Hej!

Min svärmor vill skaffa ett elverk för att kunna driva sin vattenpump i en nödsituation om hon står utan ström. Det har varit svårt att få fram några specifikationer på vattenpumpen (jag har inte möjlighet att själv kontrollera specifikationerna direkt på själva pumpen) men hon är säker på att det 3-fas och 10A.

Är det bara stora elverk typ från https://duab.se/ som gäller om man behöver 3-fas eller går att driva med ett mindre, enklare elverk typ från Jula (https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/elverk/) eller Biltema (https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/elverk/)? Jag misstänker att installationen i princip aldrig kommer att användas och vill inte att hon spenderar för mycket pengar. jag har dålig koll på elverk, vilka specifikationer (effekt, typ etc.) skulle vara lämpligt?

Inkoppling av elverket (med någon slags brytare för att koppla om mellan fast matning och elverket) kommer naturligtvis göras av en behörig elektriker. Elektrikern kunde dock inte hjälpa svärmor med inköp eller rekommendationer kring själva elverket.

Steg 1 bör vara att kolla vad det är för pump. 3-fas på 10A är en rejäl pjäs och jag skulle gissa på att det enbart är avsäkrat till 10A men att den drar mycket mindre...

Ska tilläggas att installation av reservkraft i en fast installation är en ganska kostsam historia. Man måste göra det absolut säkert att ström inte kan ledas bakvägen till nätet så att en elektriker som jobbar på strömavbrottet inte får ström i sig från ert elverk.

Bättre då att pumpen är kopplad med stickpropp så att man rent fysiskt inte KAN koppla in elverket mer än på pumpen.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Steg 1 bör vara att kolla vad det är för pump. 3-fas på 10A är en rejäl pjäs och jag skulle gissa på att det enbart är avsäkrat till 10A men att den drar mycket mindre...
Eller hur? Känns orimligt att pumpen skulle dra 6900W? Nu har jag som sagt inte själv tillgång till pumpen och kan se specifikationerna men det låter som att man avsäkrat med god marginal.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
n0ir n0ir skrev:
Eller hur? Känns orimligt att pumpen skulle dra 6900W? Nu har jag som sagt inte själv tillgång till pumpen och kan se specifikationerna men det låter som att man avsäkrat med god marginal.
Ja, jag skulle gissa på 500-2000W beroende på pump och förbrukning. Det är vattenförsörjning till huset vi pratar om väl, inte en stor för bevattning eller jordbruk eller så?

Skaffa gärna en strömtång och mät upp antalet Amperé.

J Josth skrev:
Skaffa gärna en strömtång och mät upp antalet Amperé.
Ja, det är en bra idé om man inte kan få tillgång till själva pumpen. Tror jag har en sådan mätare liggandes.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, jag skulle gissa på 500-2000W beroende på pump och förbrukning. Det är vattenförsörjning till huset vi pratar om väl, inte en stor för bevattning eller jordbruk eller så?
Nä, bara vanlig villa så till badrum och kök typ. Många vattenpumpar verkar vara 3-fas. Skulle ett alternativ vara att byta ut pumpen till en med 1-fas för att slippa köpa ett dyrt 3-fas elverk?

n0ir n0ir skrev:
Ja, det är en bra idé om man inte kan få tillgång till själva pumpen. Tror jag har en sådan mätare liggandes.

Nä, bara vanlig villa så till badrum och kök typ. Många vattenpumpar verkar vara 3-fas. Skulle ett alternativ vara att byta ut pumpen till en med 1-fas för att slippa köpa ett dyrt 3-fas elverk?
Det kan vara en hyfsat stor kostnad att byta ut pumpen. Å andra sidan är ett elverk inte heller gratis och 3-fas verkar ju kosta lite mer. En 3-fas pump fördelar ju laster på 3 faser, även om den är ganska liten så det är ju en fördel. Så det kommer vara för och nackdelar oavsett vad man väljer.

Frågan man kanske bör ställa är hur ofta det är strömavbrott, hur mycket vatten man då behöver och om det verkligen är ett problem värt att lägga de pengarna på? Man kan ju köra många vändor till närmsta kommunala kran och hämta dunkar för de tusenlapparna. Har hon egen brunn så har hon säkert en hydrofor så några liter kommer man ju kunna plocka ut även efter strömmen gått innan trycket sjunkit.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
ClasseClas
n0ir n0ir skrev:
Att byta pump i en borrad brunn kostar nog lika mycket eller mer än mellanskillnaden mellan ett 3-fas och 1-fas elverk. Fördelen med ett 3-fasverk är att det kan ta mer last. När det går att pumpa upp vatten så kanske det är lika viktigt att säkra maten i kyl och frysar? Möjligheten att kunna laga mat på spisen osv...

n0ir n0ir skrev:
Det är startströmmen som ställer till det, jag monterade en 3kw motor och 10A säkring löstes ut direkt

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Den motorn drar ju 12,5 A. Så är inte så konstigt om säkringen inte håller.

perra i skogen perra i skogen skrev:
Den motorn drar ju 12,5 A. Så är inte så konstigt om säkringen inte håller.
Jaså?
Etikett på en BUSCK trefasmotor med tekniska specifikationer som spänning, effekt och varvtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Den motorn drar 6,33 A vid märkspänning (3,4 kW totalt in) så det är inte förvånande att ett kortslutningskydd på 10 A löser direkt.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
Det dumma var att de hade bytt ut sin gamla trasiga som saknade märkskylt mot en liknande men så var den för stark

Elverken på Biltema är vad jag kan se alla enfas. Jula har ett som kan ge 4 kW trefas. Som du är inne på låter det helt orimligt att den befintliga pumpen skulle dra 10 A trefas. Men små trefaselverk är ingen vanlig skapelse. Och för direktstart av en trefasmotor behöver det vara lite överdimensionerat. Kanske fungerar det från Jula. Men du får inga garantier innan du provat.

När jag bytte vattenpump i höstas blev den nya pumpen en enfaspump. Den har inbyggd mjukstart vilket troligen gör den lättare att starta med ett elverk. Den drar enligt databladet upp till 11,5 A. Men det gör den inte i min brunn. Jag är tveksam till om det är värt att byta pump för att kunna använda ett enklare elverk.

Det som jag tycker är en relevant fråga att ställa är vilken vana svärmor har att använda småmotorer och hur hon ser på att provstarta elverket några gånger om året samt regelbundet underhållsladda startbatteriet. Ett elverk som inte går igång när det behövs är värdelöst. Och småmotorer som är svårstartade är ingenting ovanligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.