Hej
Har precis flyttat till en äldre lägenhet.
Propp finns i taket så jag köpte en ny propp till min lampa. Har kopplat färger rätt tror jag och kopplat in propparna.
Lampan lyser när jag kopplar in men dimmern på väggen funkar inte och det går ej att dimma eller släcka.
Skulle va tacksam för ideer om vad som kan va på tok här?
Har precis flyttat till en äldre lägenhet.
Propp finns i taket så jag köpte en ny propp till min lampa. Har kopplat färger rätt tror jag och kopplat in propparna.
Lampan lyser när jag kopplar in men dimmern på väggen funkar inte och det går ej att dimma eller släcka.
Skulle va tacksam för ideer om vad som kan va på tok här?
Bilder?B BobBobert skrev:Hej
Har precis flyttat till en äldre lägenhet.
Propp finns i taket så jag köpte en ny propp till min lampa. Har kopplat färger rätt tror jag och kopplat in propparna.
Lampan lyser när jag kopplar in men dimmern på väggen funkar inte och det går ej att dimma eller släcka.!
Skulle va tacksam för ideer om vad som kan va på tok här?
Glömde bilder!
Undrar om jag behöver en kronpropp kanske? Eller om det något fel på dimmern?
Undrar om jag behöver en kronpropp kanske? Eller om det något fel på dimmern?
Något galet är det, för de första så har du två tandtrådar i taket samt nolla. Kontakten på lampan är fas nolla jord. Detta skulle behöva mätas innan du testar för du kan vrida kontakten helt fel om du har otur. Så ska man vara petig får den lampan inte kopplas in
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Nja,K _KirderF_ skrev:
Det är tillåtet att koppla in en jordad lampa inatt ojordat uttag.
Tyckte att det såg ganska logiskt ut. Vi har blå, brun och gul/grön på både lampan och taket.K _KirderF_ skrev:
Med andra ord, det är tre kablar på både lampan och tak kontakterna.
Ska det inte kopplas rätt färg till rätt färg?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Är det gröngul i sladden från taket? Det som är målat på?B BobBobert skrev:
Gröngul ska vara jord och då sitter det fel uttag.
Jag tycker det det ut som att det är gröngul i sladden från lampan och gröngul i den lamppropp du köpt, men inte i taket?!
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Nej det är inget problem. Uttaget är ett kronuttag. Kontakten är jordad, men dessa kontakter har hylsa för jorden. Jord blir bara ansluter om uttaget har ett jordstift. Helt ok att koppla jordad lampa till kronuttag. Förutsatt att övriga villkor för ojordat uttag är uppfyllda.useless skrev:
Systemet är konstruerat för att man skall kunna göra såhär.
Som sagt prova i första hand med en glödlampa. Det kan dock vara fel på dimmern.
Dum kontrollfråga: Är du helt säker på att brytaren/dimmern styr just den här lampan? Ingen annan brytare som det skulle kunna vara?
Du får nog undersöka lite noggrannare vad de olika trådarna har för funktion. Uttaget i första bilden är ett kronuttag utan jord. Sitter det en gröngul där så är det ett ganska allvarligt fel och du vet inte om den verkligen är skyddsjord eller om någon använt den som tändtråd.
Ah! Kollat lite mera noggrant.Fairlane skrev:
Det är blå, grön och vit från taket!
Jag antog att det va rätt i proppen...
Vad betyder det?



