pegee pegee skrev:
Jag har en sprillans nyinstallerad Mitsubishi Hero (LN25..) men jag blir inte klok
på den. Värmekapaciteten i sig är det nog inga problem med. Hela huset är 77
kvm, men det är bara halva huset som värmepumpen direkt når. Jag har en
SensiboSky som styr pumpen och den ger en nattsänkning på 2 gr. Från dag
20 gr till natt 18 gr. Men det som jag inte förstår varför pumpen är så långsam.
Se bifogad bild! Det tar hela dagen att ta tillbaka de två grader som
nattsänkningen gjort. Och då är det +7 gr ute. Hur skall då detta bli när det är
-10 gr ute? Är detta verkligen rätt?
Vi har en föregångare till Hero, Mitsubishi FD25 med snarlik kapacitet, och fjärrstyrning via Sensibo.

Huset är från tidigt 70-tal, med tunn isolering (10-12 cm), samt ganska stora fönster, 14 st (11×16 treglas).

Vid plusgrader ute klarar värmepumpen av uppvärmningen av entreplanet på ca 80 m2 med kök, allrum och vardagsrum. (Värmen räcker även i princip till övervåningen på 50 m2 med sovrum och badrum).

Då vi är mycket hemmavid på dagtid och vill ha svalare på natten (sovrum på övervåningen) så har vi inget behov av uppvärmning på natten.

Vi har 20-21 grader på dagen, stänger av LLVP helt och hållet vid 21.30 och sätter på värmen ca 5.30 med full kapacitet/flöde.
Under natten har då temp fallit till ca 16-17 grader, men redan efter ca 1.5 timme har vi ca 20-21 grader på entreplanet.
Så kl 7.00 går vi över till normalt luftflöde.

Det innebär att vi har LLVP på i 16 timmar och avstängd i 8 timmar.
Vid minusgrader och ordentlig kyla ute får man självklart justera schemat.

OBS att det är viktigt att mäta temperaturen där man vill "ha värmen". Beroende på placering av LLVP och Sensibo-enheten, och rumslayout mm, så kan deras uppmätta temperatur vara ganska felvisande och inte lämpliga att styra efter. I vårt fall har vi drygt 20 grader i rummen (mäter i två olika rum ca 6-7 m från LLVP), när den är inställd på 18 grader.

Som nämnts i tråden så får man testa sig fram och laborera lite med inställningarna av LLVP för att hitta en optimal användning. Beror ju väldigt mycket på placering och rumslayout mm.

Några av våra erfarenheter:

- för bästa effektivitet och för att kunna sprida värmen över större ytor (längre avstånd) bör luftflödet vara ganska högt och strålen ganska koncentrerad.
- placera Sensibo-enheten på lämplig plats att mäta temperaturen på, givet att räckvidden är okay för fjärrkontrollen
- Auto-läge bör undvikas.
- viktigt att hitta rätt vinkelinställning (vane)
- regelbunden rengöring är viktigt dels av luftfilter (månadsvis) och dels av värmeväxlarens lameller (årsvis)

Lycka till med nya Neron!
 
K Karrie skrev:
Vi har en föregångare till Hero, Mitsubishi FD25 med snarlik kapacitet, och fjärrstyrning via Sensibo.

Huset är från tidigt 70-tal, med tunn isolering (10-12 cm), samt ganska stora fönster, 14 st (11×16 treglas).

Vid plusgrader ute klarar värmepumpen av uppvärmningen av entreplanet på ca 80 m2 med kök, allrum och vardagsrum. (Värmen räcker även i princip till övervåningen på 50 m2 med sovrum och badrum).

Då vi är mycket hemmavid på dagtid och vill ha svalare på natten (sovrum på övervåningen) så har vi inget behov av uppvärmning på natten.

Vi har 20-21 grader på dagen, stänger av LLVP helt och hållet vid 21.30 och sätter på värmen ca 5.30 med full kapacitet/flöde.
Under natten har då temp fallit till ca 16-17 grader, men redan efter ca 1.5 timme har vi ca 20-21 grader på entreplanet.
Så kl 7.00 går vi över till normalt luftflöde.

Det innebär att vi har LLVP på i 16 timmar och avstängd i 8 timmar.
Vid minusgrader och ordentlig kyla ute får man självklart justera schemat.

OBS att det är viktigt att mäta temperaturen där man vill "ha värmen". Beroende på placering av LLVP och Sensibo-enheten, och rumslayout mm, så kan deras uppmätta temperatur vara ganska felvisande och inte lämpliga att styra efter. I vårt fall har vi drygt 20 grader i rummen (mäter i två olika rum ca 6-7 m från LLVP), när den är inställd på 18 grader.

Som nämnts i tråden så får man testa sig fram och laborera lite med inställningarna av LLVP för att hitta en optimal användning. Beror ju väldigt mycket på placering och rumslayout mm.

Några av våra erfarenheter:

- för bästa effektivitet och för att kunna sprida värmen över större ytor (längre avstånd) bör luftflödet vara ganska högt och strålen ganska koncentrerad.
- placera Sensibo-enheten på lämplig plats att mäta temperaturen på, givet att räckvidden är okay för fjärrkontrollen
- Auto-läge bör undvikas.
- viktigt att hitta rätt vinkelinställning (vane)
- regelbunden rengöring är viktigt dels av luftfilter (månadsvis) och dels av värmeväxlarens lameller (årsvis)

Lycka till med nya Neron!
Bra diagram avseende temperaturkurvan.
Hur ser samma diagram ut om man infogar verklig elförbrukning/elkostnad ut, med hänsyn till effektavgifter och "uppstart" efter "nedsänkning" med tanke på "trögheten" i huset?
Hur mycket lägre blir verklig elkostnad?

Dilemmat:
Du signalerar minska värme/elförbrukning på natten, öka på dagen.
Din nätägare signalerar minska elförbrukning dagtid (hög effektavgift), förskjut elanvändning till natten.

Har någon i tråden som förordar nattsänkning av temperatur gjort någon uppföljning av detta?
Intressant forskning.
Visserligen vill jag själv ha låg nattemperatur, vilket ger bättre sömn, förmodligen inte lägre kostnad, men vore bra att veta hur mitt val påverkar ekonomin.
 
Med LLVP går det snabbt att få upp värmen i luften efter en kortare sänkning tex över natten. "Trögheten" i huset (möbler, väggar mm) påverkar inte upplevelsen av temperaturen. Rumsluften kyls ned resp värms mycket snabbare jämfört med fasta föremål, som har mycket högre värmekapacitet.

När det gäller elförbrukning så blir det endast en marginell besparing, speciellt med hänsyn till nuvarande relativt sett låga elpriser. Men om priserna skulle komma tillbaka till 2021/2022 års nivåer så är det nog absolut en signifikant besparing.

I vårt fall har vi ganska låg elförbrukning, ca 8000 kWh/år, då vi eldar en del med ved i braskamin när det blir kallt ute.
Den sammanlagda rörliga elkostnaden (nät+handel+skatte) ligger på 12.800/år, 1.070/mån.
Så en marginell besparing blir ju i princip bara kaffepengar i nuläget.

Vi har fortfarande rörligt månadspris. Då det är svårt att flytta uppvärmning till natten, och obekvämt att laga mat, tvätta mm på natten, så ännu är inte tim/kvartspris aktuellt.

Har nyligen skaffat hybridbil med rätt så stort batteri (25 kWh) som oftast laddas nattetid. Och vår elnätsleverantör kommer införa effekttariff nästa år.
Så det kan ju vara läge att ompröva prismodell och beteende framöver.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
K Karrie skrev:
Med LLVP går det snabbt att få upp värmen i luften efter en kortare sänkning tex över natten. "Trögheten" i huset (möbler, väggar mm) påverkar inte upplevelsen av temperaturen. Rumsluften kyls ned resp värms mycket snabbare jämfört med fasta föremål, som har mycket högre värmekapacitet.

När det gäller elförbrukning så blir det endast en marginell besparing, speciellt med hänsyn till nuvarande relativt sett låga elpriser. Men om priserna skulle komma tillbaka till 2021/2022 års nivåer så är det nog absolut en signifikant besparing.

I vårt fall har vi ganska låg elförbrukning, ca 8000 kWh/år, då vi eldar en del med ved i braskamin när det blir kallt ute.
Den sammanlagda rörliga elkostnaden (nät+handel+skatte) ligger på 12.800/år, 1.070/mån.
Så en marginell besparing blir ju i princip bara kaffepengar i nuläget.

Vi har fortfarande rörligt månadspris. Då det är svårt att flytta uppvärmning till natten, och obekvämt att laga mat, tvätta mm på natten, så ännu är inte tim/kvartspris aktuellt.

Har nyligen skaffat hybridbil med rätt så stort batteri (25 kWh) som oftast laddas nattetid. Och vår elnätsleverantör kommer införa effekttariff nästa år.
Så det kan ju vara läge att ompröva prismodell och beteende framöver.
ja eldar du med ved är det ju svårt att spara el...
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.