A AndersS skrev:
Jag är ingen jurist, men det står att det var kammarrätten och enligt nuvarande advokat, är inte det motsvarande hovrättsnivå? Ovanför kammarrätt är Högsta domstolen som jag tolkat det, men kan ha fel här.
Var står det? Inte i länken jag skickade eller?
"Tingsrätten uttalade dock i sina domskäl"

Alfredo Alfredo skrev:
Men vilka alternativ till 1177 menar du att man kan använda? Hänger inte med.

Edit: Du menar förstås att man kan logga in på andra sätt? Tänker du på Freja eller?
Precis. Kanske var lite otydlig.

O [old rusty] skrev:
Precis. Kanske var lite otydlig.
Eller så läser jag som en rostig kofot. 😀 Strunt samma...

Nu har media hittat ett fall där det faktiskt inte verkar vara ett målvaktsupplägg. Här är jag rätt säker på att rätten går emot kronofogden.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Ja, att du skapade en ny tråd i samma ämne samtidigt ändrar inte på det.

Går väl utmärkt att diskutera samma sak i den här tråden?

Inte? Det är ju samma lagutrymme som kronofogden använder i alla fall...

G
Det där var ju ett konstigt fall speciellt om man nu kan bevisa att tid var bokad för service.

Funderar på om man ska be bilfirman att skriva ett intyg på att ingen som har skulder kommer att köra bilen, nästa gång man lämnar in den på service... 🤔

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Och ett fall där det enligt tidigare diskussioner är väldigt lätt för ägaren att bevisa att det inte är serviceteknikern som förfogar över bilen. Kronofogden har förstås skyldighet att plocka bilen, annars kommer ju VARJE målvakt påstå att de är servicetekniker.

Sen får väl kunden diskutera ersättning med bilfirman. Det får väl anses som deras ansvar om de låter sina anställda med kronofogdeskulder hantera folks privata egendom utanför firman.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Och ett fall där det enligt tidigare diskussioner är väldigt lätt för ägaren att bevisa att det inte är serviceteknikern som förfogar över bilen. Kronofogden har förstås skyldighet att plocka bilen, annars kommer ju VARJE målvakt påstå att de är servicetekniker.
Nja, här har ju ägaren en hel del som kopplar bilen till just honom. Jag skulle tro att rätten inte håller med kronofogden och att de i framtiden blir något smidigare i liknande fall.
Men ett skriftligt avtal med verkstaden är nog bra att ha. Även skuldsatta måste ju kunna jobba som servicetekniker.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, att du skapade en ny tråd i samma ämne samtidigt ändrar inte på det.
Vem är du? Syftar du på dig, mig eller någon annan?

Forumdiskussion mellan användare med inlägg om missförstånd och kronofogden, inkluderar emojis och svarsfunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.