723 läst ·
8 svar
723 läst
8 svar
Lång kamp mot fler vindkraftverk
På konsumentens sida
· 3 624 inlägg
Grannarna i Lund tar kampen mot Eolus Vind AB vidare till Miljööverdomstolen.
Du kan läsa artikeln här: Lång kamp mot fler vindkraftverk
Du kan läsa artikeln här: Lång kamp mot fler vindkraftverk
Skrivet av: KnockOnWood
Föreningen Svenskt Landskapsskydd är nog den främsta samlande kraften mot det vansinniga byggandet av vindkraftverk över allt (utom i Stockholms skärgård?)
http://www.landskapsskydd.se/
Läs också gärna Lotta Grönings krönika i expressen i tisdags:http://www.expressen.se/sommarkronikorer/vindkraften-ar-overskattad/
Föreningen Svenskt Landskapsskydd är nog den främsta samlande kraften mot det vansinniga byggandet av vindkraftverk över allt (utom i Stockholms skärgård?)
http://www.landskapsskydd.se/
Läs också gärna Lotta Grönings krönika i expressen i tisdags:http://www.expressen.se/sommarkronikorer/vindkraften-ar-overskattad/
Skrivet av: Adde
Folk är emot vindkraft då dom låter för mycket, vattenkraft då det förstör fisket och djurlivet i älvarna, kärnkraft då man är rädd för en olycka, och kolkraft då dom smutsar ner luften. Solpaneler från Kina straffbeskattas, trotts att den viktiga ingrediensen till dessa paneler "rare earth metals" finns nästan bara i Kina.
Högre energiskatter vill man inte heller ha, så vad gör man när norrlänningarna inte vill bygga ut vattenkraften och skåningarna inte vill bygga ut vindkraften och resten inte vill bygga ut kärnkraft eller kolkraft.
Folk är emot vindkraft då dom låter för mycket, vattenkraft då det förstör fisket och djurlivet i älvarna, kärnkraft då man är rädd för en olycka, och kolkraft då dom smutsar ner luften. Solpaneler från Kina straffbeskattas, trotts att den viktiga ingrediensen till dessa paneler "rare earth metals" finns nästan bara i Kina.
Högre energiskatter vill man inte heller ha, så vad gör man när norrlänningarna inte vill bygga ut vattenkraften och skåningarna inte vill bygga ut vindkraften och resten inte vill bygga ut kärnkraft eller kolkraft.
Skrivet av: KnockOnWood
Adde: Då sitter man ner i båten och hittar inte på några nya dumheter.
Som t.ex. olönsam vindkraft, för att norpa åt sig statliga subventioner.
Vi har tillräckligt med elkraft i Sverige.
Varför skall vi förstöra vår vackra natur i onödan?
Adde: Då sitter man ner i båten och hittar inte på några nya dumheter.
Som t.ex. olönsam vindkraft, för att norpa åt sig statliga subventioner.
Vi har tillräckligt med elkraft i Sverige.
Varför skall vi förstöra vår vackra natur i onödan?
Skrivet av: Cujo
Jag vill ha mer kärnkraft!
Det är det enda realistiska alternativet idag, om man vill bevara våra orörda älvar. Dessutom återanvänder man då det kärnbränsle som idag anses utbränt, samtidigt som man reducerar halveringstiden till ca 300år.
Jag vill ha mer kärnkraft!
Det är det enda realistiska alternativet idag, om man vill bevara våra orörda älvar. Dessutom återanvänder man då det kärnbränsle som idag anses utbränt, samtidigt som man reducerar halveringstiden till ca 300år.
Skrivet av: SvaLun
Håller med dig Cujo. Under tidigt 1900-tal tog regeringen beslut om att bygga vattenkraft för att ge svensk industri en konkurrensfördel med billig elenergi. Därefter tog man beslut om kärnkraft under 50-talet med samma tanke. Var sitter vi idag? Jo miljövännerna sprider en klassisk domedags-propaganda om världens undergång om inte Sveriges 9 milj invånare tar på sig "tagelskjortan" och försämrar sin välfärd genom onödiga kostnader för att världens övriga 7161 milj ska ta intryck och ändra sitt beteende. Tyvärr har domedags-rörelser alltid haft lätt att skrämma lättledda personer.
Håller med dig Cujo. Under tidigt 1900-tal tog regeringen beslut om att bygga vattenkraft för att ge svensk industri en konkurrensfördel med billig elenergi. Därefter tog man beslut om kärnkraft under 50-talet med samma tanke. Var sitter vi idag? Jo miljövännerna sprider en klassisk domedags-propaganda om världens undergång om inte Sveriges 9 milj invånare tar på sig "tagelskjortan" och försämrar sin välfärd genom onödiga kostnader för att världens övriga 7161 milj ska ta intryck och ändra sitt beteende. Tyvärr har domedags-rörelser alltid haft lätt att skrämma lättledda personer.
Skrivet av: Mikael_L
Håller med Cujo.
Brid-reaktorer, är lösningen på kort sikt (de närmaste 300-400 åren, ungefär så länge räcker det vi idag kallar kärnavfall som bränsle i dessa, med samma energiförbrukning som idag.)
En tekniskt komplicerad lösning, men det är trots allt bara teknik.
På plussidan så har vi omvandlat rejält problematiskt avfall till ett tusen ggr mindre problematiskt avfall.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bridreaktor
eller mer utförligt, på engelska:http://en.wikipedia.org/wiki/Breeder_reactor
Håller med Cujo.
Brid-reaktorer, är lösningen på kort sikt (de närmaste 300-400 åren, ungefär så länge räcker det vi idag kallar kärnavfall som bränsle i dessa, med samma energiförbrukning som idag.)
En tekniskt komplicerad lösning, men det är trots allt bara teknik.
På plussidan så har vi omvandlat rejält problematiskt avfall till ett tusen ggr mindre problematiskt avfall.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bridreaktor
eller mer utförligt, på engelska:http://en.wikipedia.org/wiki/Breeder_reactor
Skrivet av: MB
För många år sen var min första kontakt med vindkraftverk det i Maglarp..(finns det kvar?)
Parkerade husbilen utanför kyrkan och övenattade där..
Svisch - svisch - svisch - svisch - svisch hela natten.... Ett j-a liv..
Jag förstår de närboende...Till 100%
För många år sen var min första kontakt med vindkraftverk det i Maglarp..(finns det kvar?)
Parkerade husbilen utanför kyrkan och övenattade där..
Svisch - svisch - svisch - svisch - svisch hela natten.... Ett j-a liv..
Jag förstår de närboende...Till 100%
Klicka här för att svara