanligt att det byggs utan överhäng för att det ska vara fint och annorlunda…. men ju längre ju längre håller fasadbrädorna. Går brädorna för nära marken spelar det väl ingen roll).

Om överarmens last (av tak och snö) hamnar rakt ovanför stödbenen blir det ingen vertikal last/böjning av underarmen(horisontella delen av takstolen).
Redan nu ser pelarna ut att sitta lite länge ut.

Men det går väl att förstärka takstolarna lite och passa på att bredda lite?

J
R RavenRib skrev:
Idag har vi en carport som har ett innermått på ca 3,2m. Vi har planer på att sätta igen carporten till ett garage och gjuta platta o hela den biten. Men det är en liten dealbreaker om man kan bredda nya garaget med befintliga takstolar genom att flytta nya pelarna en bit ut på befintlig takstol?. Annars är jag rädd att det blir för tight när man backar in en bil och ska in med barnvagn, ungar osv. Så tanken var att bredda den ca 25cm per sida. Dvs 50cm extra totalt. Men jag har ingen aning om det går? Bifogar lite bilder så kanske ni kan se och ge tips. Kom gärna med tips och tankar.
Nej skulle jag säga spontant då det ser ut att bärpunkten på takstolarna hamnar längst ut på tassen av takstolen, vill du göra detta så bör en takstolskonstruktör rådfrågas..

blackarrow blackarrow skrev:
Var hamnar då stolpens utsida i förhållande till brädorna under taket och stuprännan?
Är brädorna 95 mm minus lite omlott?

Har du tänkt förlänga takstolen så taket skjuter ut utanför väggen så väggen skyddas mot väder och vind så som tidigare?
(Det är ju iofs vanligt att det byggs utan överhäng för att det ska vara fint och annorlunda…. men ju längre ju längre håller fasadbrädorna. Går brädorna för nära marken spelar det väl ingen roll).

Om överarmens last (av tak och snö) hamnar rakt ovanför stödbenen blir det ingen vertikal last/böjning av underarmen(horisontella delen av takstolen).
Redan nu ser pelarna ut att sitta lite länge ut.

Men det går väl att förstärka takstolarna lite och passa på att bredda lite?
Hej, tack för svar. Nya pelarnas yttersida hamnar väl ca 10cm från högerkanten av stuprännan ungefär. Hade inte tänkt förlänga takstolen. Tänkte göra det så ”billigt” och enkelt som möjligt. Hur förstärker man takstolarna? Dubbelt virke ?

Bifogar 2 bilder. Bild 1 är som det ser ut idag. Bild 2 är när AI flyttat ut pelaren lite. Så lite som bild 2, men då istället för pelare blir det en yttervägg.

• Carport med bil under, tak med stupränna till vänster, nummer 10 på gaveln.
    Skapa konto
  • Carport med grå fasad, nummer 10, och en svart bil parkerad under. Ränna syns till vänster.
    Skapa konto
J Jansson69 skrev:
Nej skulle jag säga spontant då det ser ut att bärpunkten på takstolarna hamnar längst ut på tassen av takstolen, vill du göra detta så bör en takstolskonstruktör rådfrågas..
Tack för svar. Hur vet man var bärpunkten på takstolen är? Bifogar en bild från bopärmen där takstolen är ritad

• Ritning av en takstol med detaljerade mått och materialangivelser från bopärmen.
    Skapa konto
J
Jag skulle vara orolig för att all last bara hamnar på underramen och att spikbäcket hamnar för långt in ifrån den tilltänkta väggen..
Men jag är ingen konstruktör och utgår ifrån hur och var spikblecken brukar sitta normalt över väggen..

J Jansson69 skrev:
Jag skulle vara orolig för att all last bara hamnar på underramen och att spikbäcket hamnar för långt in ifrån den tilltänkta väggen..
Men jag är ingen konstruktör och utgår ifrån hur och var spikblecken brukar sitta normalt över väggen..
Förstår, tack för input. Har du någon tanke på hur man skulle kunna lösa det på utan att bygga om allt för mycket? Skulle man kunna förstärka befintliga takstolar med dubbelt virke?

Vilken snölastzon?
Har du någon nedböjning på takstolarna idag (vid snölast)?

GoForIt GoForIt skrev:
Vilken snölastzon?
Har du någon nedböjning på takstolarna idag (vid snölast)?
Södra Skåne, ingen aning om nedböjning. Vi ser knappt snö här nere.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.