2 713 läst ·
48 svar
3k läst
48 svar
Lång väntetid Panasonic värmepump garanti
Och som andra redan sagt.
Två års garanti. tre års reklamationsrätt.
Köpte och fick installerat av samma bolag som ordnade att det kom ett garantibevis från panasonic själva på fem år garanti.
Hur gammal är pumpen?
Två års garanti. tre års reklamationsrätt.
Köpte och fick installerat av samma bolag som ordnade att det kom ett garantibevis från panasonic själva på fem år garanti.
Hur gammal är pumpen?
RoTe skrev:
Fick? Internet hade gett dig den infon direkt om du frågat. Köper du bil på måfå också utan att efterforska något? Hus? Lite ansvar har man ändå som konsumenli
Har du tips på en bra bil?RoTe skrev:
![]()
Jag skulle nog säga att jag inte vill handla av någon av de i framtiden. Som sagt har flera olika installatörer svarat att de inte tar jobben då Panasonic ersätter dåligt. Det lät bra i teorin att man kunde gå till vilken pro partner som helst, men i praktiken stämmer inte det och det är Panasonics fel.Appendix skrev:
Givet det jag vet och erfarenheter jag sett via bekanta så beror det på installatörens inställning. Min lärdom är att välja installatör väldigt noggrant i framtiden.Appendix skrev:
Jag är inom garantiperioden på 5 år och var inom reklamationstiden. Men kunde inte reklamera då jag i mitt missnöje sa att det krånglat med pumpen från start (ocker offert och försök till att fabrikera bomkörningar etc), vilket stjärnorna Bygghemma tolkade som att jag varit medveten om funktionsfel som jag inte rapporterat sedan start. ARN gick på deras linje och jag fick lära mig den hårda vägen att välja mina ord.Appendix skrev:
På Byggahemma står det 2 års materialgaranti om du inte beställer installationen via dem.
Nu tycks du valt en annan väg och tyvärr har det uppstått problem.
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, men önskar du att den blir lagad så behöver du betala i första hand ur egen ficka och sedan kolla med ditt försäkringsbolag.
Du får nog också ändra din rubrik då det är inte en lång väntan på deras garanti, du har helt enkelt ingen garanti.
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, men önskar du att den blir lagad så behöver du betala i första hand ur egen ficka och sedan kolla med ditt försäkringsbolag.
Du får nog också ändra din rubrik då det är inte en lång väntan på deras garanti, du har helt enkelt ingen garanti.
Troligen kondensorn inte kondensatorn. Hur kommer de fram till den slutsatsen? Vad får du för larm/felkoder?funandcute69 skrev:
Ett tips för framtiden. Handla inte såna här produkter från random nätbutiker. Köp från en lokal installatör som ni har förtroende för, eller rekommenderas av andra, även om det blir några kronor dyrare.
Hej, jag är ute efter andras perspektiv, mest intressant är om någon annan haft samma problem och hur de löst det på ett sätt som jag inte känner till. Panasonic erbjuder ju serviceavtal, men givet det jag vet så borde det inte blir bättre då det inte finns några tidsramar via det heller. Sedan finns det ju pumpförsäkringar. Kan vara intressant att veta om det är ett bättre alternativ.N Noun skrev:På Byggahemma står det 2 års materialgaranti om du inte beställer installationen via dem.
Har 5 års garanti via installatören. Har papper på det via dem.
Installatören var på plats och kikade för någon månad sedan. Håller med dig helt, pålitlighet är värt varenda krona.L lordi skrev:Troligen kondensorn inte kondensatorn. Hur kommer de fram till den slutsatsen? Vad får du för larm/felkoder?
Ett tips för framtiden. Handla inte såna här produkter från random nätbutiker. Köp från en lokal installatör som ni har förtroende för, eller rekommenderas av andra, även om det blir några kronor dyrare.
Är de "installatörerna" så kallade partners med Pana?funandcute69 skrev:
Jag skulle nog säga att jag inte vill handla av någon av de i framtiden. Som sagt har flera olika installatörer svarat att de inte tar jobben då Panasonic ersätter dåligt. Det lät bra i teorin att man kunde gå till vilken pro partner som helst, men i praktiken stämmer inte det och det är Panasonics fel.
För här i krokarna är det Mitsu, Daikin och Pana som har de flesta "etablerade" installatörerna. Och skulle bli förvånad om de inte skulle sälja Pana längre.
Är det kanske så att de etablerade Pana återförsäljarna och installatörerna inte vill hjälpa dig då du installerat av nån annan?
Om du fått fel redan av ARN och du hade ett urpsrungligt fel som även ARN säger inte ersätts på garantin är det väl bara att låtafunandcute69 skrev:
Jag är inom garantiperioden på 5 år och var inom reklamationstiden. Men kunde inte reklamera då jag i mitt missnöje sa att det krånglat med pumpen från start (ocker offert och försök till att fabrikera bomkörningar etc), vilket stjärnorna Bygghemma tolkade som att jag varit medveten om funktionsfel som jag inte rapporterat sedan start. ARN gick på deras linje och jag fick lära mig den hårda vägen att välja mina ord.
Precis. Enbart 5 års garanti på Pana om det är via "partners" och om man servar vartannat år.N Noun skrev:På Byggahemma står det 2 års materialgaranti om du inte beställer installationen via dem.
Lokala installatören var mycket dyrare på pumpen än de webbsidor som finns.L lordi skrev:Troligen kondensorn inte kondensatorn. Hur kommer de fram till den slutsatsen? Vad får du för larm/felkoder?
Men totalt med installation och allt slutade de på nån tusenlapp mer. dvs typ 3%
Och då var installatören synnerligen duktig. (Vi vill ju att kunderna ska vara nöjda då vi annars inte får fler jobb här)
Har du drivit installatören till ARN med då?funandcute69 skrev:
Hej, jag är ute efter andras perspektiv, mest intressant är om någon annan haft samma problem och hur de löst det på ett sätt som jag inte känner till. Panasonic erbjuder ju serviceavtal, men givet det jag vet så borde det inte blir bättre då det inte finns några tidsramar via det heller. Sedan finns det ju pumpförsäkringar. Kan vara intressant att veta om det är ett bättre alternativ.
Har 5 års garanti via installatören. Har papper på det via dem.
Det är ju installatören och bygghemma som du är fiende med
Panasonic har väl inget med detta att göra.
vad kostar det att fixa då?funandcute69 skrev:
Jag skulle nog säga att jag inte vill handla av någon av de i framtiden. Som sagt har flera olika installatörer svarat att de inte tar jobben då Panasonic ersätter dåligt. Det lät bra i teorin att man kunde gå till vilken pro partner som helst, men i praktiken stämmer inte det och det är Panasonics fel.