Hade det inte varit klokt att betala för en reparation själv? Om pumpen gått på elpatron hela den här kalla vintern så hade det väl varit +/- = noll jämfört med den sitsen du är i nu med elpstronräkning på säkert 10 000kr mer än normalt?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Lokala installatören var mycket dyrare på pumpen än de webbsidor som finns.
Men totalt med installation och allt slutade de på nån tusenlapp mer. dvs typ 3%

Och då var installatören synnerligen duktig. (Vi vill ju att kunderna ska vara nöjda då vi annars inte får fler jobb här)
Ofta är det så att nätbutikerna säljer hårt prispressat för att de inte har några högre omkostnader mer än att skicka varan vidare. Sen när de säljer inklusive installation så anlitar de någon lågbudgetinstallatör med tveksam teknisk kunskap om värmesystem i allmänhet.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
N
funandcute69 funandcute69 skrev:
Hej, jag är ute efter andras perspektiv, mest intressant är om någon annan haft samma problem och hur de löst det på ett sätt som jag inte känner till. Panasonic erbjuder ju serviceavtal, men givet det jag vet så borde det inte blir bättre då det inte finns några tidsramar via det heller. Sedan finns det ju pumpförsäkringar. Kan vara intressant att veta om det är ett bättre alternativ.

Har 5 års garanti via installatören. Har papper på det via dem.
Det känns som om du inte berättar allt?
Jag undrar också när gick pumpen sönder och hur många gånger har du servat den sen den var ny?

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Finns det inte någon lokal kunnig firma som skiter högaktligen i om det är en Panasonic, IVT eller Nibe, som beställer hem delar och reparerar för en peng?
Dessa ska vi värna om och gärna betala en extra slant för att de inte ska försvinna. För de är helt oumbärliga när man sitter där med en gammal pump som skär ihop när det är 20 minus utanför.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Finns det inte någon lokal kunnig firma som skiter högaktligen i om det är en Panasonic, IVT eller Nibe, som beställer hem delar och reparerar för en peng?
Dessa ska vi värna om och gärna betala en extra slant för att de inte ska försvinna. För de är helt oumbärliga när man sitter där med en gammal pump som skär ihop när det är 20 minus utanför.
finns nog ingen firma som vill jobba gratis

M maria01 skrev:
finns nog ingen firma som vill jobba gratis
Vem har sagt att någon ska jobba gratis?

K Karl Heinz skrev:
Vem har sagt att någon ska jobba gratis?
TS

M maria01 skrev:
TS
Jaha, men du citerar någon annan

• Haha
maria01
  • Laddar…
funandcute69 funandcute69 skrev:
Jag skulle nog säga att jag inte vill handla av någon av de i framtiden. Som sagt har flera olika installatörer svarat att de inte tar jobben då Panasonic ersätter dåligt. Det lät bra i teorin att man kunde gå till vilken pro partner som helst, men i praktiken stämmer inte det och det är Panasonics fel.
Där jag jobbar fick vi inte betalt av Panasonic för garanti jobb. Till sist tröttna chefen och skicka dem till Inkasso ->> Kronofogden.

• Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det känns som sagt som att det finns en gravad hund i detta fallet.

På en tidigare arbetsplats hade vi Mitsubishi Electric som kund och dom hade jättemycket problem med folk som hade köpt sina luft/luft-pumpar hos billiga webshopar som paralellimporterade pumparna från sydeuropa. Dels blev det problem med dessa sydeuropeiska pumpar i vårt klimat som trots samma modellnamn INTE var exakt samma som dom som säljs här och inte var anpassade för våra förhållanden och dels blev det problem när dom billiga webshoparna inte tog ansvar och kunderna vände sig till den svenska generalagenten som förstås inte kunde göra något åt pumpar som inte är avsedda för vår marknad och som dom inte tillhandahållit.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Där jag jobbar fick vi inte betalt av Panasonic för garanti jobb. Till sist tröttna chefen och skicka dem till Inkasso ->> Kronofogden.
har dom ens kontor i sverige

Jag tror det blir svårt när de kommer till att köpa prylar som man sedan anlitar någon annan att installera. Jag har samma värmepump som du men peppar peppar aldrig någonsin haft problem med den på 2 år. Jag köpte allt från Polarpumpen, dvs både pump och installatör. Blir de problem vänder jag mig till Polarpumpen så får de reda i vart felet ligger, installation eller hårdvara....

• Gilla
uwe och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Svara inte i ett citat, då kan man inte svara dig sedan.
Sorry, blev fel när jag använde mobilen. Hoppas det blir bättre nu på datorn.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Det känns som sagt som att det finns en gravad hund i detta fallet.

På en tidigare arbetsplats hade vi Mitsubishi Electric som kund och dom hade jättemycket problem med folk som hade köpt sina luft/luft-pumpar hos billiga webshopar som paralellimporterade pumparna från sydeuropa. Dels blev det problem med dessa sydeuropeiska pumpar i vårt klimat som trots samma modellnamn INTE var exakt samma som dom som säljs här och inte var anpassade för våra förhållanden och dels blev det problem när dom billiga webshoparna inte tog ansvar och kunderna vände sig till den svenska generalagenten som förstås inte kunde göra något åt pumpar som inte är avsedda för vår marknad och som dom inte tillhandahållit.
Denna pump är samma som man köper direkt via installatör. Efterklok skulle ha returnerat och köpt av en installatör när Bygghemma krånglade. Hamnat i en konstig sits med garnti från installatör, men konsumenträtt kopplat till Bygghemma.

R Rolle85 skrev:
Jag tror det blir svårt när de kommer till att köpa prylar som man sedan anlitar någon annan att installera. Jag har samma värmepump som du men peppar peppar aldrig någonsin haft problem med den på 2 år. Jag köpte allt från Polarpumpen, dvs både pump och installatör. Blir de problem vänder jag mig till Polarpumpen så får de reda i vart felet ligger, installation eller hårdvara....
finns det inte flera trådar här om hur dåliga Polarpumpen är

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.