Jag har för avsikt att dra vatten till mitt utekök. Uteköket står på en altan, från altanen går det en trappa ner till källaren/undervåningen (suterräng), och där sitter vattenutkastaren. 1776373529182.png

Jag har nu tänkt dra PEM-slang mellan vattenutkastaren och uteköket.

Här har jag några olika funderingar. Jag tänker att jag har följande möjligheter:
- Jag kan försöka "böja slangen" så att den börjar nedåt och sen viker av uppåt, och sätta den direkt i vattenutkastaren. Jag tror inte det blir snyggt eller praktiskt.
- Jag kan dra slangen rakt hela vägen ner under, sätta en 90 graders vinkel upp (som bilden ovan), och ansluta dem så
- Jag kan dra slangen rakt hela vägen ner under, sätta någon slags flexibel slang mellan.

Oavsett vilket kommer jag behöva kunna tömma ur slangen på vintern.
- "Böjd slang" kommer behöva skruvas ut helt och hållet
- Om man har lösningen med flexibel slang känns det som att man bara tar bort slangen och låter det rinna ut så?
- För vinkellösningen ser jag tre varianter:
- Antingen tar man loss det i utkastaren och försöker vrida det "mot oss" i bilden ovan
- Eller så öppnar 90-graden i botten
- Eller så är det en T-koppling i botten, och en ventil åt höger som bara är avsedd för tömning. Då borde det rinna ut från både den långa sträckan och även de sista dropparna ur utkastaren.
- Eller samma, bara att det är någon slags plugg man kan skruva ut.

1776374005890.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några frågor då:
- Vilken variant vore bäst? Om det är "flexibel" - vad tar man för något då?
- Vilka dimensioner är vettiga? 20 verkar vanligast i trådar här?

C
T-kopplingen låter elegant, då kan du sätta en gardena-koppling på ventilen så du kan vattna blommorna och laga mat samtidigt också 😎

Ja, T i lägsta punkt med kran är nog mest praktiskt.
Jag låter min PEM-slang på landet frysa där den ev. inte töms helt (men har värmekabel i och kan tina det vid behov). Andra rör och slangar samt kranar kan nog frysa sönder.
Och en utkastare/kran kan frysa sönder även om tömd. Jag hade en blandare vid diskstället som frös vid strömavbrott trots tömd slang (det blir ofta lte vatten kvar inne i kranen som kan skada den, även om man tömmer rören framtill den, har jag förstått).

Jag har faktiskt ytterligare en utkastare som jag använder för vattning, de här är nya och avsedda för det här.

Och så sätter jag en ventil uppe vid uteköket för att kunna ha en vanlig gardena däruppe också.

(Och det är faktiskt både varm- och kallvatten för att kunna fylla upp barnpooler och tvätta händerna i varmvatten.)

Men det här med frysa sönder trots tömd känns ju lite jobbigt... Då låter det som att jag ändå skulle behöva montera bort den från vattenutkastaren?

C
N Niklas_x skrev:
(Och det är faktiskt både varm- och kallvatten för att kunna fylla upp barnpooler och tvätta händerna i varmvatten.)
PEM-slang och varmvatten sägs ju vara en dålig kombo. Exakt hur dålig har jag dock ingen aning om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.