I en extralägenhet i vårt hus vill vi ha en elmätare så man vet vad som ska debiteras för elkostnaden. Jag har fått tips om två stycken olika men har lite svårt vad som motiverar prisskillnaden dem emellan. Skåpet har 3-fas 16A indraget och det är en behörig elektriker som ska montera, så ingen behöver oroa sig. El mätarna är följande:

WEBIQ 343S 540 kr samt Garo GM3D för 1832 kr.

WEBIQ verkar ju dessutom som mer exakt då den visar elförbrukning ner på watten medan Garo endast visat momentan kWh. Garo kan visa både ström och spänning per fas men vad ska man med det till?

Garo har en trippmätare som kan nollställas (står i manualen som elektrikern visade) men jag vill ju givetvis inte att räkneverket ska gå att nollställa. Eller har den dessutom en ej nollställningsbar räknare också?

Kan meddela att elektrikern rekommenderar Garo men olkart varför. Nån kunnig som har åsikter i frågan?

Är ingen expert. Men vi hade några år en övernattningslägenhet som hyrdes ut ibland. Installerade en gamaldags mätare (3fas) som köptes på Hornbach. Eons satt i källaren. Efter 2 år av nyttjande visade den sig vara ganska exakt. Under 1% fel om man jämförde med Eons!

För ditt ändamål duger den billigare utan tvekan.

Tänk på att ha en MID godkänd mätare om du ska debitera någon...inte för att du måste utan för att slippa ev diskussioner om mätaren går rätt eller inte i efterhand.

Denna skulle också kunna vara ett alt...

http://elbutik.se/product.html?product_id=225821

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Tänk på att ha en MID godkänd mätare om du ska debitera någon...inte för att du måste utan för att slippa ev diskussioner om mätaren går rätt eller inte i efterhand.

Denna skulle också kunna vara ett alt...

[länk]
ABB:s elmätare är riktigt prisvärd och bra.

Müssli skrev:
ABB:s elmätare är riktigt prisvärd och bra.
Och svensktillverkad :)

Mikael_L
För ditt ändamål behöver du ingen dyr fancy mätare.
Köp en billig.
I denna tråd har jag och andra länkat upp allteftersom jag hittat billiga (och kanske prisvärda) mätare.
http://www.byggahus.se/forum/el/179486-elmatare-i-din-skap.html
(edit: Energibutiken där har även någon billig MID)

Men ett par detaljer.
Har mätaren trip-funktion, så är det nästan säkert att detta är parallellt med en huvudmätning som ej går att nollställa, men det kan ju vara bra att försöka kolla upp detta.

Och sen är det som enk-proj skriver, köper du en MID-godkänd mätare så är den garanterad att mäta rätt inom vissa toleranser. Köper du en sådan så kan man säga att ev diskussioner om mätarens kvalitet och ev felmätning faller.
Ett alternativ kan vara ifall du får tag i någon gammal nedmonterad mätare ifrån när dom för några år sedan bytte alla mätare i landet. De mätarna är ju godkända för att debitera med.

Jag säger inte att du måste köpa en MID-godkänd, men nu vet du vad du kan ha för fördel med en sådan.

Och så ytterligare en sak, säljer du ström vidare som du själv köpt så hamnar du i en juridisk gråzon. På ett sätt blir du elleverantör och ska egentligen ha nätkoncession. Men det är nog en slags gråzon detta, det bör inte drabba dig på något vis om ingen typ anmäler.
Jag vill bara nämna detta också.

Redigerat:
Och hyr man ut kan man ju lägga på någon krona på hyran för att täcka ev förluster, för det handlar om några kronor i månaden.

I vårat fall, en etta, brukade det handla 9m 180-220 kr i månaden i förbrukning.
I ett hus som värms upp av elradiatorer, kan det bli mycket, mycket mer.

Om någon missförstod mig så avsåg jag naturligtvis ev mätfel med en "billighetsmätare" inte någon månadsförbrukning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.