12 409 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Långsam värme från min värmepump?
Med bara 77kvm att värma upp så grattis, och alla hus har en tröghet i väggarna och om att du vill ha det svalt i sovrummet så dra igen sovrumsdörren lite. Alla hus har en tröghet i väggarna när det gäller värme och när det blir kallare ute så får givetvis din LLVP jobba lite extra så varför hålla på med att sänka på natten när det oftast är kallare, "keep it simple" och kör jämn temp främst på grund av trögheten/fördröjningen så håller väggarna en jämnare temp, kom ihåg att du värmer enbart med luft som värmer väggarna inifrån. Sen om du vill flytta runt varmluften på ett enkelt så kan man montera ljudlösa billiga datafläktar på 5 till 12V som du kan temp-styra till de kallare rummen.
Nattsänkning är ngt man använde på 70-talet. Elen är ju billigast på natten. Skippa detta.J jonaserik skrev:Är nog rätt. Det är en LLVP och det är luften som ska värmas, tar ett bra tag att få fart på tillskottet som ska till för dagen. Har du provat med att inte sänka på natten, då hålls säkert tempen i huset på rätt nivå. Det med nattsänkning var populärt för många år sen, men övergavs av nästan alla. VP måste jobba rätt hårt för att återställa dagtempen och drar då mer effekt för att uppnå värdet för dagen.
Nu vet du inte vad VP förbrukar kanske, men skulle tro att den är törstigt, när den ska höja tempen, även om tempen bara skiljer några grader. Bättre med en jämn värme än att den åker JOJO.
Ingen aning om nattsänkning, men i mitt hus som värms av två luftvärmepumpar känns det under en hel dag om temperaturen snabbt sjunker säg från -5 till -10C. Det är absolut inga problem att hålla inställda 22C inne oavsett temp ute, men när det sjunker snabbt ute tar det en dag huset "kommit ikapp". Med tanke på det känns det inte underligt om det tar ett tag efter nattsänkning. Om du fortfarande vill ha nattsänkning skulle jag testa att justera tiden så att den går ner tidigare och värmer upp tidigare. Är inte riktigt med på nyttan av det då pumpen drar lite energi. Känns som mycket pyssel för begränsad vinning
Redigerat:
Jag byggde en sommarstuga för 28 år sedan, ungefär lika stor. Den är försedd med direktverkande öppna elradiatorer. Jag visste inget om sådant då, men det lär vara det billigaste sättet att snabbvärma ett hus (förutom värmepumpar) och givetvis därför förbjudet nuförtiden utom på sovloft...pegee skrev:
Jag har en sprillans nyinstallerad Mitsubishi Hero (LN25..) men jag blir inte klok
på den. Värmekapaciteten i sig är det nog inga problem med. Hela huset är 77
kvm, men det är bara halva huset som värmepumpen direkt når. Jag har en
SensiboSky som styr pumpen och den ger en nattsänkning på 2 gr. Från dag
20 gr till natt 18 gr. Men det som jag inte förstår varför pumpen är så långsam.
Se bifogad bild! Det tar hela dagen att ta tillbaka de två grader som
nattsänkningen gjort. Och då är det +7 gr ute. Hur skall då detta bli när det är
-10 gr ute? Är detta verkligen rätt?
Men hur snabbt man kan värma upp huset när vi kommer dit beror inte bara på antalet element och installerad effekt, utan på valda material i väggar, golv och tak. Vi brukar ställa ner samtliga radiatorer till 12 eller 15 grader C när vi åker därifrån; varmare på vintern, eftersom luftfuktigheten inomhus påverkar hur man upplever kylan ganska mycket. Vi ställer upp alla till 20 grader C när vi är på plats och efter bara 20 minuter kan vi ta av oss tröjorna, men gärna behålla tofflor på fötterna eftersom golvet tar längst tid att värma upp (ca ett dygn). Värmen stiger ju uppåt...
Väggar och tak är inte klädda med gips någonstans; väggarna är istället klädda med spånskivor i samma dimensioner. Golvet är av äkta trä. Dessa material har låg värmekapacitet, vilket innebär att de också kallnar fort vid temperatursänkning. Hög värmekapacitet har gips, kakel och sten, och tar väsentligt längre tid att värma, upp till ett dygn, för badrummet är helt inklätt med sådant, utom taket – alla innertak är klädda med spontade brädor. Vi har testat att öppna badrumsdörren på vid gavel för att utröna om elementen där är undermåliga, men ingen skillnad, det tar ändå ett dygn att få upp värmen där.
Vi har också en vedkamin som vi brukar elda i för att få upp värmen snabbare, men den hinner aldrig ikapp elradiatorerna, men torkar luften inomhus avsevärt, och används därför bara på vintern, ett par vedlass om 3-4 klabbar räcker...
Grannen, en norrman, byggde en stor "peis" av 2 ton natursten mitt i huset (inomhus). Han sa: "Kommer vi en fredagskväll blir det inte varmt i huset förrän söndag kväll, när vi ska åka hem " ...
Kör lite tvärt om ang.temp. Styr tempen med fläkten i manuellt läge och alltid graderna på samma. Högre fart på fläkten på natten elen är billigare och utetempen sjuker på natten sänker fläkthastigheten på morgonen när jag vaknar och slipper då försöka få upp värmen i huset när elen är dyrare ..Jag har rörligt pris på elen / timme eller kvart som är det nya. Där jag bor i Norrbotten är elen billig på natten och dyr på dagarna under denna årstid.pegee skrev:
Jag har en sprillans nyinstallerad Mitsubishi Hero (LN25..) men jag blir inte klok
på den. Värmekapaciteten i sig är det nog inga problem med. Hela huset är 77
kvm, men det är bara halva huset som värmepumpen direkt når. Jag har en
SensiboSky som styr pumpen och den ger en nattsänkning på 2 gr. Från dag
20 gr till natt 18 gr. Men det som jag inte förstår varför pumpen är så långsam.
Se bifogad bild! Det tar hela dagen att ta tillbaka de två grader som
nattsänkningen gjort. Och då är det +7 gr ute. Hur skall då detta bli när det är
-10 gr ute? Är detta verkligen rätt?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Behövs egentligen filtren i innedelen ? Ja, den kommer ju virvla runt dammet som redan finns i rummet, men är det ett verkligt problem om inte man är allergisk mot damm ? Jag tog bort filtren från den LLVP jag hade i verkstan för några år sen. Man kan ju komplettera med en separat, riktig luftrenare om det behövs.
Efter att ha funderat ytterligare på din fråga är jag än mer tveksam till nattsänkning.pegee skrev:
Jag har en sprillans nyinstallerad Mitsubishi Hero (LN25..) men jag blir inte klok
på den. Värmekapaciteten i sig är det nog inga problem med. Hela huset är 77
kvm, men det är bara halva huset som värmepumpen direkt når. Jag har en
SensiboSky som styr pumpen och den ger en nattsänkning på 2 gr. Från dag
20 gr till natt 18 gr. Men det som jag inte förstår varför pumpen är så långsam.
Se bifogad bild! Det tar hela dagen att ta tillbaka de två grader som
nattsänkningen gjort. Och då är det +7 gr ute. Hur skall då detta bli när det är
-10 gr ute? Är detta verkligen rätt?
*Tröghet i systemet, ditt hus fungerar som värnemagasin som motverkar din nattsänkning.
*Utomhusklimatet ger ofta ökat värmebehov nattetid då det i regel är kallare. (Speciellt vintertid) Trögheten i systemet medför kanske "naturlig" nattsänkning vid kalla nätter.
*Nättaxor med låglastavgift nätter och helger. ==> Billigare värme vid låglast = natt
Mitt råd: (andra tycker förmodligen annat)
Skippa nattsänkningen och ställ in den komfortvärme du önskar och låt din värmepump reglera önskad värme efter kapacitet.
Kvarstår ditt problem med bristande värme vissa tider under dygnet bör du kontakta din installatör för rådgivning.
Problemet är att dammet annars fastnar i värmeväxlarpaketet och där sätter ner verkningsgraden. Filtret har du för att kunna ta hand om dammet enklare utan att behöva ta isär innedelen och rengöra.P peter_73 skrev:Behövs egentligen filtren i innedelen ? Ja, den kommer ju virvla runt dammet som redan finns i rummet, men är det ett verkligt problem om inte man är allergisk mot damm ? Jag tog bort filtren från den LLVP jag hade i verkstan för några år sen. Man kan ju komplettera med en separat, riktig luftrenare om det behövs.
En avgörande faktor för att få ut värmen från en LLVP är hastigheten du kör fläkten på. Att köra på automatläget passar endast ett fåtal hus, fläkten går då ofta på för lågt varv så värmen kommer inte ut i hela huset. Den temperatursiffra som du ställer in på fjärrkontrollen är ingen absolut sanning, den säger nästan ingenting. Se det mera som en skala att förhålla sig till.pegee skrev:
Jag har föregångaren till HERO 25, och rätt inställd (fläkt + temp) så värmer den utan några problem våra 125 kvm, så jag garanterar att din Hero klarar din bostad. Jag misstänker starkt att du kör allt på automatläget ?
Hur man ska köra fläkten är en intrimning under en längre läroperiod, beror på hus, planlösning, fuktighet och temp utomhus. Dessutom måste du ställa "bafflarna" korrekt så att luftflödet går så effektivt som möjligt. Jag har haft LLVP i typ 25 år nu, så jag "känner" när jag ska ändra lite på parametrarna för att få optimal passande värme. Jag har dessutom en Morsö gjutjärnskamin i stora rummet som värmer ganska bra, så det krävs dessutom lite samspel men den också 😉
Så ge det hela lite tid så kommer du fram till fläktläge, luftriktning och templäge så småningom.
Och, jag instämmer med fåregående talare, att mixtra med nattsänkning är ingenting att hålla på med om man värmer huset med en LLVP 😎🤔
kör samma modell med mitsu appenpegee skrev:
@steffo_b som gammal reglertekniker är jag väl medveten om reglerteknikens mysterier.
Det är just D-funktionen jag saknar. För att kompensera detta så programmerar jag min
SensiboSky att starta tidigt på morgonen med ett börvärde på 30 gr under en timma.
Efter den timman går jag ner till normal temp på 20 gr.
Som flera har nämnt så kan det ifrågasättas om jag verkligen tjänar något på att göra så.
För komfortens skull, ja. Men ekonomiskt? Det kanske är bättre att dra igen sovrumsdörren
lite, så katten men inte värmen kommer dit in.
höjer från 14C till 21C på mindre än en timma allt enligt appen
släng sensibon och testa appen först
låter du innedelen mäte temp via ögat eller luften? har du närvarokontrollen på ögat?
Det beror ju på. Har du filtren där så kommer merparten av dammet att fastna i filtret och då får du rengöra det någon gång då och då vilket är enkelt.P peter_73 skrev:Behövs egentligen filtren i innedelen ? Ja, den kommer ju virvla runt dammet som redan finns i rummet, men är det ett verkligt problem om inte man är allergisk mot damm ? Jag tog bort filtren från den LLVP jag hade i verkstan för några år sen. Man kan ju komplettera med en separat, riktig luftrenare om det behövs.
Tar du bort filtret så kommer dammet istället att fastna i värmeväxlaren där det kan vara mycket svårt att få bort och det kräver isärplockning av rätt mycket om du har otur.
Det sänker dessutom verkningsgraden rätt mycket.
så har du otur så kan det bli så att istället för att du själv dammsuger av filtret någon gång om året så får du ta dit en servicetekniker som plockar isär skiten en gång om året för att den ska fortsätta fungera.
Alternativt att du nöjer dig med att COP och effekt blir sämre och sämre så du får byta ut den om några år för att den är helt igensatt och därför inte bättre än en elradiator.
Rengöring av filtermattorna i innerdelen kan behöva göras på månadsbasis vintertid om man skall hålla luftgenomströmningen i innerdelen nära maximalt hög. - det är bara att ta ut filtermattorna - kör med dammsugarens elementmunstycke för att få bort dammet, stoppa tillbaka mattorna i innerdelen igen. En affär på några och fem minuter bara.
Blir det klara synliga 'spår' i dammet när du kör av filterytorna med elementmunstycket så är det en indikation att rengöringen av filtermattorna behöver göras med kortare intervall. Är filtren märkbart 'luddiga' av damm så har man kört långt över lämplig rengöringsintervall och luftflödet kanske minskat till mindre än 2/3-del vid en viss fläktfart gentemot nyrengjorda filter. - och en 2/3-dels luftomsättning betyder att LLVP har tappat ca 1/3-del av sin värmekapacitet en kallare vinterdag eftersom luften ur innerdelen aldrig blir varmare än ~45 grader C och fattas det 1/3-del i luftmängd per tid så har också värmekapaciteten minskat till bara 2/3-del av maximalt möjliga och innerdelen upplevs värma dåligt.
Om du inte har dessa filtermattorna framför flänspaketet så blir allt väldigt mycket värre att rensa när det till stor del fibrösa (och till en del syntetiska) textilfiberdammet sugs in på och mellan flänsarnas springor då det inte är någon damm som kan spolas bort eller lösas upp av tensider och alkaliska tvättlösningar på samma sätt som fett och och annan biologisk påväxt/förorening.
Med andra ord kör aldrig innerdelen utan sina filtermattor - någonsin.
Blir det klara synliga 'spår' i dammet när du kör av filterytorna med elementmunstycket så är det en indikation att rengöringen av filtermattorna behöver göras med kortare intervall. Är filtren märkbart 'luddiga' av damm så har man kört långt över lämplig rengöringsintervall och luftflödet kanske minskat till mindre än 2/3-del vid en viss fläktfart gentemot nyrengjorda filter. - och en 2/3-dels luftomsättning betyder att LLVP har tappat ca 1/3-del av sin värmekapacitet en kallare vinterdag eftersom luften ur innerdelen aldrig blir varmare än ~45 grader C och fattas det 1/3-del i luftmängd per tid så har också värmekapaciteten minskat till bara 2/3-del av maximalt möjliga och innerdelen upplevs värma dåligt.
Om du inte har dessa filtermattorna framför flänspaketet så blir allt väldigt mycket värre att rensa när det till stor del fibrösa (och till en del syntetiska) textilfiberdammet sugs in på och mellan flänsarnas springor då det inte är någon damm som kan spolas bort eller lösas upp av tensider och alkaliska tvättlösningar på samma sätt som fett och och annan biologisk påväxt/förorening.
Med andra ord kör aldrig innerdelen utan sina filtermattor - någonsin.
Jag kör också kvällssänkning av temperaturerna men mina argument är:
-Sover gärna i lägre temperatur
-Höjer temp vid 11:30, generellt högre utetemperatur mitt på dagen, bättre COP
-Solceller på taket.
Men med ~115 kvadrat att värma så går det ändå väldigt fort att få upp tempen med min Fujitsu (temp mätt i rummet intill LLVP) även om det dalar snabbt så passar det oss.
-Sover gärna i lägre temperatur
-Höjer temp vid 11:30, generellt högre utetemperatur mitt på dagen, bättre COP
-Solceller på taket.
Men med ~115 kvadrat att värma så går det ändå väldigt fort att få upp tempen med min Fujitsu (temp mätt i rummet intill LLVP) även om det dalar snabbt så passar det oss.
Redigerat:

