Hej! Jag ska fixa till ett rum i en källare på en skola. En av väggarna ser ut såhär:

Min idé är att täcka denna vägg med ex osb-skiva och sedan tapetsera över med någon fin tapet. Är detta en bra idé? Vad heter materialet som väggen nu består av?

Det är en rätt stor vägg så kostnaden är viktig för vad jag nu väljer att täcka in den i.

Allt gott, Tilde

• Rum i källare med vitmålat, strukturerat väggmaterial, hyllor fulla med böcker, och en affisch på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att tapetsera på OSB. Skivorna som sitter där idag ser ut att vara träullit.

useless useless skrev:
Det går inte att tapetsera på OSB. Skivorna som sitter där idag ser ut att vara träullit.
Bra instick! Har du någon idé på vad som hade varit ett bättre alternativ?

Så då gissar jag att träulliten sitter där på grund av akustiken?

J
T Tilde Saaf skrev:
Bra instick! Har du någon idé på vad som hade varit ett bättre alternativ?

Så då gissar jag att träulliten sitter där på grund av akustiken?
Träulliten kan vara isolering om det är en källare, ni får putsa väggen om ni vill ha en slätare yta..

J Jansson69 skrev:
Träulliten kan vara isolering om det är en källare, ni får putsa väggen om ni vill ha en slätare yta..
Tack för svar! Jag förstår. Det bör vara isolering då det är ytterväggen som har träilluit. Du har ingen annan idé som inte kräver att putsa väggen?

Kan man montera till exempel plywood-skivor som man målar istället?

J
T Tilde Saaf skrev:
Tack för svar! Jag förstår. Det bör vara isolering då det är ytterväggen som har träilluit. Du har ingen annan idé som inte kräver att putsa väggen?

Kan man montera till exempel plywood-skivor som man målar istället?
I sådana fall någon cementbaserad skiva då det är i en källare gips och träskivor är inte att rekommendera då dessa drar till sig fukt och möglar..
Men att sätta upp skivor är inte heller helt enkelt på träullit..

Men i och med att ni har rördragningar på väggarna så är en tunnare puts det enda vettiga..

• Gilla
Bart
  • Laddar…
Om det är en skola kan det finnas brandkrav som gör att OSB eller plywood inte får vara ytmaterial. Puts, gips, fibercementskivor borde fungera bra. Gips och andra skivor kräver ju att det reglas först.

Unikt namn
Om du nöjer dig med en någolunda slät yta som målas är väl puts ett utmärkt alternativ. Då blir det inte något organiskt material i väggen som kan mögla över tid.
Sen väljer du rätt sorts färg som är anpassad för källare. En diffusionsöppen färg som släpper igenom eventuell fukt brukar bli bäst över tid.

Osb/plywood är väl framförallt bra om man har behovet att enkelt skruva fast lite tyngre prylar i väggarna. Men det blir ju en hel del pyssel att sätta skivorna bakom element och rör.
Att slabba lite puts borde va enklare.

Montera våtrumsgips med t ex Ardex S 48.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.