9 018 läst ·
28 svar
9k läst
28 svar
Lampan går inte att släcka längre
Hej. Det är troligen inte samma problem som jag nyss råkade på men jag skriver här ändå. Jag bytte taklampa med E27-sockel och hade inte släkt den medan jag gjorde det. Det small till och den nya lampan gick sönder med brännmärken på skruven. Försökte då "släcka" med lysknappen men den hae blivit fastsvetsad i påläge. Bytte lysknapp och lampa så funkade det sen.
Men i ditt fall borde det ju vara dimmern.
Men i ditt fall borde det ju vara dimmern.
Spänningen borde iallafall bli 0 när lampan förväntas vara släckt. Men ett enklare mätinstrument utan TRMS-mätning kommer förmodligen att visa 230V efter en tyristordimmer även när man dimmar ner väldigt lågt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Ja, knappen är det inget fel på, så det är nog garanterat dimmern som rest vidare till de sälla jaktmarkerna.T Trrttsch skrev:Hej. Det är troligen inte samma problem som jag nyss råkade på men jag skriver här ändå. Jag bytte taklampa med E27-sockel och hade inte släkt den medan jag gjorde det. Det small till och den nya lampan gick sönder med brännmärken på skruven. Försökte då "släcka" med lysknappen men den hae blivit fastsvetsad i påläge. Bytte lysknapp och lampa så funkade det sen.
Men i ditt fall borde det ju vara dimmern.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Nu har jag funderat igenom detta ett varv till.
LED-konvertering av lampan skippar jag så det blir bara byte av dimmer.
Jag vill helst ha nollan, men om det blir för struligt så köper jag en likadan dimmer som jag redan har.
Om jag ska köra med nolla så finns två alternativ
1) Fortsätta ha dimmern bakom knapparna och då måste jag dra en nolla fram från kopplingspunkt till lampknapp och sen från lampknapp till takdosan.
2) Placera den nya pucken i takdosan istället. Då behöver jag fas till takdosan för att driva pucken.
Om jag tänker mig alternativ 2 så ser jag två alternativa sätt att koppla detta.
Vilket av dessa är rätt?
Först ursprungskopplingen:
Sen de två inkopplingsalternativen:
Skillnaden mellan de två alternativen är vägen för fas till dimmerpucken.
LED-konvertering av lampan skippar jag så det blir bara byte av dimmer.
Jag vill helst ha nollan, men om det blir för struligt så köper jag en likadan dimmer som jag redan har.
Om jag ska köra med nolla så finns två alternativ
1) Fortsätta ha dimmern bakom knapparna och då måste jag dra en nolla fram från kopplingspunkt till lampknapp och sen från lampknapp till takdosan.
2) Placera den nya pucken i takdosan istället. Då behöver jag fas till takdosan för att driva pucken.
Om jag tänker mig alternativ 2 så ser jag två alternativa sätt att koppla detta.
Vilket av dessa är rätt?
Först ursprungskopplingen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen de två inkopplingsalternativen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skillnaden mellan de två alternativen är vägen för fas till dimmerpucken.
går inte den [bruna] tändtråden idag fysiskt från apparatdosan (väggdosan) upp till kopplingsdosan?
utan det finns en egen kanalisation från apparatdosan till takdosan, med enbart en ledare???
det normala är att fasen och tändtråden är förlagd mellan apparatdosan och kopplingsdosan
utan det finns en egen kanalisation från apparatdosan till takdosan, med enbart en ledare???
det normala är att fasen och tändtråden är förlagd mellan apparatdosan och kopplingsdosan
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Det gör den kanske. Jag har som sagt inte försökt lokalisera kopplingsdosan än. OM den går den vägen blir det ett tredje alternativ, ungefär som alternativ 2, fast med den orange-färgade tändtråden via kopplingsdosan, det blir ju isåfall rätt trivialt om jag bara kommer på var kopplingsdosan sitter, men det borde ju inte vara så svårt att hitta.harka skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt jag behöver göra för att flytta dimmern till takdosan är att se till att få en fas till takdosan också, ellerhur?
OBS! Tändtråden är orange. Den är orange i mitt ritprogram, men på webben ser den mer brun ut.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Så nu har jag kommit vidare. Köpte en Nexa MWMR-251, för 179kr på Bauhaus.
Det var busenkelt att få den på plats när jag kollade lite mer noggrann i takdosan. Där fanns allt jag behövde och fina kopplingsplintar med ledig plats.
Trivialt tänkte jag nöjd och belåten, och det var det också tills skulle skruva fast uttaget igen.
Det verkar som att den som satte dit uttaget förra gången slarvade och sabbade gängorna på ena sidan av dosan så det ger inte att få dit den ena skruven, den går bara runt. Jag tog bort uttaget och försökte med skruvarna i utan att ha något i vägen och på ena sidan går det bra men inte på andra sidan.
Det ser ut som att jag har ett "Eljo Armaturdoslock 1-vägs infällt med krok 2-pol med jord 110x20mm", även om jag inte hittar någon markering någonstans. Dock sitter ju gängningen i dosan.
Finns det något "enkelt" sätt att lösa detta? Hänga upp den på en skruv känns inte helt bra, även om lampan inte är tung.
Det var busenkelt att få den på plats när jag kollade lite mer noggrann i takdosan. Där fanns allt jag behövde och fina kopplingsplintar med ledig plats.
Trivialt tänkte jag nöjd och belåten, och det var det också tills skulle skruva fast uttaget igen.
Det verkar som att den som satte dit uttaget förra gången slarvade och sabbade gängorna på ena sidan av dosan så det ger inte att få dit den ena skruven, den går bara runt. Jag tog bort uttaget och försökte med skruvarna i utan att ha något i vägen och på ena sidan går det bra men inte på andra sidan.
Det ser ut som att jag har ett "Eljo Armaturdoslock 1-vägs infällt med krok 2-pol med jord 110x20mm", även om jag inte hittar någon markering någonstans. Dock sitter ju gängningen i dosan.
Finns det något "enkelt" sätt att lösa detta? Hänga upp den på en skruv känns inte helt bra, även om lampan inte är tung.
Klicka här för att svara