Har bara byggt i trä innan men nu tyckte jag att jag skulle prova att bygga en innervägg med stålregel. Idiotiskt! Kan någon hjälpa mig att förstå vad för skruv jag ska ha till följande:

1) 15 mm k-plyfa i vanlig norgips stålregel
2) 13 mm gips genom k-plyfa in i regel (för så förstår jag att man ska göra - fästa gipset i regeln, ej bara i plyfan)

Är dessa vad jag behöver eller kan jag komma undan billigare?

https://www.hornbach.se/p/traskruv-...2mm-fosfaterad-c1-200-pack-gv17j200/10031653/

https://www.hornbach.se/p/gipsskruv-dresselhaus-3-5x45mm-stal-fosfaterad-250-pack/3831427/

Rickard.
Skruva plyfan bra och sen skruvar du gipset bara i plyfan bredvid med vanlig kort gipsskruv. Det blir bara problem om man försöker skruva genom både plyfa och stålregel.

S sturnus skrev:
[länk]

You can (not must) only screw plasterboard to plywood by gips screws
Den skruven är för lång och alla skivor ska skruvas i regel för att följa reglerna.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Just att skruva plywood i stålregel är inte det lättaste. Speciellt inte 15mm då skruven ofta drar sönder regeln innan skivan bottnar mot regeln.
Du måste hitta en skruv som har gängsläpp precis lagomt för att inte fastna i plyfan men inte för mycket då den inte drar i regeln.
Du kan prova med vingfrässkruv som funkar bra med plywood mot stål.
Gipsen skruvar du med dubbelgipsskruv för stålregel genom plyfan in i regeln.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Den skruven är för lång och alla skivor ska skruvas i regel för att följa reglerna.
Correct me if I'm wrong, but: In most cases, plywood isn't required under drywall. 15-gauge plywood is a structural element. Therefore, drywall can be attached to it without also being attached to the studs.

Här kan du läsa vad Norgips säger om skruvning av skivor. Alla stora tillverkare säger samma sak.
Det är en vedertagen missuppfattning att man kan skruva gips i endast plywooden men den är som sagt fel.
Bild av en skärm som visar text och diagram från Norgips om hur man korrekt skruvar gipsplattor, inklusive avståndsrekommendationer och monteringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Just att skruva plywood i stålregel är inte det lättaste. Speciellt inte 15mm då skruven ofta drar sönder regeln innan skivan bottnar mot regeln.
Du måste hitta en skruv som har gängsläpp precis lagomt för att inte fastna i plyfan men inte för mycket då den inte drar i regeln.
Du kan prova med vingfrässkruv som funkar bra med plywood mot stål.
Gipsen skruvar du med dubbelgipsskruv för stålregel genom plyfan in i regeln.
Det var bannemig inte lätt att hitta en skruv som passar! Vingskruvarna kostar en förmögenhet där jag handlar. Hittar någon spånskiveskruv med 12 mm ogängad del. Och så den helgängade spånskiveskruven från Grabber jag ursprungligen kikade på, 3.8x41 mm. Kanske läge att helt enkelt förborra plyfan. Det är i sammanhanget ganska få skruv som ska dras, ca 150 st.
S sturnus skrev:
Correct me if I'm wrong, but: In most cases, plywood isn't required under drywall. 15-gauge plywood is a structural element. Therefore, drywall can be attached to it without also being attached to the studs.
I'm building a våtrumsvägg per Säker Vatten. Slightly overworked because is not a wet room but a toilet, but I find peace in building a bit over spec and it is a proven design.

How do you plan to solve this when the plywood is 90 cm wide and the plaster is 120 cm wide? Besides, the boards are often laid crosswise. Manufacturers are looking out for their pockets by trying to sell their "one-size-fits-all" systems. As I mentioned, the plywood is a structural element in this case, so plaster can be attached to it. If you have any justification for the risks of this solution, I'd be happy to hear about it. And the manufacturer's RECOMMENDATIONS are just that, recommendations.

Norgips avråder från användning av träbaserade skivor direkt bakom gipsskivor, använd istället vårt kortlingsbeslag.

The above statement from NORGIPS confirms what I wrote. They don't even recommend using plywood under plaster, so you'll just have to BUY THEIR mounting reinforcements, which contradicts industry recommendations for wet rooms.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.