Hej,
Jag planerar en köksrenovering och tittar på en spotskena (modell Nordlux Omari LED 5L).
I dagsläget har jag en takdosa med lamputtag och krok.
På bilder kan jag se hur liknande spotskenor monterade inte har någon synlig lamputtag.
Hur monterar jag spotskenan då?
Jag planerar en köksrenovering och tittar på en spotskena (modell Nordlux Omari LED 5L).
I dagsläget har jag en takdosa med lamputtag och krok.
På bilder kan jag se hur liknande spotskenor monterade inte har någon synlig lamputtag.
Hur monterar jag spotskenan då?
Förslagsvis följer man monteringsinstruktionen
Har du läst den?
Har du läst den?
Det kan du inte. Vill du ha en ”osynlig” anslutning så är det rörutlopp och fast anslutning som gäller. Men det går inte att göra när man har lamputtag, om man inte vill bygga om till ett rörutlopp. Men vem vill riva i ett tak. Men det går ju att ansluta en kontakt i uttaget med kabel till skenan, vilket är det alternativ som gäller för dig.Oijoij skrev:
I monteringsinstruktionen står att den är avsedd för fast installation. Alltså är den tänkt att anslutas utan något uttag.Oijoij skrev:
Att fast installation kräver behörighet behöver jag kanske inte påminna om.
Jag är förvirrad när jag tittar på elsäkerhetsverket. Där står följande.O skrev:
Detta får du göra själv:
- Byta fast ansluten ljusarmatur i torra utrymmen i bostäder
- Förändringar i fasta installationer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Ja det är lite rörigt. Begreppet fast installation är dessutom inte riktigt definierat. Ordet starkströmsanläggning är mer passande. Det är behörighetskrävande att losskoppla och ansluta en förbrukare till en starkströmsanläggning. Men elsäkerhetsverket ger ett undantag för ljusarmaturer i torra utrymmen.
Man säger också att undantaget gäller utbyte, byte av en armatur till en liknade armatur. Det finns troligen flera tankar med det. Man får alltså koppla loss en armatur, och utan större dröjsmål koppla in en ny. Man förväntas då komma ihåg hur den gamla var ansluten. Det kanske bara hänger tre trådar i glada färger från taket.
Elsäkerhetsverket säger dessa undantag är jobb som inte kan orsaka fara, vilket man diskutera...
Man får dock inte ändra på anslutningspunkten, t.ex byta ett lamputtag till en kopplingspunkt för fast anslutning och tvärtom, eller göra några andra förändringar i taket. Det är en ändring av starkströmsanläggningen.
Man säger också att undantaget gäller utbyte, byte av en armatur till en liknade armatur. Det finns troligen flera tankar med det. Man får alltså koppla loss en armatur, och utan större dröjsmål koppla in en ny. Man förväntas då komma ihåg hur den gamla var ansluten. Det kanske bara hänger tre trådar i glada färger från taket.
Elsäkerhetsverket säger dessa undantag är jobb som inte kan orsaka fara, vilket man diskutera...
Man får dock inte ändra på anslutningspunkten, t.ex byta ett lamputtag till en kopplingspunkt för fast anslutning och tvärtom, eller göra några andra förändringar i taket. Det är en ändring av starkströmsanläggningen.
Det är verkligen rörigt. Man kan ju undra vad som är tanken med det. I princip är det ju ingen skillnad om jag bara byter armatur eller kopplar bort ett lamputtag och istället kopplar dit en armatur. Det är i båda fallen fortfarande samma färgglada trådar som sitter där. Och jag är säkert att det kan gå lika fel i båda fallen om man inte har koll på vad man gör. Det där med ”att komma ihåg” känns lite sådär.Bo.Siltberg skrev:
Ja det är lite rörigt. Begreppet fast installation är dessutom inte riktigt definierat. Ordet starkströmsanläggning är mer passande. Det är behörighetskrävande att losskoppla och ansluta en förbrukare till en starkströmsanläggning. Men elsäkerhetsverket ger ett undantag för ljusarmaturer i torra utrymmen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Ja själva jobbet kan te sig lika, men detta byte kräver ett par snäpp högre insikter i att göra det bra. Man monterar aldrig bort ett lamputtag - det kan bli riktigt dåligt. Vi har ett par exempel på forumet varför trådar från taket är ett problem. Det är framför allt skyddsjordningen som kan blir riktigt fel.
En befintlig fast anslutning är som den är. Den är (tyvärr) tillåten men bör bara användas för permanent fast monterade armaturer som lysrörsarmaturer, dvs sådant man inte tart med sig vid flytt. De bör inte förekomma i bostäder utan man bör se till att montera lamputtag.
Jag tror också att elsäkerhetsverket medger detta undantag också för att inte kräva orimliga kostnader för att byta en armatur.
En befintlig fast anslutning är som den är. Den är (tyvärr) tillåten men bör bara användas för permanent fast monterade armaturer som lysrörsarmaturer, dvs sådant man inte tart med sig vid flytt. De bör inte förekomma i bostäder utan man bör se till att montera lamputtag.
Jag tror också att elsäkerhetsverket medger detta undantag också för att inte kräva orimliga kostnader för att byta en armatur.
Jo, ett lamputtag är nog det bästa för majoriteten. Sen finns det tyvärr en del tillverkare av lampor som inte ansluter en kontakt på lampan som i det här fallet. Det beror kanske på att det finns en del länder där lamputtag inte är vanligt eller inte finns alls och lampan anpassas för det. Och då blir det ett problem. Finns nog inte många elektriker som är så sugna på att montera en lampa och så är det hela jobbet. Och som du skriver skulle det nog innebära orimliga kostnader.Bo.Siltberg skrev:
Ja själva jobbet kan te sig lika, men detta byte kräver ett par snäpp högre insikter i att göra det bra. Man monterar aldrig bort ett lamputtag - det kan bli riktigt dåligt. Vi har ett par exempel på forumet varför trådar från taket är ett problem. Det är framför allt skyddsjordningen som kan blir riktigt fel.
Verkar som att TS har två alternativ. Ber en elektriker att installera lampan eller väljer en annan lampa.
Om man skall vara petig. Och när det gäller regler om elsäkerhet kanske man skall det:Bo.Siltberg skrev:
Man får väl lov att utan behörighet bygga om armaturen så att den har en anslutningskabel som kan separeras med hjälp av en kontakt. En ca 10cm lång anslutningskabel, eller 2m lång. Beroende på var man vill placera armaturen. Kanske.
Säg sedan att man vill slippa hålla i hela armaturen när man ansluter den fast. Då blir det ok både om (den i armaturen ingående) anslutningskabeln är inkopplad i armaturen eller om den är separerad. För inte måste armaturen vara i en del när den ansluts?
Vips fanns det ett lamputtag🤣
Knepiga regler...
Renovera kök. Passa på att fälla in lite spottar i taket. Det finns dom som går att rikta om det är något du vill belysa. Spott skenor brukar inte vara så roliga att titta på efter några år.Oijoij skrev:
Med såna funderingar är det väl bäst att någon som vet vad dom håller på med.Oijoij skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Ja det är ett otyg. Denna spotskena kan jag hålla med om att den är tänkt att både monteras fast och anslutas fast. Den blir inte en del av den fasta installationen för det.D DanielSt81 skrev:
Men nu sitter det ett lamputtag i taket som ska användas. Jag ser inga problem att montera ett sladdställ på spotskenan. Enligt anvisningen har den utgångar för kabel på gavlarna. Gäller bara att lamputtaget är lämpligt placerat för att slippa en lång sladd.
Klicka här för att svara