Jag är en ensamstående man mellan 30 och 40 år med en son. Jag hade förhoppningar om att kunna köpa en villa för 4 miljoner. Min ambition var att belåna fastigheten till 50% och således slippa amortering till en början för att se hur mycket man kan spara.

Enligt lånelöftena online så kan jag max låna 1.5 miljoner, så 500 000 kort. Är det kört?

Jag räknar med en boendekostnad på ca 8k inklusive boräntan och driftkostnader så det är ju ingen jättesumma vi pratar om. Min lön ligger på ca 35000 innan skatt och jag har inga andra lån eller krediter.

Mvh en funderare.
 
X xxx.maws skrev:
Jag är en ensamstående man mellan 30 och 40 år med en son. Jag hade förhoppningar om att kunna köpa en villa för 4 miljoner. Min ambition var att belåna fastigheten till 50% och således slippa amortering till en början för att se hur mycket man kan spara.

Enligt lånelöftena online så kan jag max låna 1.5 miljoner, så 500 000 kort. Är det kört?

Jag räknar med en boendekostnad på ca 8k inklusive boräntan och driftkostnader så det är ju ingen jättesumma vi pratar om. Min lön ligger på ca 35000 innan skatt och jag har inga andra lån eller krediter.

Mvh en funderare.
Du ska inte lägga in lånets månadskostnad i "driftkostnad" i kalkylatorn. Om jag knappar in dina uppgifter och 6000kr isf. 8000kr i driftkostnad i tex. Swedbanks kalkylator (första träffen jag fick på google) så säger den max 2 MSEK i lån.

Men du ska ju vara medveten om att det är taket.
 
Unikt namn
8k för allt ink räntan på typ5k?
Hur har du räknat?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
8k för allt ink räntan på typ5k?
Hur har du räknat?
 
  • Screenshot_20260510-223602.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Screenshot_20260510-223851.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
X xxx.maws skrev:
[bild]
Gissar att skillanden mot när jag frågar med dina uppgifter är att du har en bil?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Gissar att skillanden mot när jag frågar med dina uppgifter är att du har en bil?
Japp, jag äger en bil. Så den drar av 425 000kr. Orimligt!
Hade troligtvis kostat mig mer om jag skulle åkt kollektivtrafik...
 
Unikt namn
3500 för vatten/sop/el/värme/försäkring?

Mina kostnader
V/a: ~1400
Försäk: ~800

Så det blir ca 1300 kvar för el/värme?
Kanske möjligt i ett passivhus, men det låter lågt räknat för ett hus.
 
  • Gilla
mrbackstrom och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
3500 för vatten/sop/el/värme/försäkring?

Mina kostnader
V/a: ~1400
Försäk: ~800

Så det blir ca 1300 kvar för el/värme?
Kanske möjligt i ett passivhus, men det låter lågt räknat för ett hus.
Ja det står så iallafall.

9000kr V/a
30000kr El
2500kr renhållning
Dock ingen försäkring inräknat, men kanske är glädjesiffror.
 
Unikt namn
X xxx.maws skrev:
Ja det står så iallafall.

9000kr V/a
30000kr El
2500kr renhållning
Dock ingen försäkring inräknat, men kanske är glädjesiffror.
Men lägg på en tusenlapp för försäkring så är du närmare sanningen.

El/värme kostnad är ju väldigt beroende på var huset ligger och isolering. Helt omöjligt är väl inte 30k/år.
Själv ligger jag tyvärr lång över.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Bara lita snabbt så borde dessa saker kosta per år
Fastighetsskatten runt 10k
Sophämtning 4k
Va 9k
Försäkring 5k
El 30k
Ränta på 2m ca 40k
Internet 5k

Då ligger du på runt 8,5k i månaden för att huset finns och är förhoppningsvis varmt.

Sen är det inte omöjligt att du behöver amortera på lånet iallafall i början och tar man 1% av 2m så blir det runt 10k per år

Då är du närmare 10k I månaden




När du köper så brukar detta kosta Som engångs:
Pantbrev för 2m ca 40k
Lagfart på 4m sa 50k
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Mitt bilägande påverkade höjning av huslånet negativt dvs avslag. Trots att bilen är avskriven.
 
yonna yonna skrev:
Mitt bilägande påverkade höjning av huslånet negativt dvs avslag. Trots att bilen är avskriven.
Ja där är ju fler kostnader kring bilägandet än eventuellt lån.
 
  • Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
X xxx.maws skrev:
Ja det står så iallafall.

9000kr V/a
30000kr El
2500kr renhållning
Dock ingen försäkring inräknat, men kanske är glädjesiffror.
Ja en husförsäkring med allt inkluderat kan ju landa på 900 i månaden....

Men. Prata med banken. Med 2 miljoner i insats finns det ju marginal för dem
Sen skulle jag vilja påpeka att inte alla banker ger amorteringsfrihet under 50% utan man ser amortering som en "säkerhet" för banken med.
 
X xxx.maws skrev:
Jag är en ensamstående man mellan 30 och 40 år med en son. Jag hade förhoppningar om att kunna köpa en villa för 4 miljoner. Min ambition var att belåna fastigheten till 50% och således slippa amortering till en början för att se hur mycket man kan spara.

Enligt lånelöftena online så kan jag max låna 1.5 miljoner, så 500 000 kort. Är det kört?

Jag räknar med en boendekostnad på ca 8k inklusive boräntan och driftkostnader så det är ju ingen jättesumma vi pratar om. Min lön ligger på ca 35000 innan skatt och jag har inga andra lån eller krediter.

Mvh en funderare.
I detta unika fall så är det nog alltid bättre att kontakta en handläggare, du kanske kan få låna mer eftersom du har så lågt lån relaterat till värdet. Banken tar ju en mindre risk eftersom den i stort sett inte kan förlora sina pengar.

sen gällande ekonomin är det bara du som kan svara på det. Jag fick tillexempel låna cirka 800000 mer på en annan bank för att dom tittade på verklig siffror om min ekonomi istället för schablon värdena.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.