Hej!

Har köpt en ny lampa till vardagsrummet som jag vill koppla in. Frågan är om det är något jag kan göra själv eller om elektriker bör göra det.

Huset är från 1946 så det här med klarhet vad gäller kablarna är inte det lättaste. Det sitter ingen jord men är tre kablar som kommer ut i taket till en sockerbit. Finns två lampknappar i rummet som båda två är dimmade. Frågan är om det är tre kablar för att det ska gå att tända på båda knapparna eller vad det är för. Tacksam för svar.

Troligen kron. Är ämnad för en större belysningsarmatur med två grupper av lampor som kan tändas/släckas självständigt.

Redigerat:
Ok, tack för svar!

Lampan som jag vill koppla in har endast anslutningar för två kablar. Är det möjligt att koppla in den ändå o isf. vad gör jag med den tredje kabeln.

Tja, antingen kan du ta bort den ena dimmern eller så kan koppla bort en av "tändtrådarna" till belysningen (men det senare kan verka besynnerligt: "Vad f-n gör den här dimmern egentligen? Det händer ingenting?").
Se bara till att du har koll på vad som är tändtrådar (bruten fas) och vad som är nolla av de tre trådar som du har i taket.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.