Hej, jag köpte en panasonic aquarea värmepump av Bygghemma och fick den installerad av ett annat företag. Därför har jag inte garantin hos försäljaren och ARN nekade mig reklamation till de eftersom de anser att jag skulle lyft problemen till säljaren inom tidsfristen istället för installatören, vilket jag inte kunde då installatören först misstänkte att felet kom från installationen.

Anledningen att jag skriver är att jag var 1 år utan varmvatten när det var fel förut. Nu har jag fel igen och pumpen har gått på elpatron sedan julafton, så jag betalar minst dubbla elkostnaden tills det är löst.

Jag har kontaktat konsumentrådgivningen och inte kunnat få tydliga svar då mycket beror på panasonics garantivilkor och undrar om någon av er har erfarenhet kring hur man kan få en tryggare ekonomi och uppvärming i denna sits? Hade pumpen inte vart så dyr hade jag skrotat den för länge sedan.

• Wow
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Varför tar det så lång tid att laga pumpen?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Antagligen därför att trådskaparen vill att någon annan ska betala för reparationen?

Garanti är ett frivilligt åtagande från tillverkaren och de kan sätta vilka villkor de vill egentligen.

Reklamationsrätten kommer ur konsumentköp- eller tjänstlagen och är den lägsta nivån som svensk lag medger vid fel på tjänst eller vara. Om du faller utanför den pga för lång tid eller andra orsaker så finns det inget mer att göra förutom att använda sig av en eventuell hemförsäkring.

Vill du ha värme och spara pengar är det bara att beställa en reparation direkt och sedan försöka få tillbaka en del genom försäkringar, reklamationsrätten eller garantier. Om ARN redan avslagit ditt fall är det nog enbart din hemförsäkring som kanske kan hjälpa till.

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
funandcute69 funandcute69 skrev:
Hej, jag köpte en panasonic aquarea värmepump av Bygghemma och fick den installerad av ett annat företag. Därför har jag inte garantin hos försäljaren och ARN nekade mig reklamation till de eftersom de anser att jag skulle lyft problemen till säljaren inom tidsfristen istället för installatören, vilket jag inte kunde då installatören först misstänkte att felet kom från installationen.

Anledningen att jag skriver är att jag var 1 år utan varmvatten när det var fel förut. Nu har jag fel igen och pumpen har gått på elpatron sedan julafton, så jag betalar minst dubbla elkostnaden tills det är löst.

Jag har kontaktat konsumentrådgivningen och inte kunnat få tydliga svar då mycket beror på panasonics garantivilkor och undrar om någon av er har erfarenhet kring hur man kan få en tryggare ekonomi och uppvärming i denna sits? Hade pumpen inte vart så dyr hade jag skrotat den för länge sedan.
Beställ reparation och försök att få ut något på din försäkring. Du känns lite principfast och du kommer ju inte att få ersättning för att du har bränt el istället.

Vad är felet på pumpen då?

RoTe
Bygghemma... 🤦‍♂️

• Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D D_Anders skrev:
Varför tar det så lång tid att laga pumpenjag
D D_Anders skrev:
Varför tar det så lång tid att laga pumpen?
I teorin ska jag kunna kontakta valfri Panasonic pro installatör via garantin. Men svaret jag får är att de får dåligt betalt och därför inte tar jobb. Så sannolikt prioriteras inte dessa reparationer.

MultiMan MultiMan skrev:
Antagligen därför att trådskaparen vill att någon annan ska betala för reparationen?

Garanti är ett frivilligt åtagande från tillverkaren och de kan sätta vilka villkor de vill egentligen.

Reklamationsrätten kommer ur konsumentköp- eller tjänstlagen och är den lägsta nivån som svensk lag medger vid fel på tjänst eller vara. Om du faller utanför den pga för lång tid eller andra orsaker så finns det inget mer att göra förutom att använda sig av en eventuell hemförsäkring.

Vill du ha värme och spara pengar är det bara att beställa en reparation direkt och sedan försöka få tillbaka en del genom försäkringar, reklamationsrätten eller garantier. Om ARN redan avslagit ditt fall är det nog enbart din hemförsäkring som kanske kan hjälpa till.
Går i dessa tankar, men man hoppas ju lära sig något nytt som gör att sitsen blir bättre långsiktigt.

E EyEr0n skrev:
Vad är felet på pumpen då?
De säger att det är kondensatorn som behöver bytas.

RoTe RoTe skrev:
Bygghemma... 🤦‍♂️
Önskar jag fick den infon innan köpet..

Freddan_ Freddan_ skrev:
Beställ reparation och försök att få ut något på din försäkring. Du känns lite principfast och du kommer ju inte att få ersättning för att du har bränt el istället.
Du har rätt och jag jobbar på att lösa det med alyernativa medel, men hoppas som sagt att lära mig något som gör sitsen bättre permanent.

Låter både trist och konstigt att ingen vill laga.

• Gilla
funandcute69 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Önskar jag fick den infon innan köpet..
Fick? Internet hade gett dig den infon direkt om du frågat. Köper du bil på måfå också utan att efterforska något? Hus? Lite ansvar har man ändå som konsument.

• Gilla
Per Sandberg1 och 3 till
  • Laddar…

Du ska inte skylla på panasonic. Du ska ifrågasätta ditt val av bygghemma

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Jag har en vän som haft problem med både sin pana llvp och sin lvvp.

I båda fallen skickade installatören (stället han köpt av) tekniker samma vecka i princip och skötte all kontakt med pana som brukade svara med vändande post.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.