Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Hej,
Jag har en kökslampa som inte längre går att släcka då det ligger konstant 230 V på uttaget i taket.
Jag har en strömbrytare på väggen, med tre knappar, två återfjädrande och en "vanlig". Från vänster till höger:
Så fråga 1 blir då om man helt enkelt kan anta att dimmern gjort sitt och behöver bytas?
Jag har också varit inne på att göra om lampan som idag har en SELV-transformator till 12V (Belid AET-9102CL1). Det finns vad jag kan se inget stöd för dimmerfunktion, men det har fungerat.
Jag har en annan, äldre tråd om samma lampa (länk), och kom då fram till att det inte var någon panik att fixa, så jag struntade i det då, men nu är läget lite annorlunda,
Jag funderar på om man när man ändå fixar ny dimmer ser till att göra om lampan till LED, med ny transformator i lampan också såklart.
Fråga två blir då: Är det en vettig idé, eller är det meningslöst?
Fråga tre: Om jag gör om det till en LED-lampa med dimmerfunktion så behöver jag dra en nolla till dimmern, korrekt?
Jag har en kökslampa som inte längre går att släcka då det ligger konstant 230 V på uttaget i taket.
Jag har en strömbrytare på väggen, med tre knappar, två återfjädrande och en "vanlig". Från vänster till höger:
- Ej, återfjädrande knapp, går till ej använt takuttag, har aldrig används så jag har inte verifierat om det fungerar, men det borde inte vara relevant för felet
- Återfjädrande knapp som styr en rad dimbara spottar, fungerar
- Återfjädrande knapp som styr en dimmer "Eltako EUD61NPS -400W" <-- Det är den som inte bryter längre
Så fråga 1 blir då om man helt enkelt kan anta att dimmern gjort sitt och behöver bytas?
Jag har också varit inne på att göra om lampan som idag har en SELV-transformator till 12V (Belid AET-9102CL1). Det finns vad jag kan se inget stöd för dimmerfunktion, men det har fungerat.
Jag har en annan, äldre tråd om samma lampa (länk), och kom då fram till att det inte var någon panik att fixa, så jag struntade i det då, men nu är läget lite annorlunda,
Jag funderar på om man när man ändå fixar ny dimmer ser till att göra om lampan till LED, med ny transformator i lampan också såklart.
Fråga två blir då: Är det en vettig idé, eller är det meningslöst?
Fråga tre: Om jag gör om det till en LED-lampa med dimmerfunktion så behöver jag dra en nolla till dimmern, korrekt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Lägger till lite bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Ja, det är nog räkt och jag är inne på att byta dimmer.
Jag funderar då på om det ska bli en likadan dimmer eller en annan sort.
En annan sort vore intressant för att kunna köra LED, eller för att dra en nolla också, så att man får tyst på lampan som ibland brummar i avstängt läge, vilket troligen beror på att dimmern inte bryter nollan.
Något tips på någon annan dimmer?
Nästa fundering handlar om varifrån nollan kan dras. Som det är nu finns det tändtråd, nolla och jord i uttaget i taket. Vid dimmern finns det fas och tändtråd.
Får man dra nolla från takdosan (tänkte då sätta en Wago 221 (eller 773) i taket och dra till dimmerna och lampan. Det känns dock inte rätt. Ska jag verkligen bryta nollan innan den kommer till lampan då så måste jag väl "förlänga" ursprungsnollan, ner till dimmern och sen efter dimmern dra en ny nollkabel tillbaks till lampan, om jag inte tänker helt tokigt nu.
Tillägg:Jag borde väl dra en nolla från samma ställe som fasen kommer ifrån?
Jag funderar då på om det ska bli en likadan dimmer eller en annan sort.
En annan sort vore intressant för att kunna köra LED, eller för att dra en nolla också, så att man får tyst på lampan som ibland brummar i avstängt läge, vilket troligen beror på att dimmern inte bryter nollan.
Något tips på någon annan dimmer?
Nästa fundering handlar om varifrån nollan kan dras. Som det är nu finns det tändtråd, nolla och jord i uttaget i taket. Vid dimmern finns det fas och tändtråd.
Får man dra nolla från takdosan (tänkte då sätta en Wago 221 (eller 773) i taket och dra till dimmerna och lampan. Det känns dock inte rätt. Ska jag verkligen bryta nollan innan den kommer till lampan då så måste jag väl "förlänga" ursprungsnollan, ner till dimmern och sen efter dimmern dra en ny nollkabel tillbaks till lampan, om jag inte tänker helt tokigt nu.
Tillägg:Jag borde väl dra en nolla från samma ställe som fasen kommer ifrån?
nej, inte dra om nollan för att passera dimmern, avgrening blir braFairlane skrev:
Ska jag verkligen bryta nollan innan den kommer till lampan då så måste jag väl "förlänga" ursprungsnollan, ner till dimmern och sen efter dimmern dra en ny nollkabel tillbaks till lampan, om jag inte tänker helt tokigt nu.
Tillägg:Jag borde väl dra en nolla från samma ställe som fasen kommer ifrån?
ja, nollas ska tas från samma ställe som fasen
är det bara en helt lokal, "ointelligent" dimmer så tycker jag att Eltakos dimmers är mycket bra, vill man kunna styra med app och låta den tändas med solen eller så, så skulle jag välja mellan Shelly eller Plejd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Ah, då var jag inte fel ute, nollan ska tas från samma ställe som fasen.harka skrev:
nej, inte dra om nollan för att passera dimmern, avgrening blir bra
ja, nollas ska tas från samma ställe som fasen
är det bara en helt lokal, "ointelligent" dimmer så tycker jag att Eltakos dimmers är mycket bra, vill man kunna styra med app och låta den tändas med solen eller så, så skulle jag välja mellan Shelly eller Plejd
Då kollar jag på en Eltako-dimmer. Jag vill bara ha en plain dimmer, inget fancy, men den jag hade var utan nolla. Den driver bara ett uttag i taket, så max 75 W
Den gamla var den här: Eltako EUD61NPS-400W
Är det här ett bättre val för mig: Eltako EUD61NPN-UC ?
Eller den här: Eltako EUD61NPL om jag samtidigt gör om lampan till en led-lampa. Då behöver jag väl en ny transformator också, kanske denna: Trafo 0-70W 12V ULTRA70 ?
jo,
...NPN-UC betraktar jag som lite universallösning 1A, kräver nolla, hittar ingen spec på minsta belastning, så den är nog låg
...NPL kör utan nolla, kräver minst 4W last
jag hade nog lutat åt att se till att nolla finns, det brukar bli färre komplikationer då
trafon verkar OK, bara den passar fysiskt i koppen
...NPN-UC betraktar jag som lite universallösning 1A, kräver nolla, hittar ingen spec på minsta belastning, så den är nog låg
...NPL kör utan nolla, kräver minst 4W last
jag hade nog lutat åt att se till att nolla finns, det brukar bli färre komplikationer då
trafon verkar OK, bara den passar fysiskt i koppen
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Det får bli en NPN-UC då. Måste bara hitta var fasen tas ifrån och se om det går att få i en ledning till i röret. Såg lite halvtajt ut, men det går nog.
Jag tror jag skippar konvertering till LED. Ljuskällan har sockel GY6.35 och nästan allt man hittar där ger omkring 200 lumen, vilket är för lite. Hittade till slut en som ger 470 lumen, men skulle gärna vilja kunna gå upp i säg 700-800.
Jag tror jag skippar konvertering till LED. Ljuskällan har sockel GY6.35 och nästan allt man hittar där ger omkring 200 lumen, vilket är för lite. Hittade till slut en som ger 470 lumen, men skulle gärna vilja kunna gå upp i säg 700-800.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Vad är vinsten mot att sätta en "vanlig" dimmer?L lbs129 skrev:
Att jag kan ta nollan uppe i takuttaget?
Nu ska inte det här bli ytterligare en 'plejd vs the world'-tråd... Plejd har en del bra egenskaper, men prisvärd är definitivt inte en av dom. Billigaste DIM-01 jag hittar kostar runt 490:-. Du får en Shelly för en dryg hundring, en Nexa för 149:-, Malmbergs för 179:-, etc...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Så om jag inte är ute efter några spännande styrningar via mobilen, eller automatiserade täntningar/släckningar vissa tidpunker, utan bara en gammal klassisk dimmerfunktion, med tryckknapp, så kan jag välja vilken som helst med stöd för att bryta nollan och placera den i takdosan?