13 215 läst ·
10 svar
13k läst
10 svar
Längre sladd till Tvättmaskin?
Nu har de renoverat badrummet och satt el-dosan till tvättmaskinen på väggen uppe vid taket.
TM står bredvid ett badkar, så antar det är därför uttaget är placerat där.
Det gör att sladden måste gå nästan rakt upp för att räcka till. Den kopplas in direkt i en dosa, alltså ingen stick-kontakt.
Nu till problemet:
Över TM vill jag ha ett badrumsskåp, men då räcker inte sladden runt skåpet.
Har öppnat TM och sladden sitter med kabelskor/faltstift, dock inte riktigt samma modell som säljs i vanlig butik.
Kan jag ta en längre sladd och sätta dit vanliga kabelskor och byta ut TM sladden?
Finns det längre sladdar med redan monterade kabelskor att köpa speciellt till TM?
TM står bredvid ett badkar, så antar det är därför uttaget är placerat där.
Det gör att sladden måste gå nästan rakt upp för att räcka till. Den kopplas in direkt i en dosa, alltså ingen stick-kontakt.
Nu till problemet:
Över TM vill jag ha ett badrumsskåp, men då räcker inte sladden runt skåpet.
Har öppnat TM och sladden sitter med kabelskor/faltstift, dock inte riktigt samma modell som säljs i vanlig butik.
Kan jag ta en längre sladd och sätta dit vanliga kabelskor och byta ut TM sladden?
Finns det längre sladdar med redan monterade kabelskor att köpa speciellt till TM?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 019 inlägg
Jag känner inte till att det finns kablar med kabelskor i ena änden att köpa, så det får du fixa själv med de som finns i handeln. Gör inte kabeln längre än nödvändigt.
Några andra saker:
- Pressa kabelskorna med en bra tång då det går en del ström i dessa.
- JFB finns hoppas jag.
- Utanför badkaret är det område 2 vilket kräver IP44 hos TM. Är detta den tänkta placeringen av TM map kopplingspunktens placering?
Några andra saker:
- Pressa kabelskorna med en bra tång då det går en del ström i dessa.
- JFB finns hoppas jag.
- Utanför badkaret är det område 2 vilket kräver IP44 hos TM. Är detta den tänkta placeringen av TM map kopplingspunktens placering?
Du kan i värsta fall klippa befintlig kabel några centimeter från kabelskorna och skarva med U-båt (= "enkelriktad sockerbit") eller liknande inne i tvättmaskinen.
Om det finns jordfelsbrytare (vilket är ett krav om badrummet kan anses vara ombyggt/renoverat ur elsäkerhetssynpunkt) så är det godkänt att ha ett uttag istället för fast dosa. OBS dock som Bo påpekar att rätt IP-klass är ett måste. Då kan man ha både livrem och hängslen genom att faktiskt dra ur sladden när man inte tvättar (och framförallt när man duschar/badar).
Om det finns jordfelsbrytare (vilket är ett krav om badrummet kan anses vara ombyggt/renoverat ur elsäkerhetssynpunkt) så är det godkänt att ha ett uttag istället för fast dosa. OBS dock som Bo påpekar att rätt IP-klass är ett måste. Då kan man ha både livrem och hängslen genom att faktiskt dra ur sladden när man inte tvättar (och framförallt när man duschar/badar).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 019 inlägg
Jag avråder bestämt från att skarva befintlig kabel om det inte görs på ett professionellt sätt (om det nu skulle finnas någon outgrundlig anledning till att vilja skarva den), likaså att uppnå elsäkerhet genom att dra ur sladden. Är det korrekt installerat ska det redan finnas en tvättmaskinsbrytare vid anslutningspunkten, som dock inte heller ska användas för att "göra det elsäkert".
Elsäkerheten uppnås genom korrekt placering, IP-klass och andra skydd som t.ex JFB och kompletterande skyddsutjämning. Det är därför jag frågar om denna placering av TM är den avsedda när anslutningspunkten installerades.
Elsäkerheten uppnås genom korrekt placering, IP-klass och andra skydd som t.ex JFB och kompletterande skyddsutjämning. Det är därför jag frågar om denna placering av TM är den avsedda när anslutningspunkten installerades.
Det blev ingen skarvning/förlängning, och ja JFB finns.
Det visade sig att det skåpet som jag skulle ha upp (Lillången 2dörr från IKEA) hade 1cm "sarg" runt baksidan, dvs baksidan låg inte emot väggen. Så kunde borra i kanten närmast väggen i nedersta "hyllan" och "överdelen" så kunde kabeln löpa bakom hyllan fritt. Kommer sätta kabelkanaler över/under skåpet med så blir det lite snyggare.
Men hade det inte gått, utan jag fått dragit runt, hade jag bytt hela kabel och satt dit kabelskor, så som originalsladden var gjord. Dock så var det som sagt en liten annan typ av kabelskor som satt där än de i handeln. Kanske är de lite säkrare att sitta kvar på flatstiften..(?) Det skakar ju en hel del vid centrifugeringen.
Tack för alla svar!!!
Det visade sig att det skåpet som jag skulle ha upp (Lillången 2dörr från IKEA) hade 1cm "sarg" runt baksidan, dvs baksidan låg inte emot väggen. Så kunde borra i kanten närmast väggen i nedersta "hyllan" och "överdelen" så kunde kabeln löpa bakom hyllan fritt. Kommer sätta kabelkanaler över/under skåpet med så blir det lite snyggare.
Men hade det inte gått, utan jag fått dragit runt, hade jag bytt hela kabel och satt dit kabelskor, så som originalsladden var gjord. Dock så var det som sagt en liten annan typ av kabelskor som satt där än de i handeln. Kanske är de lite säkrare att sitta kvar på flatstiften..(?) Det skakar ju en hel del vid centrifugeringen.
Tack för alla svar!!!
Redigerat:
Ja att alla "kopplingar" ska göras på ett professionellt sätt är vi helt överens om men vad är det stora felet med yxis ubåtsförslag? Jag gissar att en amatör lättare får till detta på ett bra sätt än att klämma nya kabelskor. Kabelskor kräver ju både rätt verktyg och rätt handlag och det finns ju en rätt stor risk att klämningen blir mindre lyckad på sikt.Bo.Siltberg skrev:
Att det sen ser rätt hempulat ut kan jag hålla med om...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 019 inlägg
Visst går det, men det finns helt enkelt ingen anledning till att införa denna lilla risk som en skarv innebär, i en skakande TM i ett fuktigt badrum dessutom. En tillräckligt bra presstång kostar bara runt 200:-.
Kanske ska tillägga också att inkopplingen i dosan är behörighetskrävande. Det har fördelar som att elektrikern har de rätta verktygen och kunskapen att bedöma om TM kommer att stå bra där den står osv.
Kanske ska tillägga också att inkopplingen i dosan är behörighetskrävande. Det har fördelar som att elektrikern har de rätta verktygen och kunskapen att bedöma om TM kommer att stå bra där den står osv.
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Att jag föreslog U-båtar beror på att jag har inte en aning var man köper kabelskor och tillhörande presstång av utförande som lovas duga till nätspänning!
Visst, jag skulle själv vågat köra "biltemakabelskor" för 230V men jag skulle inte vågat tipsa någon annan om att köra "bil-el-grejer" för nätspänning.
I princip borde det inte vara problem med bilkabelskor även för nätspänning, men om tillverkaren bara lovar att de är okej att köra i fordon så behöver de inte uppfylla de mig veterligen hårdare säkerhetskraven i hemmautrustning.
Så, var köper man (gärna relativt enkelt, d.v.s helst tillgänligt över disk i de större städerna) kabelskor och passande tång av den typ som används i t.ex. tvättmaskiner?
(Omvänt så verkar dessa "proffs-kabelskor" användas även i vissa fall i fordonsindustrin - en bekant jobbade för länge sen på ett företag som tillverkade släpkärror för lastbilar och jag var alltid lite imponerad över att allt han byggde med kabelskor såg så proffsigt ut. Dessa kabelskor består alltså av en helt naken "blank" kabelsko som först kläms, och sedan kan en isolerande kåpa träs på om så önskas. Kåpan kanske måste träs på kabeln först, minns inte exakt.)
Visst, jag skulle själv vågat köra "biltemakabelskor" för 230V men jag skulle inte vågat tipsa någon annan om att köra "bil-el-grejer" för nätspänning.
I princip borde det inte vara problem med bilkabelskor även för nätspänning, men om tillverkaren bara lovar att de är okej att köra i fordon så behöver de inte uppfylla de mig veterligen hårdare säkerhetskraven i hemmautrustning.
Så, var köper man (gärna relativt enkelt, d.v.s helst tillgänligt över disk i de större städerna) kabelskor och passande tång av den typ som används i t.ex. tvättmaskiner?
(Omvänt så verkar dessa "proffs-kabelskor" användas även i vissa fall i fordonsindustrin - en bekant jobbade för länge sen på ett företag som tillverkade släpkärror för lastbilar och jag var alltid lite imponerad över att allt han byggde med kabelskor såg så proffsigt ut. Dessa kabelskor består alltså av en helt naken "blank" kabelsko som först kläms, och sedan kan en isolerande kåpa träs på om så önskas. Kåpan kanske måste träs på kabeln först, minns inte exakt.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 019 inlägg
Prova serviceverkstäderna för vitvaror så får du sannolikt en helt vanlig Q8-kabelsko i handen, för det fick jag... Presstänger med returspärr finns överallt, inkl biltema.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden