Känner mig lite dum som inte fixar detta som jag trodde skulle vara enkelt! Vill installera nya takuttag till hallen för ett saknas och ett fungerar inte.

Det finns en blå och en vit sladd i taket och till de nya lamputtagen finns det bara ett positivt och negativt hål... hur passar de ihop? Och det finns ingen skruv att sätta fast koppartrådarna med i lamputtagen. Ska jag bara trycka in dem? Hur sitter de då fast?

Vi har elskåp inne och ute. Räcker det med att stänga av elen inne med knapparna eller måste jag göra något med säkringarna ute också?

• Tak med oskyddade blå och vita elkablar, väntar på ny lamputtaginstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk takanslutning med blå och vit sladd i taket, samt ett uttag med krok hängande löst.
    Skapa konto
  • Grön plastdetalj med anslutningspunkter för takkabel på vit platta, text "250V" synlig, hålls av en hand på ljus golvyta.
    Skapa konto
  • Grön hållare för takbelysning ligger på kaklat golv, med markeringar för N och P på hållaren, inlägg handlar om elinstallation och takuttag.
    Skapa konto
F Fasterfia skrev:
Vi har elskåp inne och ute. Räcker det med att stänga av elen inne med knapparna eller måste jag göra något med säkringarna ute också?
Jag ser två hängande oisolerade trådar som hänger från taket. Menar du att de är spänningssatta? Strömmen ska vara bruten när det ser ut som så på bilden.

Hur man bryter strömmen dit kan inte vi svara på. Men om det inte är något väldigt konstigt med din anläggning så kan du bryta strömmen med huvudbrytaren i elcentralen inomhus. Bara du kan svara på om det går att lita på, för det är du som kommer att få ström i fingrarna. Vill du bryta en enskild säkring gäller även där att du är 100 % säker. Man bör ha en spänningsprovare och mäta före och efter att man bryter den säkring som man tror att det är.
F Fasterfia skrev:
Det finns en blå och en vit sladd i taket och till de nya lamputtagen finns det bara ett positivt och negativt hål... hur passar de ihop?
Anslut vit till P och blå till N.

Det finns längre svar också, t.ex hur du är säker på att du ska använda blå och vit, när satt det en lampa där förut etc.
F Fasterfia skrev:
Och det finns ingen skruv att sätta fast koppartrådarna med i lamputtagen. Ska jag bara trycka in dem? Hur sitter de då fast?
Du ska klippa av trådarna man ser på bild och skala fram 11 mm blank fin koppar som du inte ska tvinna.
Därefter kan du helt enkelt trycka in dem i botten på hålet för P resp N. Obs att de ska bottna utan att någon naken koppar syns alltför mycket.
Om det går trögt, tryck in flärpen som det står P resp N på.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
P och N betyder inte positiv och negativ utan det står för Phase och Neutral (fas-/neutral-anslutning)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.