2 658 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Lång skarvning - säkert?
Hej,
är ganska grön på det här med el och sitter här och har lite noja för en riggning jag gjort vid fritidsstugan. Jag har kopplat in en vattenpump utomhus 75 meter från uttaget enligt följande:
Uttaget är jordat (av utomhustyp) och kopplat till jordfelsbrytare. Från uttaget går 50 meter 1,5 mm2 skarvsladd (3 st seriekopplade sladdar om 15, 15 och 20 meter) och sedan en 25 meters 2,5 mm2 skarvsladd. I denna är vattenpump 1100 watt inkopplad. Alla sladdar är godkända för utomhusbruk. Pumpen kopplas på av en timer och kommer gå 3x25 minuter varje dygn. Sitter nu här och funderar lite på om detta är en säker installation? Tacksam för input så jag kan bestämma om jag kan sova gott eller om jag får sätta mig i bilen och åka två timmar för att koppla ur det hela...
/Laban
är ganska grön på det här med el och sitter här och har lite noja för en riggning jag gjort vid fritidsstugan. Jag har kopplat in en vattenpump utomhus 75 meter från uttaget enligt följande:
Uttaget är jordat (av utomhustyp) och kopplat till jordfelsbrytare. Från uttaget går 50 meter 1,5 mm2 skarvsladd (3 st seriekopplade sladdar om 15, 15 och 20 meter) och sedan en 25 meters 2,5 mm2 skarvsladd. I denna är vattenpump 1100 watt inkopplad. Alla sladdar är godkända för utomhusbruk. Pumpen kopplas på av en timer och kommer gå 3x25 minuter varje dygn. Sitter nu här och funderar lite på om detta är en säker installation? Tacksam för input så jag kan bestämma om jag kan sova gott eller om jag får sätta mig i bilen och åka två timmar för att koppla ur det hela...
/Laban
Har så att säga testat detta redan... Jag körde nämligen skottkärra med sten bredvid kabeln, och lyckades tappa en sten som måste ha fallit på kabeln. Nästa gång timern slog till, så slocknade hela huset. Både säkringen och jordfelsbrytaren hade löst ut. Såg sen vid felsökning att kabeln hade gått nästan helt av och låg med naket koppar på den blöta marken... 400 kronor fattigare och en ny kabel rikare...
Är det inte en rätt stor risk att fukt letar sig in i skarvarna (stickpropp/uttag) om den ligger på marken och därmed löser din jfb? Skarvsladdar är ju mer för temporära lösningar...
/Kent
/Kent
Har använt röda "rugbybollar" (plastskal som kapslar in stickpropp och uttag i varje skarv. Är förvisso inte vattentäta, men kabeln kommer upp ett par centimeter från backen. Dessutom, om det skulle hända att jordfelsbrytaren skulle lösa ut skulle det inte vara någon katastrof, kylfrysen ligger på egen jordfelsbrytare. Det skulle ju inte bli något vatten förstås men det överlever jag (även om inte gräsfröna gör det...). Jag är mer oroad för att något ska gå fel som kan få det att börja brinna eller så.
Kablarna håller för 10A så dom lär inte brinna även om det skulle bli kortslutning. Dock kan jag garantera att din timer kommer att gå sönder förr eller senare, för det gör dom. Då blir det antingen torrt på marken eller i brunnen.
Men detta var ändock ingen riktig test av om du uppfyller utlösningsvillkoret !Laban skrev:Har så att säga testat detta redan... Jag körde nämligen skottkärra med sten bredvid kabeln, och lyckades tappa en sten som måste ha fallit på kabeln. Nästa gång timern slog till, så slocknade hela huset. Både säkringen och jordfelsbrytaren hade löst ut. Såg sen vid felsökning att kabeln hade gått nästan helt av och låg med naket koppar på den blöta marken... 400 kronor fattigare och en ny kabel rikare...
För du mätte väl inte hur många millisekunder det tog innan säkringen löste ...
Men egentligen är jag rätt nöjd över att du berättar att det är en tillfällig lösning. För detta som en permanent installation vore riktigt galet. Har du JFB på uttaget som används så tycker jag att du har säkrat dig ganska väl mot det farligaste.
Men jag är ingen behörig elektriker eller så..., så du vet.
Tillägg till mitt förra inlägg: Det är viktigt vad man använder för spridare. Det är lätt att grejerna sätter igen, vet inte om det beror på det bräckta vattnets lilla mängd salt eller smuts eller något annat. Har fått rekommendationen att skölja ur systemet med sötvatten en timme minst varannan vecka.
Vattenståndet är extremt lågt när jag tittar ut genom fönstret nu på morgonen. Bäst du kollar den där timern i alla fall..Laban skrev:
Hade väl egentligen räckt med en ny han- och honstickpropp samt ytterligare en "röd kapsling". Monterat där kabeln "nästan" gått av. Billigare än 400:-........Laban skrev:
Klicka här för att svara