S Stellan Svealand skrev:
Taxeringsvärdet steg inte när jag friköpte tomten. Även en tomt med tomträttsavgäld räknas in i taxeringsvärdet.
Perfekt, så ägaren av marken betalar ingen skatt på marken om den är uthyrd som tomträtt.

• Arg
  • Gilla
Stellan Svealand och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
OT, men idag skulle jag inte köpa hus på ofri grund. Alldeles för osäkert med avgifterna för tomten. Har ju varit väldigt stora ökningar på siståne för en del.

Jag kanske missförstår TS, men det låter som att du vill göra en omvärdering av huset inom femårsperioden, baserat på att ni ska köpa loss tomten, men INNAN själva köpet gått igenom? Det går såklart inte, däremot borde det gå att köpa tomten och därefter göra en omvärdering, då det väsentligt förändrat fastigheten.

• Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Liten fråga.
Har ni råd att betala ränta och amortering på ytterligare då ca 800 000 kr?
Utrymmet efter den höjningen gör det sen ännu svårare att spara och underhålla ett hus.
Förstår ändå värdet av att äga sin egen tomt men det måste ju gå utan att man får försaka för mycket.
Tomträttsavgiften försvinner ju samtidigt som man friköper tomten.
Avgiften brukar sättas fast på 10 år. Även 20 år förekommer.
Friköpt tomt ökar ju därför värdet på fastigheten. Ett personligt möte med banken borde reda ut detta.
Tomträttsavgift är en styggelse som många missar i sina kalkyler. När de sätts om brukar de öka med FLERA 100 Procent

A Amatörtorparen skrev:
Hej,
Vi köpte ett hus i slutet av 2024 där kommunen äger tomten. Redan vid köpet så tänkte vi att vi ville friköpa tomten så snart som möjligt. Planen var att låna till så stor del av friköpet som möjligt eftersom vi inte skulle hinna spara ihop pengar innan nästa taxering (2028/2029) eller omräkningen av tomträttsavgälden 2030. Det kostar ju såklart men då kommer tomten bli vår vartefter och vi slipper framtida höjningar. Vi bor i ett område där taxeringsvärden och tomträttsavgäld förmodligen kommer att stiga kraftigt framöver pga projekt som pågår (infrastruktur/byggande) och vi ville skydda oss mot det.

Idag tänkte jag dra igång detta och ringde banken. Det blev en total flopp och nu tänkte jag kolla här om någon har några goda råd eller erfarenhet från andra banker. Vår bank kollade enbart på om det ryms inom befintligt låneutrymme utifrån det amorteringsgrundade värdet. Det gör det absolut inte. Med de nya bolånereglerna är vårt låneutrymme negativt. Pga ett par riktigt dåliga fastighetsrelaterade grejer som hänt oss senaste åren behövde vi låna mycket när vi köpte huset och vårt låneutrymme är därför ungefär MINUS 150'... Vi behöver alltså amortera 150' för att ens komma ned i max belåning vi får ha vid utökning av bolån.

Jag visste ju om de nya bolånereglerna men på något sätt hade jag förställt mig att köp av en tomt var något annat än att låna till att renovera köket. Vet inte vart jag kan ha fått detta ifrån men hade ändå för mig att det fanns något som gjorde att det skulle gå trots de nya bolånereglerna men så verkar det inte vara. Banken menade även att de bara baserade en utökning av lån på det värde som gäller när man ansöker, och då har vi inte köpt tomten än så då kan den inte räknas med. Så vi kan inte låna till köp av tomten, utan vi skulle behöva hoppas på en generell värdeökning som gör att vi kan utöka lånen, vilket vi ändå inte kan göra pga bolånetaket. Så det verkar kört på alla sätt och vis.

Femårsfristen för omvärdering löper ut vid årsskiftet 2030/2031. Då kommer tomten att vara ännu dyrare att köpa. Om banken inte lånar ut till själva köpet av tomten utan bara gör en ny värdering med befintliga förutsättningar kommer det inte att finnas utrymme då heller, eftersom den generella värdeökningen aldrig kommer att kunna motsvara priset på tomten. Det blir svårt att spara till att köpa loss tomten eftersom priset förmodligen kommer att öka, så även om vi sparar ihop till så mycket som tomten kostar idag så kommer det inte alls att räcka på långa vägar. 2030 kommer det sättas en ny avgäld. Förra gången den höjdes så höjdes den med mer än 100 % så då kommer det bli ännu svårare att spara ihop till ett friköp.

Vad ska vi göra? Finns det någon bank som tolkar reglerna så att friköp av tomt är en tillräckligt stor grej för att bryta femårsgränsen enligt de nya reglerna?
Hej,
Har erfarenhet från situation som inte följer mallen. Då kunde jag få lån med Swedbank, men ingen av de nischbanker som har ett helt standardiserat flöde som tex SBAB. De större bankerna kan ibland titta på helheten av ekonomin på ett annat sätt.

Claes Sörmland
Tänker detsamma, någon bank som fortfarande har kvar personal med beslutanderätt. Har Handelsbanken fortfarande det? Eller Swedbank?

• Gilla
Franken.
  • Laddar…
Fråga inte efter det som ett bolån från början, utan som ett vanligt privatlån med fastigheten som säkerhet och en kort återbetalningstid för hela beloppet.
SBAB är förmodligen inte den bästa banken för att få en individuell bedömning av ett privatlån.

Samtidigt ber ni om ett bolånelöfte från samma bank för den framtida belåningen som ni kan beviljas efter att administrationen i fastighetsregistret är färdig och det blivit en ordinär småhusfastighet som kan belånas som en sådan.

Samla ihop alla siffror och gör en bra beskrivning så att ni tydligt kan visa hur planeringen ser ut och som är lätt att för banken att värdera hela upplägget utifrån.

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Hör med Handelsbanken, eller om du hittar någon annan bank som har mer personlig handläggning.

A Amatörtorparen skrev:
Hej,
Vi köpte ett hus i slutet av 2024 där kommunen äger tomten. Redan vid köpet så tänkte vi att vi ville friköpa tomten så snart som möjligt. Planen var att låna till så stor del av friköpet som möjligt eftersom vi inte skulle hinna spara ihop pengar innan nästa taxering (2028/2029) eller omräkningen av tomträttsavgälden 2030. Det kostar ju såklart men då kommer tomten bli vår vartefter och vi slipper framtida höjningar. Vi bor i ett område där taxeringsvärden och tomträttsavgäld förmodligen kommer att stiga kraftigt framöver pga projekt som pågår (infrastruktur/byggande) och vi ville skydda oss mot det.

Idag tänkte jag dra igång detta och ringde banken. Det blev en total flopp och nu tänkte jag kolla här om någon har några goda råd eller erfarenhet från andra banker. Vår bank kollade enbart på om det ryms inom befintligt låneutrymme utifrån det amorteringsgrundade värdet. Det gör det absolut inte. Med de nya bolånereglerna är vårt låneutrymme negativt. Pga ett par riktigt dåliga fastighetsrelaterade grejer som hänt oss senaste åren behövde vi låna mycket när vi köpte huset och vårt låneutrymme är därför ungefär MINUS 150'... Vi behöver alltså amortera 150' för att ens komma ned i max belåning vi får ha vid utökning av bolån.

Jag visste ju om de nya bolånereglerna men på något sätt hade jag förställt mig att köp av en tomt var något annat än att låna till att renovera köket. Vet inte vart jag kan ha fått detta ifrån men hade ändå för mig att det fanns något som gjorde att det skulle gå trots de nya bolånereglerna men så verkar det inte vara. Banken menade även att de bara baserade en utökning av lån på det värde som gäller när man ansöker, och då har vi inte köpt tomten än så då kan den inte räknas med. Så vi kan inte låna till köp av tomten, utan vi skulle behöva hoppas på en generell värdeökning som gör att vi kan utöka lånen, vilket vi ändå inte kan göra pga bolånetaket. Så det verkar kört på alla sätt och vis.

Femårsfristen för omvärdering löper ut vid årsskiftet 2030/2031. Då kommer tomten att vara ännu dyrare att köpa. Om banken inte lånar ut till själva köpet av tomten utan bara gör en ny värdering med befintliga förutsättningar kommer det inte att finnas utrymme då heller, eftersom den generella värdeökningen aldrig kommer att kunna motsvara priset på tomten. Det blir svårt att spara till att köpa loss tomten eftersom priset förmodligen kommer att öka, så även om vi sparar ihop till så mycket som tomten kostar idag så kommer det inte alls att räcka på långa vägar. 2030 kommer det sättas en ny avgäld. Förra gången den höjdes så höjdes den med mer än 100 % så då kommer det bli ännu svårare att spara ihop till ett friköp.

Vad ska vi göra? Finns det någon bank som tolkar reglerna så att friköp av tomt är en tillräckligt stor grej för att bryta femårsgränsen enligt de nya reglerna?
Jag köpte loss tomten för ca 10 år sedan. Var inga problem att få utökat bolån. Hade SEB. Banken skickade ut en mäklare som gjorde en ny värdering som grundade sig på förutsättningen att tomten var friköpt. Så fick vi nytt låneutrymme som med god marginal räckte till friköpet.

• Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänker detsamma, någon bank som fortfarande har kvar personal med beslutanderätt. Har Handelsbanken fortfarande det? Eller Swedbank?
I Swedbank måste man först skicka in en digital ansökan, sedan blir man uppringd av en handläggare som säger tyvärr 5 år gäller. Då får man en chans att skicka in sitt argument för varför de ändringar man gjort skall räknas som "omfattande" och då kan värdet räknas om tidigare.

Den bedömningen görs av en tredje person som är "sakkunnig".

Jag vet inte om det finns någon möjlighet att höja värdet innan åtgärderna har gjorts (som denna tråd handlar om).

Allt detta är en rejäl fotboja för dem som vill förbättra och investera i sina hus.

• Gilla
polloq
  • Laddar…
A Amatörtorparen skrev:
Hej,

Hur mycket är tomträttsavgälden idag?

Men innan man börjar strula med bankbyte osv. Så borde man väl kolla med en värderingsman/mäklare vad vrdet kan tänkas bli efter utköp av tomten. Det är troligen inte så att värdet ökar med ex. en miljon, om du köper loss tomten för en miljon. Tomrtätter brukar säljas till ologiskt höga priser.

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jag köpte loss tomten för ca 10 år sedan. Var inga problem att få utökat bolån. Hade SEB. Banken skickade ut en mäklare som gjorde en ny värdering som grundade sig på förutsättningen att tomten var friköpt. Så fick vi nytt låneutrymme som med god marginal räckte till friköpet.
Ja testa andra banker och spela ut som mot varandra.

Däremot känns det som att ni redan nu är väldigt högt belånade? Så klarar ni kalkylen även med friköpt tomt? Känns inte som det med tanke på vad banken sa? Dvs man kommer inte godkänna det utökade lånet så utrymmet inte finns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.