Jag har en koppling mellan en över 40 år gammal installation som ser ut som på bilden.

Det undre röret är inkommande vatten, en för varmvatten som inte syns och så denna. Blandaren är kopplad med rör och inte slang vilket gör att det sannolikt (?) är klämring där under. Röret är bara 8 mm tjockt. Gängan mäter samma diameter som 3/8". Det undre röret är 12 mm och mäter en gängdiameter som motsvarar 1/2". Det enda jag kan läsa är att det står FPL på den undre muttern som klämmer mot 12 mm röret.

Jag skulle gärna, men måste inte prompt, ha kulventiler för anstängning. De finns ju med alla möjliga ändar och kombinationer så det går säkert att hitta rätt.

Jag har hört att det är bäst att kapa röret och sätta dit nya kopplingar men jag har inte så mycket rör att spela med under. Jag har aldrig hanterat klämring heller. AI bildsök säger att det inte går att sätta något upptill utan det måste till en slät ända först. En rörmokare tittade mycket snabbt på bilden utan att ha sett kopplingen eller några detaljer och tyckte utan tvekan att det skulle gå att sätta slang med lekande mutter direkt på när man tar bort den övre muttern även om han inte avslöjade om det var det bästa sättet.

Jag vet att det låter enkelt att bara ta bort övre kopplingen och se men jag vet hur det blir... gamla grejer går sönder när man rör dem och så står man där så jag måste köpa allt för alla eventualiteter.

Har ni några tips på säkraste lösning?

Ta bort övre och sätta kulventil med R10 invändigt på och sedan utvändig R10?
Skruva i en ny kulventil med 1/2" i undre muttern som sitter där med samma klämring kvar sedan ha planadapter på andra sidan mot blandaren?
Strunta i kulventil och sätta blandarens slangar direkt på efter demontering av gamla blandaren?

• PXL_20260709_131346795.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.