En sak är säker. Jag är nöjd med det boende jag har. Ja, t o m drift och underhållskostnader är överkomliga.
Huset i stort sett betalt,150 kvar.
Går fint att låna en halvmille amorteringsfritt på.

Aldrig jag drar på mig lån med sådana kostnader att jag inte har råd att köpa mig en pilsner till helgen och ägna mig åt fritidsaktiviteter.
Seglar, jagar, ATV, fiske o s v.
Nu stundar vedhantering.
Ger ev upp seglandet efter 19 säsonger, planen är då att skaffa en mindre husbil.

Hur fiiiiint jag skulle kunna bo, kommer aldrig vara ett alternativ om jag inte kan välja detta jag skrev om ovan.
Liksom meningen med livet för mig.

Redigerat:
Prata med banken "manuellt". Räkna noga på dina förutsättningar, så att du kan visa på genomtänkta kalkyler.

EN väsentlig aspekt här är också hur din lönesituation ser ut. Har du ett jobb/utbildning där du kan räkna med "karriär", eller kan du räkna med att din lön bara växer med vanliga löneökningar? Det bör påverka både din egen och bankens riskbedömning.

H hakan_o skrev:
Men elpriset känns lite lågt. Varje kWh kostar väl runt 1,50 kr bara i överföringsavgift, moms, skatt, elcertifikat o.s.v. så då blir det inte så mycket kvar till själva elpriset sedan.
Min el kostar 72 öre/kWh för överföring och energiskatt.

Just nu är ju elpriserna tokiga, men fram till detta året så klarade jag mig på runt en krona för elpris och moms på detta i snitt.

H Hybro skrev:
Får jag 2 m vid en försäljning av huset inom några år, är jag helt nöjd...
Men då bor jag på landet i norra Värmland.
Min kåk är värd (enligt Hemnet & booli) samma som jag köpte för (2 miljoner 2017) om man räknar med inflationen.

Swedbank släckte mina drömmar. Är så ledsen och besviken. Hade äntligen hittat mitt drömboende, men nej. Jag byter bank.

• Ledsen
jawen
  • Laddar…
K
X xxx.maws skrev:
Swedbank släckte mina drömmar. Är så ledsen och besviken. Hade äntligen hittat mitt drömboende, men nej. Jag byter bank.
Men om du hittat ditt drömboende måste du rimligen ha kollat runt bland alla tillgängliga långivare som kan erbjuda rimliga villkor? Det går i de flesta fall väldigt snabbt att få besked, om söker man bostad brukar man kolla upp ungefärligt låneutrymme på förhand.

X xxx.maws skrev:
Hade mina bolån i en annan storbank för några år sedan. Räntan blev för hög. Började leta runt för att flytta bolånen. (Inte byta bank alltså) Fick nej hos ett par banker. Varför vet jag inte, fick aldrig någon anledning angiven. Fick ok hos ett par också men jag avstod dessa då deras hantering och bemötande inte kändes bra. Kollade med Landshypotek. Allt gick snabbt, smidigt och bra.Inget tjafs. En enda kontaktperson hela tiden.
Menar inte att Landshypotek är lösningen för alla. Menar att man skall sondera marknaden. Man har lite olika krav och nivåer på olika banker, man gör olika bedömningar, man är kanske mer mänsklig på ett ställe jämfört med ett annat o.s.v.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
X xxx.maws skrev:
Och vad hade de för argument? Ligger du precis på gränsen till att klara kraven?

Min mor är på väg att förlora sitt drömboende (en liten lägenhet nära de yngsta barnbarnen) för att de som skulle skriva kontrakt på hennes hus blev av med lånelöftet. Kvinnan i familjen hade blivit varslad. Men iom att hon inte blivit uppsagd ännu så kunde hon inte heller använda sin A-kassa som garant för lånet (vilket hade räckt). Dessutom är ju A-kassan tidsbegränsad.

Hursomhelst, vem som helst kan råka ut för att missa sitt drömboende - utan egen förskyllan också.

Vi får se om min mor hinner sälja huset igen innan köpet av lägenheten går tillbaka, vilket gör att de som sålde den troligen blir av med sitt hus de köpt, vilket sedan...

• Ledsen
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
X xxx.maws skrev:
Fundera på om du kan påverka något i din egen situation och ekonomi, risken är ju annars att du kan få liknande svar av andra banker. Man kan ju ändra saker kortsiktigt för att få det accepterat, om du anser att din nuvarande ekonomi klarar fastigheten.
Bilen du har för 425 000 kr, kan du inte göra en förändring här för att få ditt drömboende?
Och 35000 bruttoinkomst ger dig inga stora marginaler för oförutsedda händelser.

Redigerat:
Jag föll på att jag nyligen bytt jobb och bara är provanställd. 17år trygg tillsvidareanställning bakom mig och värdepapper på 2,5 miljoner trodde jag ändå att jag satt säkert. Men så fel man kan ha.
Nej det var ingen plan att köpa hus, men nu dök chansen upp, men den raserades lika snabbt.

X xxx.maws skrev:
Jag föll på att jag nyligen bytt jobb och bara är provanställd. 17år trygg tillsvidareanställning bakom mig och värdepapper på 2,5 miljoner trodde jag ändå att jag satt säkert. Men så fel man kan ha.
Nej det var ingen plan att köpa hus, men nu dök chansen upp, men den raserades lika snabbt.
Du har ingen möjlighet att med släktingar kunna hantera det och öka kontantinsats, borgenär, tillfälligt lån, osv.
Lägg fokus och tid på om det finns flera alternativ.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
X xxx.maws skrev:
Värdepapper är egentligen inget värda i dom här sammanhangen. Veckan efter du har köpt huset kan du slösa bort dessa...men en fast tillräcklig inkomst varje månad i framtiden är det som är avgörande. Tyvärr. Så är det bara.

H hakan_o skrev:
Värdepapper är egentligen inget värda i dom här sammanhangen. Veckan efter du har köpt huset kan du slösa bort dessa...men en fast tillräcklig inkomst varje månad i framtiden är det som är avgörande. Tyvärr. Så är det bara
Samtidigt är en tillsvidareanställning också någonting, som snabbt kan förändras "veckor efter" ett godkänt bolån. (gråzoner ger arbetsgivaren massor av möjligheter)

Banker har däremot alltid varit oseriösa, & bryr sig inte ett dugg om "samhällsnytta" "människan" eller "konsekvent logik".
Vill ledningen i en bank däremot höja sin utlåningsgrad/nivå för just bolån, ja då kan dom köra "en drive" 18 månader & ha en mycket "frikostigare" syn.
Så människor som tidigare fått nej för 4 milj, kan plötsligt få ja på 5 milj på "samma siffror", & banken frågar om man inte behöver en ny bil oxå typ.

X xxx.maws skrev:
Tycker inte du ska ge upp ditt "drömboende"!

Kan du höra med jobbet om dom redan nu kan "skriva något", som lugnar banken?
Exempelvis att din provanställning kommer ge en tillsvidareanställning i ditt fall, även om företagets "policy/kutym" är 6 mån provanställning.

Ta också bort din bil i ansökan.
Kolla också dem mindre bankerna.

J jawen skrev:
Samtidigt är en tillsvidareanställning också någonting, som snabbt kan förändras "veckor efter" ett godkänt bolån. (gråzoner ger arbetsgivaren massor av möjligheter)
Ingenting är statiskt så klart. Men skulle jag själv låna ut pengar till någon skulle jag också värdera fasta inkomster (både bakåt och framåt) högre än en ev. annan tillgång som väldigt snabbt kan tappa i värde eller försvinna helt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.