Fairlane
Hej,

Jag har en kökslampa som inte längre går att släcka då det ligger konstant 230 V på uttaget i taket.
Jag har en strömbrytare på väggen, med tre knappar, två återfjädrande och en "vanlig". Från vänster till höger:
  • Ej, återfjädrande knapp, går till ej använt takuttag, har aldrig används så jag har inte verifierat om det fungerar, men det borde inte vara relevant för felet
  • Återfjädrande knapp som styr en rad dimbara spottar, fungerar
  • Återfjädrande knapp som styr en dimmer "Eltako EUD61NPS -400W" <-- Det är den som inte bryter längre
För cirka två veckor sen gick halogenlampan i armaturen sönder (G6-stiftlampa). Jag köpte en ny och satte på plats och upptäckte nu att det inte längre gick att dimma eller släcka lampan. Jag har kontrollmätt takuttaget och det ger konstant 230 V.

Så fråga 1 blir då om man helt enkelt kan anta att dimmern gjort sitt och behöver bytas?


Jag har också varit inne på att göra om lampan som idag har en SELV-transformator till 12V (Belid AET-9102CL1). Det finns vad jag kan se inget stöd för dimmerfunktion, men det har fungerat.

Jag har en annan, äldre tråd om samma lampa (länk), och kom då fram till att det inte var någon panik att fixa, så jag struntade i det då, men nu är läget lite annorlunda,

Jag funderar på om man när man ändå fixar ny dimmer ser till att göra om lampan till LED, med ny transformator i lampan också såklart.

Fråga två blir då: Är det en vettig idé, eller är det meningslöst?
Fråga tre: Om jag gör om det till en LED-lampa med dimmerfunktion så behöver jag dra en nolla till dimmern, korrekt?
 
Fairlane
Lägger till lite bilder.

Avmonterat eluttag visar inneboende kablage och kontaktmekanism mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar i en öppen väggkontakt som hålls av en hand under installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eltako universell tryckdimmer EUD61NPS-400W installerad i vägg med synliga anslutningskablar och inställningsrattar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en Belid omvandlare för halogenlampa med teknisk information och kopplingskablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har haft ett liknande fel på en trådlös dimmer. Ljuskällan gick sönder och det drog med sig dimmern, så du bör nog börja med att byta dimmern.
 
Fairlane
Ja, det är nog räkt och jag är inne på att byta dimmer.
Jag funderar då på om det ska bli en likadan dimmer eller en annan sort.
En annan sort vore intressant för att kunna köra LED, eller för att dra en nolla också, så att man får tyst på lampan som ibland brummar i avstängt läge, vilket troligen beror på att dimmern inte bryter nollan.

Något tips på någon annan dimmer?

Nästa fundering handlar om varifrån nollan kan dras. Som det är nu finns det tändtråd, nolla och jord i uttaget i taket. Vid dimmern finns det fas och tändtråd.
Får man dra nolla från takdosan (tänkte då sätta en Wago 221 (eller 773) i taket och dra till dimmerna och lampan. Det känns dock inte rätt. Ska jag verkligen bryta nollan innan den kommer till lampan då så måste jag väl "förlänga" ursprungsnollan, ner till dimmern och sen efter dimmern dra en ny nollkabel tillbaks till lampan, om jag inte tänker helt tokigt nu.

Tillägg:Jag borde väl dra en nolla från samma ställe som fasen kommer ifrån?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ska jag verkligen bryta nollan innan den kommer till lampan då så måste jag väl "förlänga" ursprungsnollan, ner till dimmern och sen efter dimmern dra en ny nollkabel tillbaks till lampan, om jag inte tänker helt tokigt nu.

Tillägg:Jag borde väl dra en nolla från samma ställe som fasen kommer ifrån?
nej, inte dra om nollan för att passera dimmern, avgrening blir bra

ja, nollas ska tas från samma ställe som fasen

är det bara en helt lokal, "ointelligent" dimmer så tycker jag att Eltakos dimmers är mycket bra, vill man kunna styra med app och låta den tändas med solen eller så, så skulle jag välja mellan Shelly eller Plejd
 
Fairlane
harka harka skrev:
nej, inte dra om nollan för att passera dimmern, avgrening blir bra

ja, nollas ska tas från samma ställe som fasen

är det bara en helt lokal, "ointelligent" dimmer så tycker jag att Eltakos dimmers är mycket bra, vill man kunna styra med app och låta den tändas med solen eller så, så skulle jag välja mellan Shelly eller Plejd
Ah, då var jag inte fel ute, nollan ska tas från samma ställe som fasen.

Då kollar jag på en Eltako-dimmer. Jag vill bara ha en plain dimmer, inget fancy, men den jag hade var utan nolla. Den driver bara ett uttag i taket, så max 75 W

Den gamla var den här: Eltako EUD61NPS-400W
Är det här ett bättre val för mig: Eltako EUD61NPN-UC ?
Eller den här: Eltako EUD61NPL om jag samtidigt gör om lampan till en led-lampa. Då behöver jag väl en ny transformator också, kanske denna: Trafo 0-70W 12V ULTRA70 ?
 
jo,

...NPN-UC betraktar jag som lite universallösning 1A, kräver nolla, hittar ingen spec på minsta belastning, så den är nog låg :cool:

...NPL kör utan nolla, kräver minst 4W last

jag hade nog lutat åt att se till att nolla finns, det brukar bli färre komplikationer då

trafon verkar OK, bara den passar fysiskt i koppen
 
Fairlane
Det får bli en NPN-UC då. Måste bara hitta var fasen tas ifrån och se om det går att få i en ledning till i röret. Såg lite halvtajt ut, men det går nog.

Jag tror jag skippar konvertering till LED. Ljuskällan har sockel GY6.35 och nästan allt man hittar där ger omkring 200 lumen, vilket är för lite. Hittade till slut en som ger 470 lumen, men skulle gärna vilja kunna gå upp i säg 700-800.
 
Du skulle kunna sätta en Plejd DIM-01 (dimmer) i takdosan och styra den med en återfjädrande brytare eller med trådlösa vridratten WRT-01 på valfri plats. Du behöver inte använda de smarta Plejd-funktionerna om du inte vill.
 
Fairlane
L lbs129 skrev:
Du skulle kunna sätta en Plejd DIM-01 (dimmer) i takdosan och styra den med en återfjädrande brytare eller med trådlösa vridratten WRT-01 på valfri plats. Du behöver inte använda de smarta Plejd-funktionerna om du inte vill.
Vad är vinsten mot att sätta en "vanlig" dimmer?
Att jag kan ta nollan uppe i takuttaget?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är vinsten mot att sätta en "vanlig" dimmer?
Att jag kan ta nollan uppe i takuttaget?
Ja, du kan använda nollan i taket. Dessutom ger Plejd många fina funktioner man kan använda om man vill senare, den stödjer LED och kostar inte mer än en vanlig dimmer av bättre sort.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vilken dosdimmer som helst går att sätta uppe vid lampan istället där det finns nolla. Det måste inte vara en Plejd...
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilken dosdimmer som helst går att sätta uppe vid lampan istället där det finns nolla. Det måste inte vara en Plejd...
Såklart. Men Plejd är prisvärd och smidig och går att komplettera med t.ex. trådlös vridratt som går att sätta nästan var man vill.
 
Nu ska inte det här bli ytterligare en 'plejd vs the world'-tråd... Plejd har en del bra egenskaper, men prisvärd är definitivt inte en av dom. Billigaste DIM-01 jag hittar kostar runt 490:-. Du får en Shelly för en dryg hundring, en Nexa för 149:-, Malmbergs för 179:-, etc...
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Så om jag inte är ute efter några spännande styrningar via mobilen, eller automatiserade täntningar/släckningar vissa tidpunker, utan bara en gammal klassisk dimmerfunktion, med tryckknapp, så kan jag välja vilken som helst med stöd för att bryta nollan och placera den i takdosan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.