Mätte tryckdifferensen (inne jämfört ute) i vårt frånluftsventilerade hus till 22 Pa undertryck. Har läst att 5 Pa är lämpligt stämmer det?

Bör väl ligga runt 10 Pa enligt min erfarenhet, dock är 22 Pa ingen katastrof men det beror också på typ av hus du har, om du har markradon mm.

Vad mäter man det med?

En tryckmätare eller en manometer (u-rör med sprit i).

Hittade information på MAHs hemsida, 15 Pa var tydligen att eftersträva. Jag mätte med en noggrann manometer. Ingen radon, nybyggt hus och det förhöjda trycket uppstod vid byte till F5 filter i Fresh 90. FLVPn skvallrar om lägre luftflöde vilket var anledningen till att jag mätte upp trycket.

Ja, F5 är bra mycket tätare än dom vanliga grundfiltren så det förklarar ju det hela!
Ev kan du ju sätta in en eller ett par uteluftsventiler till?
Har du kollat upp så dina frånluftsflöden inte sjunkit för mycket?

Nibe F750 har inbyggd flödesmätare, den visar en nedgång från 210 till 200 m3/h. Om jag återställer flödet kommer trycket givetvis att öka ännu mer. Skall testa G3 filter istället. Har redan monterat två extra ventiler men visst en eller två till hade nog avhjälpt problemet.

Satte i g3-filter istället, differenstrycket blev 10 pa.

Mikael_L
Ontop, glädjande att du delar med dig av alla dina upptäckter. :)

Själv är jag en ventilationsnovis som snart måste börja grotta mig ner i allt det där. :O

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.