Jag är en ensamstående man mellan 30 och 40 år med en son. Jag hade förhoppningar om att kunna köpa en villa för 4 miljoner. Min ambition var att belåna fastigheten till 50% och således slippa amortering till en början för att se hur mycket man kan spara.
Enligt lånelöftena online så kan jag max låna 1.5 miljoner, så 500 000 kort. Är det kört?
Jag räknar med en boendekostnad på ca 8k inklusive boräntan och driftkostnader så det är ju ingen jättesumma vi pratar om. Min lön ligger på ca 35000 innan skatt och jag har inga andra lån eller krediter.
Mvh en funderare.
Enligt lånelöftena online så kan jag max låna 1.5 miljoner, så 500 000 kort. Är det kört?
Jag räknar med en boendekostnad på ca 8k inklusive boräntan och driftkostnader så det är ju ingen jättesumma vi pratar om. Min lön ligger på ca 35000 innan skatt och jag har inga andra lån eller krediter.
Mvh en funderare.
Du ska inte lägga in lånets månadskostnad i "driftkostnad" i kalkylatorn. Om jag knappar in dina uppgifter och 6000kr isf. 8000kr i driftkostnad i tex. Swedbanks kalkylator (första träffen jag fick på google) så säger den max 2 MSEK i lån.X xxx.maws skrev:Jag är en ensamstående man mellan 30 och 40 år med en son. Jag hade förhoppningar om att kunna köpa en villa för 4 miljoner. Min ambition var att belåna fastigheten till 50% och således slippa amortering till en början för att se hur mycket man kan spara.
Enligt lånelöftena online så kan jag max låna 1.5 miljoner, så 500 000 kort. Är det kört?
Jag räknar med en boendekostnad på ca 8k inklusive boräntan och driftkostnader så det är ju ingen jättesumma vi pratar om. Min lön ligger på ca 35000 innan skatt och jag har inga andra lån eller krediter.
Mvh en funderare.
Men du ska ju vara medveten om att det är taket.
Ja det står så iallafall.Unikt namn skrev:
9000kr V/a
30000kr El
2500kr renhållning
Dock ingen försäkring inräknat, men kanske är glädjesiffror.
Men lägg på en tusenlapp för försäkring så är du närmare sanningen.X xxx.maws skrev:
El/värme kostnad är ju väldigt beroende på var huset ligger och isolering. Helt omöjligt är väl inte 30k/år.
Själv ligger jag tyvärr lång över.
Bara lita snabbt så borde dessa saker kosta per år
Fastighetsskatten runt 10k
Sophämtning 4k
Va 9k
Försäkring 5k
El 30k
Ränta på 2m ca 40k
Internet 5k
Då ligger du på runt 8,5k i månaden för att huset finns och är förhoppningsvis varmt.
Sen är det inte omöjligt att du behöver amortera på lånet iallafall i början och tar man 1% av 2m så blir det runt 10k per år
Då är du närmare 10k I månaden
När du köper så brukar detta kosta Som engångs:
Pantbrev för 2m ca 40k
Lagfart på 4m sa 50k
Fastighetsskatten runt 10k
Sophämtning 4k
Va 9k
Försäkring 5k
El 30k
Ränta på 2m ca 40k
Internet 5k
Då ligger du på runt 8,5k i månaden för att huset finns och är förhoppningsvis varmt.
Sen är det inte omöjligt att du behöver amortera på lånet iallafall i början och tar man 1% av 2m så blir det runt 10k per år
Då är du närmare 10k I månaden
När du köper så brukar detta kosta Som engångs:
Pantbrev för 2m ca 40k
Lagfart på 4m sa 50k
Redigerat:
Ja en husförsäkring med allt inkluderat kan ju landa på 900 i månaden....X xxx.maws skrev:
Men. Prata med banken. Med 2 miljoner i insats finns det ju marginal för dem
Sen skulle jag vilja påpeka att inte alla banker ger amorteringsfrihet under 50% utan man ser amortering som en "säkerhet" för banken med.
I detta unika fall så är det nog alltid bättre att kontakta en handläggare, du kanske kan få låna mer eftersom du har så lågt lån relaterat till värdet. Banken tar ju en mindre risk eftersom den i stort sett inte kan förlora sina pengar.X xxx.maws skrev:Jag är en ensamstående man mellan 30 och 40 år med en son. Jag hade förhoppningar om att kunna köpa en villa för 4 miljoner. Min ambition var att belåna fastigheten till 50% och således slippa amortering till en början för att se hur mycket man kan spara.
Enligt lånelöftena online så kan jag max låna 1.5 miljoner, så 500 000 kort. Är det kört?
Jag räknar med en boendekostnad på ca 8k inklusive boräntan och driftkostnader så det är ju ingen jättesumma vi pratar om. Min lön ligger på ca 35000 innan skatt och jag har inga andra lån eller krediter.
Mvh en funderare.
sen gällande ekonomin är det bara du som kan svara på det. Jag fick tillexempel låna cirka 800000 mer på en annan bank för att dom tittade på verklig siffror om min ekonomi istället för schablon värdena.

