Har du kollat så att nya lampan är dimbar?
 
Hej. Det är troligen inte samma problem som jag nyss råkade på men jag skriver här ändå. Jag bytte taklampa med E27-sockel och hade inte släkt den medan jag gjorde det. Det small till och den nya lampan gick sönder med brännmärken på skruven. Försökte då "släcka" med lysknappen men den hae blivit fastsvetsad i påläge. Bytte lysknapp och lampa så funkade det sen.

Men i ditt fall borde det ju vara dimmern.
 
Fairlane
BerraBo BerraBo skrev:
Har du kollat så att nya lampan är dimbar?
Det är den, men jag mäter 230V i uttaget konstant, så om lampan är dimbar eller inte spelar ju mindre roll.
 
Spänningen borde iallafall bli 0 när lampan förväntas vara släckt. Men ett enklare mätinstrument utan TRMS-mätning kommer förmodligen att visa 230V efter en tyristordimmer även när man dimmar ner väldigt lågt.
 
Fairlane
T Trrttsch skrev:
Hej. Det är troligen inte samma problem som jag nyss råkade på men jag skriver här ändå. Jag bytte taklampa med E27-sockel och hade inte släkt den medan jag gjorde det. Det small till och den nya lampan gick sönder med brännmärken på skruven. Försökte då "släcka" med lysknappen men den hae blivit fastsvetsad i påläge. Bytte lysknapp och lampa så funkade det sen.

Men i ditt fall borde det ju vara dimmern.
Ja, knappen är det inget fel på, så det är nog garanterat dimmern som rest vidare till de sälla jaktmarkerna.
 
Fairlane
Nu har jag funderat igenom detta ett varv till.
LED-konvertering av lampan skippar jag så det blir bara byte av dimmer.
Jag vill helst ha nollan, men om det blir för struligt så köper jag en likadan dimmer som jag redan har.
Om jag ska köra med nolla så finns två alternativ
1) Fortsätta ha dimmern bakom knapparna och då måste jag dra en nolla fram från kopplingspunkt till lampknapp och sen från lampknapp till takdosan.
2) Placera den nya pucken i takdosan istället. Då behöver jag fas till takdosan för att driva pucken.

Om jag tänker mig alternativ 2 så ser jag två alternativa sätt att koppla detta.
Vilket av dessa är rätt?

Först ursprungskopplingen:
Elektrisk kopplingsschema som visar anslutningar mellan takdosa, lampa, dimmer och väggdosa med strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen de två inkopplingsalternativen:
Elektrisk kopplingsschema som visar konfiguration av dimmer, lampankoppling och väggdosa med strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elkopplingsschema som visar takdosa med dimmer, lampa och kopplingsdosa för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skillnaden mellan de två alternativen är vägen för fas till dimmerpucken.
 
går inte den [bruna] tändtråden idag fysiskt från apparatdosan (väggdosan) upp till kopplingsdosan?

utan det finns en egen kanalisation från apparatdosan till takdosan, med enbart en ledare???

det normala är att fasen och tändtråden är förlagd mellan apparatdosan och kopplingsdosan
 
  • Gilla
Kummerling
  • Laddar…
Fairlane
harka harka skrev:
går inte den [bruna] tändtråden idag fysiskt från apparatdosan (väggdosan) upp till kopplingsdosan?

utan det finns en egen kanalisation från apparatdosan till takdosan, med enbart en ledare???

det normala är att fasen och tändtråden är förlagd mellan apparatdosan och kopplingsdosan
Det gör den kanske. Jag har som sagt inte försökt lokalisera kopplingsdosan än. OM den går den vägen blir det ett tredje alternativ, ungefär som alternativ 2, fast med den orange-färgade tändtråden via kopplingsdosan, det blir ju isåfall rätt trivialt om jag bara kommer på var kopplingsdosan sitter, men det borde ju inte vara så svårt att hitta.

Elektriskt kopplingsschema som visar en lampa, dimmer, takdosa, kopplingsdosa och en väggdosa med strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt jag behöver göra för att flytta dimmern till takdosan är att se till att få en fas till takdosan också, ellerhur?

OBS! Tändtråden är orange. Den är orange i mitt ritprogram, men på webben ser den mer brun ut.
 
om kopplingsdosan existerar är även den också en tänkbar framtida boning för dimmern – egentligen trevligare då den blir åtkomlig utan att behöva skruva ner taklampan eller plocka bort strömbrytaren
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Fairlane
Så nu har jag kommit vidare. Köpte en Nexa MWMR-251, för 179kr på Bauhaus.
Det var busenkelt att få den på plats när jag kollade lite mer noggrann i takdosan. Där fanns allt jag behövde och fina kopplingsplintar med ledig plats.

Trivialt tänkte jag nöjd och belåten, och det var det också tills skulle skruva fast uttaget igen.
Det verkar som att den som satte dit uttaget förra gången slarvade och sabbade gängorna på ena sidan av dosan så det ger inte att få dit den ena skruven, den går bara runt. Jag tog bort uttaget och försökte med skruvarna i utan att ha något i vägen och på ena sidan går det bra men inte på andra sidan.

Det ser ut som att jag har ett "Eljo Armaturdoslock 1-vägs infällt med krok 2-pol med jord 110x20mm", även om jag inte hittar någon markering någonstans. Dock sitter ju gängningen i dosan.

Finns det något "enkelt" sätt att lösa detta? Hänga upp den på en skruv känns inte helt bra, även om lampan inte är tung.
 
Nyp till gängan med en avbitartång så där lagom så funkar det.
 
Fairlane
tttomten tttomten skrev:
Nyp till gängan med en avbitartång så där lagom så funkar det.
Gängan på skruven eller i takdosan?
 
Tänkte inte riktigt vad du hade, tänkte på gammal typ av dosa.
Då är det nog bättre att klämma in tex ett buntband eller del av plugg så skruven nyper.
 
Fairlane
Ja, jag får försöka hitta något, annars måste ju dosan bytas och det är väl en del jobb...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.