Skandiabanken har inte med bilinnehav i sitt formulär online. 35000 lön, 1 barn och 2 miljoner insats ger ett maximalt lån på 2 018 000.

• Gilla
mcax och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men lägg på en tusenlapp för försäkring så är du närmare sanningen.

El/värme kostnad är ju väldigt beroende på var huset ligger och isolering. Helt omöjligt är väl inte 30k/år.
Själv ligger jag tyvärr lång över.
Mitt hus behöver 5,5 MWh per år i värme/VV. Ta det gånger 1,7 kr/kWh så hamnar man på 9000kr per år på ett ungefär för uppvärmningen. Då har jag ett hus nära havet på Bohuskusten som är uppvärmt med LLVP. Alla månader hittills i år har varit dyrare i uppvärmning än motsvarande månader förra året. Jag räknar ett år bakåt från idag. Februari hade dubbelt så hög elkonsumtion till värme och VV jämfört med februari förra året.

K
pacman42 pacman42 skrev:
Mitt hus behöver 5,5 MWh per år i värme/VV. Ta det gånger 1,7 kr/kWh så hamnar man på 9000kr per år på ett ungefär för uppvärmningen. Då har jag ett hus nära havet på Bohuskusten som är uppvärmt med LLVP. Alla månader hittills i år har varit dyrare i uppvärmning än motsvarande månader förra året. Jag räknar ett år bakåt från idag. Februari hade dubbelt så hög elkonsumtion till värme och VV jämfört med februari förra året.
LLVP och hur vid havet borde väl innebära låga uppvärmningskostnader? Havet håller temperaturen hög(re) på vintern och LLVP är en billig (men rätt dålig värmekälla).

Om jag jämför våra uppvärmningskostnader med syrran, som har fjärrvärme, så är våra kostnader låga. Har också LLVP.

• Gilla
Fredrik Lidén
  • Laddar…
X xxx.maws skrev:
Jag hade förhoppningar om att kunna köpa en villa för 4 miljoner. Min ambition var att belåna fastigheten till 50% och således slippa amortering till en början för att se hur mycket man kan spara.
Jag hade ungefär de summorna att låna och investera i huset när jag köpte det. 50.1% gick inte alls - tvärstopp från bankerna. Min lön låg vid det tillfället runt 10000 kr/mån högre än din, så det lär vara tight... Brukar gå bättre när man får någon att prata med, men ligger man för lågt till ringer de inte ens upp för ett möte.

Unikt namn
pacman42 pacman42 skrev:
Gött.
Jag ligger nära 20Mwh, ink hushållsel förvisso.
Rätt säker att jag ligger norr om 2kr/kwh, men har inte summerat året.

Jag har sett flera tipsa om att inte uppge att man har barn/har barn boende hos sig för det påstås att banken inte kan se det och kalkylerna ofta blir mycket bättre. Sen om det är smart eller inte att göra så och vad man ev riskerar vet jag inte

X xxx.maws skrev:
Jag är en ensamstående man mellan 30 och 40 år med en son. Jag hade förhoppningar om att kunna köpa en villa för 4 miljoner. Min ambition var att belåna fastigheten till 50% och således slippa amortering till en början för att se hur mycket man kan spara.

Enligt lånelöftena online så kan jag max låna 1.5 miljoner, så 500 000 kort. Är det kört?

Jag räknar med en boendekostnad på ca 8k inklusive boräntan och driftkostnader så det är ju ingen jättesumma vi pratar om. Min lön ligger på ca 35000 innan skatt och jag har inga andra lån eller krediter.

Mvh en funderare.
Jag bara undrar... Finns det inga objekt för 2 miljoner?
Borde lätta upp ekonomin betydligt.
Ja, t o m gå runt rätt hyggligt.

• Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
S Svampe skrev:
Jag har sett flera tipsa om att inte uppge att man har barn/har barn boende hos sig för det påstås att banken inte kan se det och kalkylerna ofta blir mycket bättre. Sen om det är smart eller inte att göra så och vad man ev riskerar vet jag inte
Det är verkligen inte smart att uppge orikta uppgifter i sin låneansökan.

https://efn.se/aklagaren-straffbart-att-ljuga-nar-du-soker-bolan

• Gilla
Svampe och 2 till
  • Laddar…
K
H Hybro skrev:
Jag bara undrar... Finns det inga objekt för 2 miljoner?
Borde lätta upp ekonomin betydligt.
Ja, t o m gå runt rätt hyggligt.
Bor man i närheten av en större by eller t.o.m. en stad räcker inte 2 000 00åkr till någonting. Tyvärr. TS söker en villa.
Sålde min 2:a i Uppsala (ca 30-35 min promenad från stadskärnan) för 2 450 000 kr när boräntorna var runt 5%.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Får jag 2 m vid en försäljning av huset inom några år, är jag helt nöjd...
Men då bor jag på landet i norra Värmland.

Unikt namn Unikt namn skrev:
3500 för vatten/sop/el/värme/försäkring?

Mina kostnader
V/a: ~1400
Försäk: ~800

Så det blir ca 1300 kvar för el/värme?
Kanske möjligt i ett passivhus, men det låter lågt räknat för ett hus.
1300 är bara de fasta kostnaderna för el så förutom passivhus måste det vara utan eldrivna maskiner.
Jag hade också en försäkring på 800kr och lyckades nästan halvera den och fick bättre villkor på köpet när jag kollade runt. Så tips är att kolla över försäkringarna.

Låter väldigt högt att dra på sig två miljoner med den inkomsten själv.

Men det kanske finns en portfölj i sparande som vi inte känner till eller en buffert, skog, mark eller ärvd sommarstuga.

• Gilla
whak och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
C Ceci skrev:
1300 är bara de fasta kostnaderna för el så förutom passivhus måste det vara utan eldrivna maskiner.
Jag hade också en försäkring på 800kr och lyckades nästan halvera den och fick bättre villkor på köpet när jag kollade runt. Så tips är att kolla över försäkringarna.
Bättre villkor och halva priset låter nästan för bra för att va sant. Är det en tillfällig rabatt?
Jag kollade flera(inte alla) bolag och prisbilden var snarlik.

X xxx.maws skrev:
Jag är en ensamstående man mellan 30 och 40 år med en son. Jag hade förhoppningar om att kunna köpa en villa för 4 miljoner. Min ambition var att belåna fastigheten till 50% och således slippa amortering till en början för att se hur mycket man kan spara.

Enligt lånelöftena online så kan jag max låna 1.5 miljoner, så 500 000 kort. Är det kört?

Jag räknar med en boendekostnad på ca 8k inklusive boräntan och driftkostnader så det är ju ingen jättesumma vi pratar om. Min lön ligger på ca 35000 innan skatt och jag har inga andra lån eller krediter.

Mvh en funderare.
Kontakta banken. Jag fick mer lån än det automatiska lånelöftet gav. Prova nischbanker

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men elpriset känns lite lågt. Varje kWh kostar väl runt 1,50 kr bara i överföringsavgift, moms, skatt, elcertifikat o.s.v. så då blir det inte så mycket kvar till själva elpriset sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.