Jag är här. Men är inte på bygget varje dag.

I övrigt är bilderna inte relevanta för frågeställningen.

tank77 skrev:
Har personligen satt kakel med pilar på och aldrig följt dessa
Men varför då? Om du ser att det finns pilar borde du väl misstänka att de finns där av någon anledning och ta rätt på denna. Att bara strunta i pilarna verkar rätt slarvigt och inte speciellt professionellt.

• Gilla
osiris och 2 till
  • Laddar…
Mycket konstigt att begära pengar ?? det blir ju knappast "snyggare" för att man får en slant. Stör det dig mycket så kräv att dom ska göra om ev om det är få plattor byta just dom.
När "vi" drev firma hände det någon gång att folk ville ha pengar för tex för en (knappt synbar) skadad golvmatta. I såna fall erbjöd vi oss att i stället för att ge dom pengar så byter vi mattan, även om det kostade oss lite mera. Det konstiga var att då var det plötsligt inte så viktigt.

elmont skrev:
Mycket konstigt att begära pengar ?? det blir ju knappast "snyggare" för att man får en slant.
Konstigt och konstigt. Vad jag förstår är det så lagstiftaren har tänkt att konsumenten ska kompenseras i de fall det skulle anses oskäligt att kräva att felet avhjälps.

Från Konsumenttjänstlagen (SFS 1985:716):

Avhjälpande

20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.
Även om konsumenten inte kräver det får näringsidkaren avhjälpa felet, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta och konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet.
Avhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det.
Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat. Lag (2005:61).

Prisavdrag och hävning

21 § Avhjälps inte felet enligt vad som sägs i 20 §, får konsumenten göra avdrag på priset.
Om syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat och näringsidkaren insett eller bort inse detta, får konsumenten i stället häva avtalet. Detsamma gäller, om tjänsten har utförts i strid mot förbud enligt 27 § produktsäkerhetslagen (2004:451).
Har tjänsten utförts till en del och finns det starka skäl att anta att den inte kommer att fullföljas utan fel av väsentlig betydelse för konsumenten får denne häva avtalet beträffande återstående del. Är felet sådant att syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat och näringsidkaren insett eller bort inse detta eller utförs tjänsten i strid mot förbud enligt 27 § produktsäkerhetslagen får konsumenten i stället häva avtalet i dess helhet.
Om det redan innan tjänsten har påbörjats finns starka skäl att anta att den inte kommer att utföras utan fel av väsentlig betydelse för konsumenten, får denne häva avtalet. Lag (2008:491).

Prisavdragets storlek

22 § Ett prisavdrag skall motsvara vad det kostar konsumenten att få felet avhjälpt, bortsett från sådana kostnader som avses i 20 § fjärde stycket andra meningen. Om ett på detta sätt beräknat prisavdrag är oskäligt stort i förhållande till den betydelse som felet har för konsumenten, skall prisavdraget i stället svara mot felets betydelse för konsumenten.
Avser tjänsten förvaring, skall prisavdraget alltid svara mot felets betydelse för konsumenten.

Och hur ska man värdera kakel som sitter åt fel håll??? Den ena störs inte ett dugg den andra störs oerhört och den tredje kan känna lukt av pengar och påstår sig bli fruktansvärt störd. Att kakla om är inga större problem så i det här fallet borde det vara solklart.

Jag har tolkat lagstiftningen som att omkakling är för stort i förhållande till felet.

Har också svårt att se att man bara ska acceptera och betala fullpris.

T
Alfredo skrev:
Men varför då? Om du ser att det finns pilar borde du väl misstänka att de finns där av någon anledning och ta rätt på denna. Att bara strunta i pilarna verkar rätt slarvigt och inte speciellt professionellt.
Och om där inte är någon skillnad på plattorna då? Det är ju inte precis så att någon kan se pilarna efter att plattorna är uppsatta:p

Edit: Vill fortfarande se bilder på "verkligheten" och inga jäkla makrobilder:x

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
elmont skrev:
Och hur ska man värdera kakel som sitter åt fel håll???
Håller med, på (o)ren svenska skitsvårt. Men så är det väl ofta när det gäller någon form av "skadestånd". Hur värderar man rätt skadestånd när någon blir misshandlad och får en smäll på käften. Vissa kanske mest rycker på axlarna, har ont några dagar och sedan är det glömt. Andra får livslång ångest och vågar knappt gå hemifrån.

Ibland finns dock inga bättre sätt att kompensera för en skada eller ett fel än en bunt pengar. I slutändan är det domstolarna som bestämmer hur stor bunten ska vara. Inte ett perfekt system men vilket system vore bättre?

tank77 skrev:
Och om där inte är någon skillnad på plattorna då? Det är ju inte precis så att någon kan se pilarna efter att plattorna är uppsatta:p
Ja om det verkligen inte är någon skillnad så håller jag med dig om att det kan kvitta. Frågan är dock om det verkligen inte är någon skillnad eller om du inte kan se skillnaden. ;)

elmont skrev:
Mycket konstigt att begära pengar ?? det blir ju knappast "snyggare" för att man får en slant. Stör det dig mycket så kräv att dom ska göra om ev om det är få plattor byta just dom.
Ja det är väl så klart den bästa lösningen men som TS påpekat så är det kanske orimligt att kräva det och firman kan mycket väl vägra. Vad tycker du ska hända i så fall? Ingen ekonomisk kompensation?

Jag har svårt att förstå hur man helt plötsligt inte längre ska ha nått "problem" estetiskt om man för sig en peng. Blir man nöjd med en slant i plånboken är nog felet inte så stort att det egentligen är till besvär, utan snarare ett sätt att försöka få sig en slant.
Som jag skrev tidigare har jag en liten men dock erfarenhet av liknande krav, det är konstigt hur ointressant det blev när man vägrade pengar utan åtgärdade "felen" i stället. Orsaken till att vi "lagade" ( även om det kanske kostade lite mer) i stället för att betala var delvis pga då kan ingen komma och snacka skit i efterhand.
Ps
Har man inte råd att ta ett backjobb ska man kanske fundera på om man ska fortsätta med det man håller på med.

elmont skrev:
Jag har svårt att förstå hur man helt plötsligt inte längre ska ha nått "problem" estetiskt om man för sig en peng. Blir man nöjd med en slant i plånboken är nog felet inte så stort att det egentligen är till besvär, utan snarare ett sätt att försöka få sig en slant.
Som jag skrev tidigare har jag en liten men dock erfarenhet av liknande krav, det är konstigt hur ointressant det blev när man vägrade pengar utan åtgärdade "felen" i stället. Orsaken till att vi "lagade" ( även om det kanske kostade lite mer) i stället för att betala var delvis pga då kan ingen komma och snacka skit i efterhand.
Ps
Har man inte råd att ta ett backjobb ska man kanske fundera på om man ska fortsätta med det man håller på med.
Problemet finns kvar det är ju därför man får en ekonomisk kompensation. Även om det för dig är självklart att jobbet ska göras om oavsett kostnad så resonerar inte alla hantverkare likadant. Och det finns inte heller stöd i lagen att som konsument att kräva det om det innebär en orimlig kostnad för hantverkaren i förhållande till felet. Då är alternativen att hantverkaren helt slipper stå för sitt misstag/slarv eller att det blir en lösning som innebär en ekonomisk kompensation. Det första alternativet är som jag ser det helt orimligt.

Vår besiktningsman var tydlig med att det enda sättet att komma till rätta med slarv och undermåliga jobb var att se till att det kostar för firman om de inte sköter sig antingen via backjobb eller en ekonomisk kompensation.

Men med en ekonomisk kompensation kvarstår ju samma problem, lösningen är gör om gör rätt. Jag är helt emot att folk ska kunna köpa sig fri från ansvar.

Jag håller inte riktigt med. Även om pengar tillbaka inte löser problemet för TS så innebär det åtminstone att han inte betalat fullt pris för ett dåligt jobb vilket jag tycker är en korrekt princip.Jag skulle inte heller gå med på att inte få pengar tillbaka om jag betalat för en tjänst som utförts felaktigt (och inte var rimlig att göras om).

• Gilla
osiris
  • Laddar…
elmont skrev:
Men med en ekonomisk kompensation kvarstår ju samma problem, lösningen är gör om gör rätt. Jag är helt emot att folk ska kunna köpa sig fri från ansvar.
Där är vi helt överens:thumbup: Tyvärr så fungerar det inte i praktiken men skulle det vara tillräckligt dyrt att göra fel så tror jag nog att en hel del problem med undermåliga jobb skulle försvinna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.