2 361 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Elverk med 3-fas istället för att dra in fast 3-fas i garage?
Sida 1 av 2
Jag har ett fristående garage med vanlig 1-fas-uttag, men hade haft behov av 3-fas för t.ex. kompressor. Till saken hör att detta garage är högt temporärt, och jag kommer i framtiden att vilja plocka ner, gjuta platta och bygga ett betydligt större och trevligare garage. Detta ligger dock något år eller två fram i tiden.
Att gräva kabel och koppla till 3-fas i ett bygge som ändå ska rivas känns lite som bortkastade pengar (och är säkert kräkdyrt), så jag funderar över om man inte hade kunnat motivera att införskaffa ett elverk med 3-fas i stället. Det är ju inte helt fel att ha i framtiden heller i fall det blir strömavbrott.
Dum idé eller kan det ligga något i resonemanget? Anledningen till 3-fas är att jag vill kunna blästra.
Att gräva kabel och koppla till 3-fas i ett bygge som ändå ska rivas känns lite som bortkastade pengar (och är säkert kräkdyrt), så jag funderar över om man inte hade kunnat motivera att införskaffa ett elverk med 3-fas i stället. Det är ju inte helt fel att ha i framtiden heller i fall det blir strömavbrott.
Dum idé eller kan det ligga något i resonemanget? Anledningen till 3-fas är att jag vill kunna blästra.
Jag skulle säga att garaget ligger 20 meter från huset, men själva elcentralen ligger i andra änden av huset, så det är den bra bit längre. Jag har funderat på att sätta in 3-fas vid elcentralen, men undrar hur pass mycket "ändprodukten" skulle påverkas av att ha en så pass lång förlängningssladd. Bör ju bli upp mot 40-50 meter lång om man ska dra den det hållet.
Elverken är dyra ja, men finns en del begagnat på blocket att hitta.
Men visst tänker jag rätt att en fast installation skulle innebära att man måste gräva ut ny kabel till garaget, och sen undercentral och jordfelsbrytare? Spontant känns det som ett projekt som kostar >20-30k?
Elverken är dyra ja, men finns en del begagnat på blocket att hitta.
Men visst tänker jag rätt att en fast installation skulle innebära att man måste gräva ut ny kabel till garaget, och sen undercentral och jordfelsbrytare? Spontant känns det som ett projekt som kostar >20-30k?
Vill du inte ha en fast anslutning till ditt framtida garage? Eller skall det vara på en annan plats? Om du gräver ner en trefasmatning nu kan den ju användas även till det nya garaget. Visst går det med ett elverk också. Men för mig låter det som en sämre lösning.
Det är inga större problem med 50 m "skarvsladd" för en trefasförbrukare, bara den är tillräckligt grov. Vilket föga förvånande gäller på samma sätt för en gruppledning.
Jag ser verkligen inte varför du inte skulle dra en fast anslutning till ditt garage. Dra en 5G6 direkt så kan garaget ha en egen central och inte ligga som undercentral på huset. Denna anslutning kan du använda nu och även senare. Du kan också använda den som byggström till de som bygger garaget. När man river det gamla garaget så kopplar man bara ur matningen och lägger undan den. Sen lägger man tillbaka den när bygget kommit så långt att man har någonstans att skruva upp en tillfällig central (eller permanent).
Ett elverk för trefas av god kvalitet kostar både i inköp och drift. Dessutom blir det massa oväsen och avgaser.
Jag ser verkligen inte varför du inte skulle dra en fast anslutning till ditt garage. Dra en 5G6 direkt så kan garaget ha en egen central och inte ligga som undercentral på huset. Denna anslutning kan du använda nu och även senare. Du kan också använda den som byggström till de som bygger garaget. När man river det gamla garaget så kopplar man bara ur matningen och lägger undan den. Sen lägger man tillbaka den när bygget kommit så långt att man har någonstans att skruva upp en tillfällig central (eller permanent).
Ett elverk för trefas av god kvalitet kostar både i inköp och drift. Dessutom blir det massa oväsen och avgaser.
Ja, jo det är ju klart. Det enda jag vet om kommande garagebygge är att det kommer ligga på ungefär samma plats på tomten. Det skulle i så fall vara längre fram om jag får tag på en grävmaskin (behöver till annat) och kan gräva för dragningen själv och sen ta dit elektrikern för att lägga i kabel och fixa det andra. Men då kanske det är lika bra att lägga i resten av elen med? Beräkna vad jag kommer att vilja ha / behöva och se det som ett första steg i garagebygget?
Det kommer ju sannolikt dröja längre än jag tror ändå, så kan ju vara rätt skönt att ha 3-fasen under tiden...
Bra att veta med förlängningssladd med!
Det kommer ju sannolikt dröja längre än jag tror ändå, så kan ju vara rätt skönt att ha 3-fasen under tiden...
Bra att veta med förlängningssladd med!
Ett trafaselverk som är något att ha är dyrt! För att vara något andvändbart behöver det minst var på samma effekt som ett vanligt 16a trefas uttag, dvs 11kw. Men eftersom att många prylar som har en trefasmotor har hög startström så kan man räkna med att ha ett elverk på minst dubbla effekten. Dvs 20-25kw någonting börjar bli ett andvändbart trefaselverk. Sen vill man inte snedbelasta ett litet trefaselverk eftersom det är lätt att bränna lindningen på det viset.
Bensindrivna går helt bort när det gäller trefas, dem är värdelösa vid högre effekt.
Dieseldrivna är det som gäller när det behövs trefas men köp inte ett av demhär billiga portabla dem duger inte till mycket.
Många konsumenter vet inte vad dem ska kolla efter och ser ett trefasuttag på elverket och tänker det ser kraftigt ut det räcker säkert till mig. När dem flesta skulle klara sig med ett enfas verk, vilket är mycket bättre om det är enfaslaster man har.
Jag har erfarenhet av många sorters elverk eftersom jag har haft många. Så jag skriver det jag har erfarenhet av så du slipper köpa något som inte kommer vara dugligt.
Edit, från det du skriver skulle jag absolut satsa på en lång trefas,gummikabel. Jag har inte räknat på något, men det kanske behövs 4 eller tillochmed 6mm2 till den sträckan. Det måste räknas på för att veta.
Bensindrivna går helt bort när det gäller trefas, dem är värdelösa vid högre effekt.
Dieseldrivna är det som gäller när det behövs trefas men köp inte ett av demhär billiga portabla dem duger inte till mycket.
Många konsumenter vet inte vad dem ska kolla efter och ser ett trefasuttag på elverket och tänker det ser kraftigt ut det räcker säkert till mig. När dem flesta skulle klara sig med ett enfas verk, vilket är mycket bättre om det är enfaslaster man har.
Jag har erfarenhet av många sorters elverk eftersom jag har haft många. Så jag skriver det jag har erfarenhet av så du slipper köpa något som inte kommer vara dugligt.
Edit, från det du skriver skulle jag absolut satsa på en lång trefas,gummikabel. Jag har inte räknat på något, men det kanske behövs 4 eller tillochmed 6mm2 till den sträckan. Det måste räknas på för att veta.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 330 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 330 inlägg
Jag hade nog satt ett uttag på huset och sladd. Skönt att ha både uttag och sladden efteråt.
Men köper du ett begagnat elverk så kommer du ju troligtvis kunna sälja sen för liknande pengar du köpte för så det kan ju ändå bli mer ekonomiskt.
Men köper du ett begagnat elverk så kommer du ju troligtvis kunna sälja sen för liknande pengar du köpte för så det kan ju ändå bli mer ekonomiskt.
Det gör du rätt i om du ska bygga vidare där sen. Blir även normalt sett billigare också eftersom varken vettiga elverk eller förlängningssladdar är gratis.J Jomper123 skrev:
"Blästring" antyder en lite rejälare kompressor vilket har en hög startström vilket kräver ett lite rejälare elverk vilket kostar pengar. Troligen dyrare än en nedgrävd kabel.
Gräv ner en matning vilken kan användas även till ett nytt garage, och enklast möjliga installation av central - > uttag i befintligt.
Dieselkompressor annars?
Men då har man (kvar) problemet oljud-avgaser.
Gräv ner en matning vilken kan användas även till ett nytt garage, och enklast möjliga installation av central - > uttag i befintligt.
Dieselkompressor annars?
Men då har man (kvar) problemet oljud-avgaser.