2 169 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Lamputtag från 70-talet - vad är det för "kontakt" och vad ska man ersätta det med?
Hej forumet!
Skulle ni kunna hjälpa mig att identifiera uttag i bild #1?
Vad gör man om man ska ersätta sådana uttag med nya? Likadana verkar vara omöjliga att hitta.
Detta är ett svenskt hus från sent 70 tal och varje rum har standarduttag för lampor.
Uttag som jag hittar i svenska butiker är tydligt annorlunda. Har den gamla standarden försvunnit?
Skulle ni kunna hjälpa mig att identifiera uttag i bild #1?
Vad gör man om man ska ersätta sådana uttag med nya? Likadana verkar vara omöjliga att hitta.
Detta är ett svenskt hus från sent 70 tal och varje rum har standarduttag för lampor.
Uttag som jag hittar i svenska butiker är tydligt annorlunda. Har den gamla standarden försvunnit?
Det är ett gammalt klass0 kronuttag.
Artikel 1895606
https://www.elbutik.se/product.html/ed-wa-lamputtag
Den helrunda standarden ersattes av D-formade standarden på typ 80-talet.
2009 introducerades DCL-standarden med en tio år lång övergångsperiod, men det var inte förrän 2018 det började ta fart.
Artikel 1895606
https://www.elbutik.se/product.html/ed-wa-lamputtag
Den helrunda standarden ersattes av D-formade standarden på typ 80-talet.
2009 introducerades DCL-standarden med en tio år lång övergångsperiod, men det var inte förrän 2018 det började ta fart.
Precis som Dilato skriver så kräver DCL-uttagen skyddsjord, å då krävs det att alla vägguttag byts till jordade uttag, å alla fast anslutna apparater mm får skyddsjord framdraget till sig även om de är dubbelisolerade.
Oftast är det enklare att byta ut all tråd i rören än att försöka få i en jordtråd samtidigt som befintliga trådar är kvar i rören.
Oftast är det enklare att byta ut all tråd i rören än att försöka få i en jordtråd samtidigt som befintliga trådar är kvar i rören.
Ja pôjkar...om inget särskilt föreligger hade jag troligen satt ett ojordat Eljo Trend, av modellen här ovan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Från ljuva 70-talet till en modernare lösning
Socialt & Projekt -
Byta spis från 70-talet till ny? Hjälp!
Vitvaror -
Byter garagetak från 70-talet (trapetsplåt, tegel)
Socialt & Projekt -
Renovera kök i enkelt atriumhus från 1970-talet
Frågor och svar om arkitektur -
Elektricitet i hus från 1969 - koppla in lamputtag
Belysning